Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Nybörjare som vill ha tips!

• Nybörjare som vill ha tips!

Publicerad av ociv på 29 januari, 2007 vid 18:52

Hej, jag har tänkt att börjar kite-surfa men vet inte riktigt vad som gäller
    har tänkt att gå en nybörjar kurs när våren kommer och har hittat en i varberg som verkar helt ok. någon som har gått där om vet? men det är inte riktigt där som problemet ligger. jag bor just nu vid kusten då jag pluggar men kommer snart att flytta hem igen då skolan är slut och arbetslivet väntar. Då jag flyttar tillbaka till småland igen så vet jag inte hur ofta man kommer ha tid att åka ut till havet och undrar då om det går bar att köra på sjöar? blir det mycket jobbigare och är det möjligt om det inte är så stor sjö? har ifs inte så långt till bolmen för er som känner till den. men det är inte där jag tänkte köra eftermiddagspass 😉 . övriga tips på vad man ska ha för grejer, vad som funkar och var man kan inhandla allt till en vettig peng är vällkommet.

//Magnus

ociv svarade 18 år, 9 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar
  • 11 Svar
  • sourra

Medlem
    29 januari, 2007 vid 19:42

Jag kan varmt rekommendera Fahlén Surfs instruktörer i Varberg. Jag och min bättre hälft gick kurs där och kände båda att det var värt pengarna. Stor fokus på säkerhet och kitehantering gör att risken är liten att man ska sabba sina grejer när man väl skaffar utrustning. Vad det gäller utrustning kan det vara skönt att ha en kite med bra windrange och fet depower (t.ex. BOW/SLE). Om du inte kan åka är det kanske svårt att prova sig fram men du kan i varje fall gå ned till din lokala spot och snacka lite med åkarna som håller till där.

• ociv

Medlem
    29 januari, 2007 vid 20:23

Gött då har jag hittat en bra kurs då med andra ord, vill gärna ha tips på storleken på kiten och svar på om man kan surfa på en liten sjö?!

• psychonauten

Medlem
    29 januari, 2007 vid 20:46

Det är ingen hit att surfa på en liten sjö. Vinden blir byig, du får förlita dig på lågtrycksvindar, vid havet och på väldigt stora sjöar blir det bris på våren/sommaren och fler dagar med vind. Men nog går det att köra på en sjö, men som sagt.. sämre förhållanden är det.

• ociv

Medlem
    29 januari, 2007 vid 20:59

Ok, men vad e’ de för kite som gäller då för en nybörjare? vad ska man skaffa för storlek?
    Tack för tipsen hittils, känner mej bättre till mods inför säsongen nu =D
    vill ju inte köpa nått man ångrar sen!

• bresky

Medlem
    29 januari, 2007 vid 21:27

Jag skulle rekommendera en kite runt 12 kvadrat. Satsa på en begagnad kite i bra skick, finns många på marknaden just nu till riktigt bra priser. Det e klart att en bow är nice, men tro det eller ej så går det faktiskt att åka med en C-kite också. C-kites kan du få löjligt billigt.

• ociv

Medlem
    29 januari, 2007 vid 21:34

Ok, jag ska kolla runt på detta…första steget får väll bli att gå kursen, hoppas det inte dröjer allt för länge, är ivrig att börja!
    ni ska ha tack allihopa…är det nån som har mer tips så är det välkommet men jag har stillat de flesta tankarna nu i alla fall.

//Magnus

• bohm

Medlem
    29 januari, 2007 vid 22:18

ska du surfa på en sjö ska du satsa på en bow, tror jag. Den är enklare att köra med i byig vind.

• fredde-k

Medlem
    30 januari, 2007 vid 06:15

du kommer säkert få all info om de olika drakarna och vad som kan passa dig bäst på kursen. säkert rabatt på ett startpaket med…..

• sourra

Medlem
    30 januari, 2007 vid 15:05

I väntan på kurs kan du kolla in senaste numret av IKSurfmag där det stod en del om att välja grejer från början.

• zo0

Medlem
    30 januari, 2007 vid 16:30

@ociv 362530 wrote:

Hej, jag har tänkt att börjar kite-surfa men vet inte riktigt vad som gäller
    har tänkt att gå en nybörjar kurs när våren kommer och har hittat en i varberg som verkar helt ok. någon som har gått där om vet? men det är inte riktigt där som problemet ligger. jag bor just nu vid kusten då jag pluggar men kommer snart att flytta hem igen då skolan är slut och arbetslivet väntar. Då jag flyttar tillbaka till småland igen så vet jag inte hur ofta man kommer ha tid att åka ut till havet och undrar då om det går bar att köra på sjöar? blir det mycket jobbigare och är det möjligt om det inte är så stor sjö? har ifs inte så långt till bolmen för er som känner till den. men det är inte där jag tänkte köra eftermiddagspass 😉 . övriga tips på vad man ska ha för grejer, vad som funkar och var man kan inhandla allt till en vettig peng är vällkommet.

//Magnus

Är det surfers paradise som håller den eller? i så fall har jag gått en av kurserna o kan rekomendera 😀 Dom lärde en allt man behövde för att sätta igång.. (har inte kollat andra svar)

• ociv

Medlem
    30 januari, 2007 vid 18:46

Jo visst e’ de de, men fler som tycker att den kursen va bra, Gött då e’ man inte helt fel ute med andra ord 😀
    Är det nån som vet var man kan kitesurfa i halmstad när man drar ner dit till sommar? nått ställe utan allt för många solstekare! 😛

//Magnus

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications