Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing nybörjarhjälp

• nybörjarhjälp

Publicerad av anonym-anvandare på 11 oktober, 2004 vid 01:31

Hallå gott folk,
    känner ett stort sug efter att lära mig kitesurfa. Och eftersom det är en hel vetenskap som allt annat, så skulle jag gärna ställa några frågor till bättre vetande..

Alltså, blivande nybörjare.
    Prylar. Hur stor kite och vilka märken/modeller rekommenderar ni? Jag har kollat runt lite på Naish och Slingshot, de verkar vara etablerade märken.
    Är besatt av känslan att kunna göra stora, långa hopp och vet inte vilken storlek som är lämpligast, speciellt när jag är nybörjare. Antar att ju större kiten är, desto mer tryck och svårhanterad är den..(?)

Bräda är säkert en sak för sig. Hur lång bräda, hur bred, bra märken osv? Den enda jag spanat in är en Liquid Force och de gör bra grejer det vet jag från wakebord.

Tror mig köpa bättre begagnat.
    Jag är av manligt kön, 184 lång och 84 kg.

Tacksam för all hjälp jag kan få.
    So long!!

patrikol svarade 21 år sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • patrikol

Medlem
    11 oktober, 2004 vid 07:03

Här har du många fina svar på dina frågor.
    http://www.kitenation.se/Startzonen.php
    Mvh Patrik smile.gif

• martent

Medlem
    11 oktober, 2004 vid 08:18

Det är rätt viltigt att du tar någon kurs för att lära dig grunderna. Sedan är det inget fel att köpa en större kite då kan du öva i mindre vind och att en större kite är inte så snabb som en liten och är därför mer lätt hanterlig. smile.gif

• skoglund

Medlem
    11 oktober, 2004 vid 09:31

tipsen på kitenation var mycket läsvärda. tack!

MårtenT> Självklart ska jag gå kurser. Vad jag förstått så behöver man bara gå 2-3 dagskurser sen är man igång och kan köra på egen hand? Vad menar du med en ’stor’ kite? Typ 18 m2 eller? Vad anser du vara lagom för mig med min vikt, längd osv? Och brädan, bör den ligga runt 140 cm?

Rip it!
    /Skoglund grin.gif

• martent

Medlem