Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nybörjare som vill ha tips!

• Nybörjare som vill ha tips!

Publicerad av ociv på 29 januari, 2007 vid 18:52

Hej, jag har tänkt att börjar kite-surfa men vet inte riktigt vad som gäller
    har tänkt att gå en nybörjar kurs när våren kommer och har hittat en i varberg som verkar helt ok. någon som har gått där om vet? men det är inte riktigt där som problemet ligger. jag bor just nu vid kusten då jag pluggar men kommer snart att flytta hem igen då skolan är slut och arbetslivet väntar. Då jag flyttar tillbaka till småland igen så vet jag inte hur ofta man kommer ha tid att åka ut till havet och undrar då om det går bar att köra på sjöar? blir det mycket jobbigare och är det möjligt om det inte är så stor sjö? har ifs inte så långt till bolmen för er som känner till den. men det är inte där jag tänkte köra eftermiddagspass 😉 . övriga tips på vad man ska ha för grejer, vad som funkar och var man kan inhandla allt till en vettig peng är vällkommet.

//Magnus

ociv svarade 18 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • sourra

Medlem
    29 januari, 2007 vid 19:42

Jag kan varmt rekommendera Fahlén Surfs instruktörer i Varberg. Jag och min bättre hälft gick kurs där och kände båda att det var värt pengarna. Stor fokus på säkerhet och kitehantering gör att risken är liten att man ska sabba sina grejer när man väl skaffar utrustning. Vad det gäller utrustning kan det vara skönt att ha en kite med bra windrange och fet depower (t.ex. BOW/SLE). Om du inte kan åka är det kanske svårt att prova sig fram men du kan i varje fall gå ned till din lokala spot och snacka lite med åkarna som håller till där.

• ociv

Medlem
    29 januari, 2007 vid 20:23

Gött då har jag hittat en bra kurs då med andra ord, vill gärna ha tips på storleken på kiten och svar på om man kan surfa på en liten sjö?!

• psychonauten

Medlem
    29 januari, 2007 vid 20:46