Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjare söker svar på kluriga frågor.

• Nybörjare söker svar på kluriga frågor.

Publicerad av mson på 21 juni, 2004 vid 09:04

confused.gifJag väger ca 82 kg, hur stor volym bör det vara på brädan om jag skall kunna dra segel.
    confused.gifHur stort segel skall jag köpa.

mattap svarade 21 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • lundvall

Medlem
    21 juni, 2004 vid 09:46

jag skulle tippa på 120 litrers bräda och ett segel på typ 6.0 – 7.0

• anonym-anvandare

Medlem
    21 juni, 2004 vid 10:10

Jag tycker att det finns fördelar med att börja med något mindre segel. 4,5-5,5. Lättare att hantera. Jag tror till och med att du övar upp mer teknik med ett mindre segel.

Tänk på att det mesta går att dra rigg på, med olika svårighetsgrad. Låna nåns bräda(pråm) o bli en fena på att dra rigg. När du sedan blir duktigare så drar du inte rigg ändå, utan vattenstartar eller beachstartar.
    Lycka till.
    /David

• mattap

Medlem
    21 juni, 2004 vid 12:41

120L är nog i minsta laget. Jag började på 123L å jag väger 72kg, var en djävulsk skillnad mot min gamla 120L och min nya som är bredare ca 67cm. Är dock mkt lättare om du går upp mot 140L. Det positiva med mindre volym är att du kan köra på den några år utan att tröttna. Köper du en jätte bräda som är extremt lätt att lära sig på så tröttnar du på dess bredd och volym när du lärt dig att plana och köra i stropparna!

Skulle nog rekomendera kring 140L med ett segel kring 5-6 KVM att lära sig på. Köper du uppåt 200L så tröttnar man nabbt. OBS 5-6KVM är för litet för den brädan, men bra för de första knaggliga gångerna!

• anonym-anvandare

Medlem
    21 juni, 2004 vid 12:57

Jag är nöjd med min F2 Powerglide 130 liters bräda som jag köpte från Surfcompaniet för ca 3 veckor sedan. Kanske inte den absolut bästa nybörjarbrädan, men du kommer kunna använda den längre. Själv är jag halvt nybörjare eftersom jag gick i windsurfingkurs 1997 på GKSS med pråmar och centerbord. Har dock haft ordentligt glapp sedan dess, men kan du grunderna som att dra rigg så passar F2 Powerglide och 6.7 kvm segel tror jag. Men är du helt ny tror jag att en F2 Discovery 160 liters bräda vore ett bra alternativ

• anonym-anvandare

Medlem
    21 juni, 2004 vid 13:01

Snabb fråga….

Bor du i Göteborg? Alltid kul att träffa nya bekantskaper på riggdäcket ute vid Fiskebäck wink.gif

Om du har ordentlig med cash och kan lägga ut runt 10 000 kr så får du ny bra nybörjarutrustning. Hittar du beggat kit så är det ännu bättre, men det är svårt dessa dagar då dessa brädor är ganska nya på marknaden och används flitigt fortfarande.

• mson

Medlem
    21 juni, 2004 vid 13:14

Håller till strax söder om Falkenberg.

Helt blåbär e’ jag inte, har kört pråm rätt flitigt i min ungdom, är nu 30 år, och har friskat upp surfingen med en nybörjarkurs i Apelviken.
    Jag har dålig materialkännedom så det är kanon med alla schysta råd.

Vad har surfkompaniet för hemsideadress.

• anonym-anvandare

Medlem
    21 juni, 2004 vid 14:17

I så fall skall du satsa på en sån bräda jag har eftersom du kan dra rigg. Surfcompaniet har http://www.surfcompaniet.se . Om du köper ett kit så rekommenderar jag dig att komplettera med hängsele och hängseletampar eftersom du på rätt kort tid lär få användning av hängselen. Boardbag kan också vara en fördel, speciellt om du köper ny bräda och vill bevara dess skick.

• danneman

Medlem
    21 juni, 2004 vid 20:52

Här har du två grymma paket från surfers paradise i varberg, Och det ena är till ett mycke bra pris. jag har själv ett riggpaket där i från och är mycke nöjd. simmer Zero5

Tips!
    åk ut till nån spot där det är mycke folk och surfar kolla vad dom kör på för prylar och fråga vilka förhållanden dom använder sina brädor och segel i…

1.Paketpris: 14.999:-
    Pris för lösa delar: 16.643:- RRD Avantride + Simmer Zero Five rigg.
    Om du vill komma upp i planing i lättvind och vara riktigt snabb när det tutar i, då är Avantride ett riktigt bra alternativ. Vi har satt ihop ett paket med Simmers populära Zero Five segel. Ett ultimat freeridepaket till bästa pris.
    Bräda: RRD Avantride 103, 113, 127, 147, 167
    Segel: Simmer Zero Five 2003
    Mast: Reflex Carbon
    Bom: Local Spirit Alu G3
    Mastfot: Local Spirit

2:Paketpris: 13.999:-
    Pris för lösa delar: 15.449:- Fanatic E-Ray + Neil Pryde Supernova 03
    Testa en E-Ray och du kommer bli förvånad. Otroligt tidig planing, perfekt balans och bästa manöverbarhet. Tillverkad i stryktålig epoxy sandwich. Finns i tre olika storlekar att välja mellan. Neil Pryde Supernova rigg, som finns i storlekar 5,0-7,5 kvm, Neil Pryde X3 mast, Local Spirit Slim Alu bom och tillbehör.

Bräda: Fanatic E-Ray
    Segel: Neil Pryde Supernova 03
    Mast: Neil Pryde X3
    Bom: Local Spirit Slim Alu
    Mastfot: Local Spirit

http://www.surfersparadise.nu/

• danneman

Medlem
    21 juni, 2004 vid 20:54
  • mson

Medlem
    22 juni, 2004 vid 09:10

Tack för tipsen, det är säkert kanonprylar, men min budget ligger på max 8000 kr, så det blir nog till att hålla utkik efter något begagnat.

• mattap

Medlem
    22 juni, 2004 vid 10:17

jag måste slå ett slag för min bräda, Starboard Carve 123, finns i större modeller åxå, tycker att det är en grym freeridebräda som passade mig bra att lära sig på. Jag har kommit förbi nybörjar stadiet och nöter nu gippar och vattenstarter och den är fortfarande grym! Carve serien har fått bra kritik i tester åxå. Designen har inte ändrats nämnvärt de senaste åren och det borde finnas ett begagnat utbud från 2000/2001 och framåt. Fanatic E-ray är nog åxå ett bra val. Finns mkt bra freeride brädor i 120-150L klassen och där tycker jag att du kunde lägga dig.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications