Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing nybörjarhjälp

• nybörjarhjälp

Publicerad av anonym-anvandare på 11 oktober, 2004 vid 01:31

Hallå gott folk,
    känner ett stort sug efter att lära mig kitesurfa. Och eftersom det är en hel vetenskap som allt annat, så skulle jag gärna ställa några frågor till bättre vetande..

Alltså, blivande nybörjare.
    Prylar. Hur stor kite och vilka märken/modeller rekommenderar ni? Jag har kollat runt lite på Naish och Slingshot, de verkar vara etablerade märken.
    Är besatt av känslan att kunna göra stora, långa hopp och vet inte vilken storlek som är lämpligast, speciellt när jag är nybörjare. Antar att ju större kiten är, desto mer tryck och svårhanterad är den..(?)

Bräda är säkert en sak för sig. Hur lång bräda, hur bred, bra märken osv? Den enda jag spanat in är en Liquid Force och de gör bra grejer det vet jag från wakebord.

Tror mig köpa bättre begagnat.
    Jag är av manligt kön, 184 lång och 84 kg.

Tacksam för all hjälp jag kan få.
    So long!!

patrikol svarade 21 år sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • patrikol

Medlem
    11 oktober, 2004 vid 07:03

Här har du många fina svar på dina frågor.
    http://www.kitenation.se/Startzonen.php
    Mvh Patrik smile.gif

• martent

Medlem
    11 oktober, 2004 vid 08:18

Det är rätt viltigt att du tar någon kurs för att lära dig grunderna. Sedan är det inget fel att köpa en större kite då kan du öva i mindre vind och att en större kite är inte så snabb som en liten och är därför mer lätt hanterlig. smile.gif

• skoglund

Medlem
    11 oktober, 2004 vid 09:31

tipsen på kitenation var mycket läsvärda. tack!

MårtenT> Självklart ska jag gå kurser. Vad jag förstått så behöver man bara gå 2-3 dagskurser sen är man igång och kan köra på egen hand? Vad menar du med en ’stor’ kite? Typ 18 m2 eller? Vad anser du vara lagom för mig med min vikt, längd osv? Och brädan, bör den ligga runt 140 cm?

Rip it!
    /Skoglund grin.gif

• martent

Medlem
    11 oktober, 2004 vid 10:50

Jag väger ungefär lika mycket som dig och har en 17 m2 som största storlek. Den fungerar bra mellan 5 till 8 sek. Det är mycket lättare att lära sig med en större kite på grund av att dom inte rör sig så snabbt i luften. Sedan när du lärt köra så kan du köpa en mindre kite ex 12 m2 som är snabbare och roligare när du lärt dig köra.
    Sen så spelar det också roll när du hade tänkt lära dig sommaren blåser det oftast mindre så då har man mer användnnig av en större kite, hösten och våren bättre med lite mindre kite. En som har en jätte bra surf skola är Mårten Björnsson han har hållt på länge och där får du lära dig allt med säkerhet, åkning storlek på kite mm. Du kan gå in på http://www.kiteskolan.nu om du vill veta mer. lycka till!!! cool.gif

• davids

Medlem
    11 oktober, 2004 vid 12:20

Haha så du hittade hit Skoglund:) /Spruce

• rambo_johnson

Medlem
    11 oktober, 2004 vid 13:30

fan gött när HÖÖR börjar surfa, ringsjön e iofs rät fett ibland

• anonym-anvandare

Medlem
    11 oktober, 2004 vid 19:23

Svar till:

Det är rätt viltigt att du tar någon kurs för att lära dig grunderna. Sedan är det inget fel att köpa en större kite då kan du öva i mindre vind och att en större kite är inte så snabb som en liten och är därför mer lätt hanterlig. smile.gif

[/ QUOTE ]

efter kursen kop en kite pa 12kvm. 16 kan fortfarande vara for stort sa fort det blaser upp lite.
    12 funkar i ganska latt vind om du har ratt brada. kop nagot runt 150-160 och ca 40-42 cm bred. haller i ett ar…

• skoglund

Medlem
    11 oktober, 2004 vid 21:44

okej grabbar, många intressanta synpunkter.
    Är lite inne på att köpa något runt 14m2, inte för stort – inte för litet..hur låter det? Eller väntar jag med köp tills efter kursen och bestämmer mig då.

Spuce> Jag gjorde det. Numera frekvent besökare här vettu.. cool.gif

Rambo> Hey, inget ont om Höör! Visst, ett par mil till kusten men med min räsercorolla (med döda bromsar) är man där på en halvtimme. This is real nice

goodie goodie

• patrikol

Medlem
    11 oktober, 2004 vid 22:27

Har själv en 14 kvm som största kite (lånar en 17 kvm ibland) men med min vikt (90kg) så funkar 14 ifrån 8 m/s – 13 m/s sedan jag bytte till mindre bräda 130-35. Med min förra bräda 138/38 så funkade det redan vid 7 m/s.

Nu är det iofs. ganska mycket vind som kommer under hjösten och våren så en 10 kvm är inte fel men då måste du ju köpa en större kite till sommaren förstås. Lycka till med valet.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications