Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarproblem

• Nybörjarproblem

Publicerad av gurra1978 på 16 november, 2003 vid 20:13

Oftast handlar de flesta vindsurfingbilder om störst vågor och fetaste hoppen. Jag tänkte bryta det temat och visa hur det börjar för de flesta. Seglaren på bilden hade stora problem med för liten dykvåtdräkt som klämde hårt på ömma ställen wink.gif och alldeles för liten bräda. Jobbigt läge.

anonym-anvandare svarade 21 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • gurra1978

Medlem
    16 november, 2003 vid 20:19

Hjälp, jag kantrar trots att jag står på en pråm.

• zehlertz

Medlem
    16 november, 2003 vid 20:33

Härliga bilder!!

Såg en kul grej i sommras i fiskebäck.

Två, tre killar kommer ner o riggar upp.
    Den ena killen var en duktig seglare men hans polare skulle prova på…Dom höll säkert på i 2 timmar… o killen var den mest mänskliga tepåse jag nånsin sett.

Det roliga var att prylarna som killen försökte dra rigg på var en pytteliten bräda på max 80-85 L. Det blåste kanske 2-3s/m.

Killen hade bokstavligt talat vatten upp över låren, oftast över midjan….fortfarande tappert kämpandes med upphalstampen.

Efter ett tag så kom han ganska långt…fick nästan upp seglet. Blev grymt imponerad av hans tålamod…
    Men hur schysst e d…för att lyckas dra rigg på en sådan bräda måste man ju ha en ruskig balans =)

Tapper kille iallafall!!

• frippe-s

Medlem
    16 november, 2003 vid 22:46

apropå nybörjarproblem, såg en ganska plufsig kille i somras som försökte dra rigg på en exocet cruiser modell L (omkr 200 l), vad jag såg fick killen inte upp seglet en enda gång på kanske en timme eller två utan låg å kravlade som en strandad bardval på däcket största delen av tiden, grejen var faktiskt den att han inte ens verkade kunna ställa sig upp utan att tappa balansen å plumsa i…i det läget började jag undra om den grabben verkligen borde satsa på vindsurfing, det är ju nästan svårt att trilla i när man seglar på ett sånt skepp…jotack som de kan gå
    crazy.gif
    /fralle

• anonym-anvandare

Medlem
    16 november, 2003 vid 22:51

Kul att du tog upp nybörjarbiten Gurra!
    Det ligger mig väldigt varmt om hjärtat och jag har lärt många att vindsurfa genom åren. Jag brukar använda en landsimulater bestående av kontorstolstativ och en skiva på. Simulatorn är även förankrad i en lastpall så att det blir stabilt. Jag/vi har även tillgång till följebåt och kan lätt bogsera in eleven när/om krafterna sinat. Det är gamla fullängdsbrädor med ”bogseringsögla” i fören och passande storlekar på segel. Att stå rätt och flytta på fötterna brukar vara det svåraste i början .
    Bifogar en oskarp men härlig bild på en av mina elever:
    http://upl.mine.nu/uplfolders/upload1/Susanne_vindsurfar.jpg
    Per-Arne

• nordgren

Medlem
    17 november, 2003 vid 03:07

Hehe nu ska du vara snäll frippe. wink.gif
    Men visst det låter som han kanske skulle börja se sig om efter en annan sport. smirk.gif
    Själv kan jag inte riktigt förstå hur man kan misslyckas att lära sig på nutida nybörjarbrädor.

• skywalker

Medlem
    17 november, 2003 vid 08:27

Svårt att låta bli och småle lite när man ser bilderna, men vi har alla varit där och ibland känns det som man inte kommit mycket längre tongue.gif

• feg

Medlem
    17 november, 2003 vid 09:12

Jo, sådan här bilder vore kul att se fler av.
    Skulle kunna höja självförtroendet lite om man ser att även andra varit nybörjare. smile.gif

Nedan är en bild från 020702 inne på mälaren. Det var en fin dag med lagom vind för Bic Techno 283 och HOT Stealth 9.5 när jag gick ut. Efter en timma på vattnet vände vinden och ökade till drygt 10 m/s i sambande med en front.
    När fronten kom var föräldrarna på väg ut med båten och bestämde sig för att fota mig, tyvärr lade de sig ivägen med båten så jag hade svårt att komma förbi dem tillbaka till strande där jag gått i vattnet. Jag vinkade och skrek men det hördes inte i vinden.

När denna bild togs hade jag kört med hängsele några gånger. Syns tydligt att jag återfaller i ”gammal teknik” och drar med armarna istället i denna vindby.

• anonym-anvandare

Medlem
    17 november, 2003 vid 10:01

Själv började jag med att köpa en Naish flying pig några hållbara Northsegel och gav mig fan på att lära mig. Detta var i början på sommaren. Nu vattenstartar jag och jobbar på jipp. =)
    Utan min kompis som surfat i flera år hade jag fortfarande plaskat i vattnet!!!

/R

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications