Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Nybörjarråd fortsättning vers 2

• Nybörjarråd fortsättning vers 2

Publicerad av Knatte på 17 augusti, 2004 vid 18:51

Nu kommer här version två, efter Kärnans feedback wink.gif

Tänkte ge några funderingar för nybörjare, sedan får väl andra, (som kan vara bättre lämpade), komma med åsikter i frågan.
    Har tänkt mig följande upplägg (teoretiska upplägg, då jag själv var nybörjare för 20 år sedan och inte har provat de nya nybörjarutrustningarna)

1. Nybörjaren har pengar och köper allt nytt!
    2. Lite sämre budget och det blir begagnade prylar med några år på nacken.
    3. Klen budget och köper utrustning som är 5-10 år gammalt
    4. Ingen budget alls, köp billigast möjligt.
    5. Undvik följande fällor

Lite allmänna råd inför ett brädköp som nybörjare eller återfallssurfare utan färska kunskaper smile.gif
    När du tittar på ett brädpaket, så beror den nödvändiga storleken/bredden på brädan, lite på seglarens vikt.
    En smidig person som kanske bara väger 50-60 kg, kan som nybörjare kanske klara sig med en lite smalare bräda och volym på 130-140 liter och uppåt. Väger du 90-100 kg som nybörjare, kanske du skall titta på en bräda som har en volym över 160-170 liter. Då blir det lätt och stabilt att lära sig.
    Men en bred bräda, kan också upplevas lite tråkig bär det börjar blåsa lite mer. Så det blir alltid en avvägning där.

Alt.1 Köp ett komplett paket Segel/bräda mm hos någon surfaffär.
    Tex. RRD Evolution 360 eller Easy rider, Fantic Viper; Starboard Start/GO eller Mistral N-Trance med tillhörande riggpaket.

Fördelar: smile.gif Du får en bräda som är väldigt stabil och lätt att balansera och lära sig på. Du får även ett lätt och okomplicerat segel i ett sådant paket.
    Kännetecken på bra nya nybörjarbrädor Bredden på brädan är 75-100 cm och volymen är oftast på 170 liter och uppåt.

Nackdelar: frown.gif Det kostar drygt 11-12.000 kr. Vissa av nybörjarbrädorna växer du ur och kan vilja byta ut efter ett tag.

Alt.2 : Nu handlar det om prylar från år 99-2000 och helt annan prisklass
    På den tiden fanns det inga direkta nybörjarpaket utan några få undantag:
    Ex. Hifly Magnum 323 eller Fanatic 317, Fanatic classic 315 eller Classic 335 mm.
    Det finns brädor av typen ”Widestyle” från -99 som kan användas av nybörjare. Ex. Bic Techno serie, Fanatic Bee WB och Mistrals Vision i de största modellerna har volym och bredd som kan funka som nybörjarbräda. Kännetecken på dessa brädor är att de är lite smalare (60-75 cm) och ofta finns det ett centerbord som ger extra stabiltet. Regel:Bred bräda ger stabiltet vilket gynnar nybörjaren.

Alt.3
    PÅ denna tiden fanns det något som kallades 320 brädor, som hade centerbord och var runtomkring 320 cm långa. Exempel var F2 Comet, Bic Salsa/Melody mm. Mistral Malibu, Fantic Hot Bat mm. Det kan finnas gamla Course racers kvar som kan vara bra nybörjarbrädor. Fantic Cat, F2 Lightning, Mistal Equipe mm.

Fördelar: smile.gif Dessa brädor kostar inte många pengar nu. Kompletta paket bör finnas för tusenlapp och uppåt. Oftast byggda i tåliga material som passar nybörjare.

Nackdelar: frown.gif Omoderna i formen och inte lika snabba upp i planing och går inte lika fort som en ”ny” nybörjarbräda. Tunga att hantera, både bräda och rigg.

Alt. 4 Vill du komma billigast möjligt undan, så tänk på följa följande råd.
    Undvik köpa någon bräda, som är äldre än från början av 90-talet. Köp inga trekantssegel, utan seglet skall ha genomgående lattor och seglet skall vara tillverkat i mylar eller gemomskinlig väv. Finns detta så är seglet skapligt modernt.
    När det gäller bommen, så skall den definitivt vara av modell snabbkoppling mot masten. Finns ingen snabbkoppling på bommen, välj en annan rigg frown.gif
    Om du har läst så här långt och fortfarande inte är avrådd från en gammal pråm till bräda, så kontrollera hur riggen är fastsatt i brädan. Är det med hjälp av en ”Thermoskork” som skall stoppas ner i oilka hål i brädan.
    Köp inte en sådan bräda!! crazy.gif Då är brädan 15-20 år gammal och du kommer få svårigheter att hitta reservdelar + att mastfoten alltid hade en tendens att lossna vid onödiga tillfällen.
    Har brädan legat i något förråd länge, kolla upp skicket mastfotens gummiled ”jointen”, som är kopplingen mellan bräda och rigg. Den skall se fräsch ut och inte ha några sprickor!! Går jointen av och det blåser åt fel håll, så har du stora problem..
    Försök slutgiltligen hitta någon bräda som är bredare än 60-65 cm och stor volym.

Alt 5. Undvik detta till varje pris om du är nybörjare!!
    Undvik alltid en bräda som är smalare än 60 cm. Se till att du har en volym större än 140 liter. Stor bredd är viktigare än längd för stabiliteten. När du ser en annons ” Bra nybörjarbräda” Längd 280 cm , bredd 58 cm och volym ca 100 liter. Gå vidare till nästa annons!! Visst kan du lära dig att segla på en sådan bräda, men du får kämpa länge innan du går vidare och utvecklas rätt…
    Bredd 75 cm och uppåt är bra för nybörjare. Håll dig till kända märken, då finns det möjligheter att få reservdelar ifall något skulle gå sönder.

karnan svarade 21 år, 2 månader sedan 1 Medlem · 1 Svar
  • 1 Svar
  • karnan

Medlem
    18 augusti, 2004 vid 07:23

Gott initiativ Knatte (för det är väl början till den tidigare trådade FAQ:en?!). Hur som helst ett par kommentarer:

Till att börja med tror jag att det kan vara lämpligt att göra även en nybörjare medveten om relationen vikt/volym, dvs att man kommer undan med mindre volym om man väger mindre.

Relationen vikt/volym tror jag dessutom är speciellt viktigt att klargöra för återfallssurfare av 80-talsmärke. Jag har på sistone träffat en rad personer som seglade några år i ungdomen och nu, 20 år senare, börjar lura på att försöka igen. De har alla talat om ”sinkers” med lätt darr på rösten. Om man lyckas förmedla att brädor av idag finns i alla storlekar, för alla viktklasser, så tror jag man gör de potentiella seglarna en jättetjänst. Dessutom anar jag att återförsäljarna har en potentiell guldgruva i denna (min) generation (ungarna stora, 40-årskris, inget MC-körkort…).

Vidare så tycker jag att du kanske ska skriva något mer om alternativet att faktiskt börja på en riktigt gammal bräda. Jag gissar att om folk har en sådan liggande så kanske de bortser från dina råd. I så fall så bör de — förutom att de är svårare att lära sig på — tänka på 1. kolla så inte brädan har frusit sönder, 2. absolut inte betala mer än en flaska sprit, 3. kolla att det går att få tag på en ny gummiled, 4. inhandla en dito eftersom den gamla spricker på första vändan. 5. se till så att alla riggprylar finns, 6. be vederbörande förklara hur man riggar bomen på masten.

I all hast

/Johan

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications