Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nybörjare söker hjälp

• lima-ko

Medlem
    14 juni, 2010 vid 12:02

Flög över E4:an i Sätra, don’t ask, don’t tell…

Cabrinhan där ser ut att vara en Switchblade 3, så gott som ny, för 3600 SEK, det är ett bra köp.

Förmodligen Naish egna ord om Raven: ”The 2006 Naish raven is aimed at the competition rider. The new Raven’s best attributes are huge air and the ability to do the latest tricks.” Så nej, inte det bästa alternativet, och dessutom från 2006. Då kan det lätt gå som, ja, det gick i helgen. Vad gjorde du på Sätrastrandsbadet vid SV-V vindar förresten?

• skarabej

Medlem
    14 juni, 2010 vid 13:14

Badplatsen ligger på slutet av Alsätravägen! V-vinden var perfekt, eller? Stranden är öppen mot väster! Känner du till den?
    Tack för rådet och jag ska köpa den! Annonsen är lite gammal och jag väntar på svar men jag hör av mig vad det blir!
    Hälsningar!

• cortex

Medlem
    14 juni, 2010 vid 13:27

Vänta nu… körde du utan leash? Eller hur gick det hela till?

• lima-ko

Medlem
    14 juni, 2010 vid 13:34

Du menar http://spotguide.kicks-ass.net/default.asp?Area=1&Page=2&WindDir=0&Platt=0&Surf=0&Grunt=0&KiteLaunch=0&SpotID=17 eller? Jag har vart där men aldrig kajtat, ConnyB som gjort Spotguiden säger: ”Hygglig spot nära stan. Funkar bara i VNV och i medelstarka vindar. Blir lätt byigt om vinden är för stark och/eller vrider mot NV eller V.”

E4:an är ju dock flera kilometer bort!?

• sourra

Medlem
    14 juni, 2010 vid 14:26

Naish Raven är ett monster som inte är att rekommendera som nybörjarkite

• wakenils

Medlem
    14 juni, 2010 vid 14:46
    sourra;617109 wrote:
    Naish Raven är ett monster som inte är att rekommendera som nybörjarkite

jag körde den som första kite, snygg var den iaf!

• lima-ko

Medlem
    14 juni, 2010 vid 14:57
    WakeNils;617114 wrote:
    jag körde den som första kite, snygg var den iaf!

Tänk om en kite ENBART behövde vara snygg, då hade inte valet varit speciellt svårt =).

• skarabej

Medlem
    14 juni, 2010 vid 15:27

Det monstret låter WOOW! Du skulle inte sagt det! Jag är lite galen och nyfiken! Vet ni att jag lärde mig parashooting nästan själv på en halv timme! Ja,det är sant men jag förstår att kiting också är farligt, kanske mer!
    Skämt åtsido jag är inte rädd för en kraftig kite men jag behöver någon kite med bra vatten relaunch och stabilitet!
    Är det LEASH som är förbindelsen mellan lina och sele? Om ja, körde jag utan eftersom jag behöver den för att starta min kite och kontrollera den innan jag började kita….etc..etc… Glöm inte att jag körde en EH från 2004! hahahahaah…
    Jag såg inte var den landade men den flög långt bort i riktning mot Sätra dvs. E4:an! ):

• cortex

Medlem
    14 juni, 2010 vid 16:06

Ok, det är helt klart dags att du tar dig själv i kragen och sätter dig in i hur kites flygs på ett någorlunda säkert sätt.

Vet inte om du själv fattar hur illa det kunde ha gått när du släpper en kite på det där viset? Faktum är att jag inte bryr mig alltför mycket om att du kanske kunde ha skadat dig själv när du har den inställningen… hade nog varit läge för en Darwin-award i så fall… MEN inse att du kunde ha skadat något ordentligt med kiten du släppte iväg.
    Du vet ju för i helvete inte ens vart den landade!! Och verkar dessutom vara stolt över din vårdslöshet…

Vi har en jäkligt jobbig sits i Stockholmsområdet med gnälliga markägare och förbudsivrare. Det i kombination med väldigt få körbara spots och många utövare gör att alla måste ta sitt ansvar och se till att de kör på ett säkert sätt. Det kan räcka med att en ”galen och nyfiken” snubbe utan koll skadar en förbipasserande för att vi ska bli utkastade från spotsen. Och då menar jag inte bara på den spot’en det händer utan även på övriga spots där vår närvaro hänger på en skör tråd.

Så gräv fram lite självbevarelsedrift och be någon snäll Sthm-kitare hjälpa dig med att kolla igenom dina prylar innan du går ut nästa gång. De kan säkert förklara för dig hur ett säkert system ska se ut. Kolla också upp hur väjningsregler etc funkar innan du ger dig ut med andra kitare/windsurfare/surfare. Vi kitare är trevliga människor men om någon missköter sig så att de håller på att skada sig själv och andra kommer det garanterat att bli en hel del ”friktion”.

/Kaj

• skarabej

Medlem
    14 juni, 2010 vid 18:26

Du har absolut rätt Veteran men du tror väl inte att jag skulle göra något sånt om någon hade varit i närheten. Det var en nybörjarkitare och jag och vi var mer i vattnet än på brädan. Jag är inte stolt och jag är medveten om att jag måste lära mig allt. Det gör jag också men shit happens.
    Var inte nervös och jag lovar allt är under kontroll och säkert. Inga skadade, ingen friktion.
    Ge mig något råd om kiten istället!

• lima-ko

Medlem
    14 juni, 2010 vid 18:55

Visst, shit happens, men att ens ta upp kiten i luften utan leash, det är typ som att sätta sig i bilens förarstol men ha fötterna ut genom fönstret så man inte kommer åt pedalerna, med andra ord livsfarligt.

• haze

Medlem
    14 juni, 2010 vid 19:32
    skarabej;617151 wrote:
    Glöm inte att jag körde en EH från 2004! hahahahaah..
    skarabej;617151 wrote:
    Det var en nybörjarkitare och jag och vi var mer i vattnet än på brädan. Jag är inte stolt och jag är medveten om att jag måste lära mig allt. Det gör jag också men shit happens.
    Var inte nervös och jag lovar allt är under kontroll och säkert. Inga skadade, ingen friktion.
    Ge mig något råd om kiten istället!

En EH från 2004 är INTE en nybörjarkite överhuvudtaget!

Rådet jag ger dig är att gå en kurs så kan instruktören ge dig råd!!!

• cortex

Medlem
    14 juni, 2010 vid 20:17
    skarabej;617151 wrote:
    Du har absolut rätt Veteran men du tror väl inte att jag skulle göra något sånt om någon hade varit i närheten. .

Hur vet du om ingen skadades? Hur vet du att ingen var i närheten av din kite som kom farandes med 4 x 24 meter linor + bom efter sig? Det enda som pekar på att det inte hänt något allvarligt är att det inte stått något i tidningen om det (ännu).

I lördags blåste det bra i Mälardalen, på Morga Hage hade vi 15 m/s i långa perioder… och det blåste mer söderut. Dessutom var vinden jä-igt byig.
    Att du då går ut som nybörjare, med en 12’a från 2004 (dvs rätt taskigt med depower och stabilitet) på en spot som gör vinden om möjligt ännu byigare visar på kraftig omdömeslöshet.
    För att riktigt cementera din idé om att ”allt är under kontroll och säkert” så kör du utan leash.

Jag blir inte nervös; jag blir förbannad.

Engagera dig i Stockholm Kiteboard, var med och kämpa för att hålla våra spots öppna så kommer du snabbt att se dina inlägg i ett annat ljus. Dessutom kan du få massor av tips och råd av oss som hållt på ett tag. Detta är en sport där det är riktigt dumt att lära sig allt genom egna misstag; finns massor av erfarenhet att använda sig av här ute. Och vi som hållit på ett tag hjälper gärna till, det enda som krävs är lite ödmjukhet och en vilja att lära sig…

/Kaj

• wiken

Medlem
    14 juni, 2010 vid 21:25

Kan bara instämma i inlägg ovan. Alltså de vettiga inläggen.

Ingen kitesurfare tycker det är en, ”yeah wooh blonderad pasch frisyr adrenalin yeah red bull fuck it all dude yeah stoked”, häftig inställning att vara dum.

I vår sport måste vi, likt dykning, klättring eller fallskärmshoppning, ha disciplin och erfarenhet snarare än tokigast dude vinner. I alla fall i början när man lär sig grunderna. När väl grunderna sitter kan tokiga dudes ha hur kul de vill.

Hade du skadat dig så hade det varit en gäspning. Men om du skadar andra eller vår sport hade det varit katastrof.

För allas och sportens framtid – snälla! Ta en kurs hos någon i sthlm. Det räcker med lite visdom i några timmar för att du ska förvandlas från totalt livsfarlig idiot till en skön nybörjare med sunt förnuft.

• skotten

Medlem
    15 juni, 2010 vid 10:14

I think the Cabrinha suits your riding style totally, I see them crashed into trees and railway power lines all the time.

it is a really nice price on the cabrinha… I think you are getting more for your money than you would from the best.

be safe.

Follow us on FB and Twitter!!

http://www.Facebook.com/kiteboarding.se
    http://www.Twitter.com/kiteboardingse

http://www.kiteboarding.se
    sig2.jpg

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications