Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Nybörjartips
-
Nybörjartips
Publicerad av anonym-anvandare på 8 maj, 2004 vid 20:14Halloj!
Har börjat testa vindsurfa på en ganska stor bräda och funderar nu på att köpa en ny mindre.
Väger cirka 75 kg, vill kunna hoppa lite på plattvatten i framtiden.
Vad kan passa mig?
Några tips kanske?// Calle
nordgren svarade 21 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Ja det beror ju på hur duktig du är och var och hur du vill köra, i vilken vindstyrka och segel.
Så specifisera lite tack.
-
Fan Andreas är novis.
Inget under år 2000 iaf kan jag säga
-
Tack För svar!
Jag bor i västerås och har stuga i Falkenberg, så de bli väll på dom ställena.
Jag har inte seglat så mycket ännu men planerar att segla denna säsongen på en bräda som jag kan låna.
Men ja håller på att förbereda mig lite föra att köpa en egen.
Vinden är väll inte den bästa här i Västerås 6 – 12 m/s.
Jag planerar att köpa segel också, så jag är öppen för förslag på den fronten också!// Calle
-
Okej, då bör du ha någon bräda med schysst flytkraft och bredd så du planar i vindsvackorna.
Försök att hitta någon bräda som är bred >67cm och på över 120-130 liter skulle nog bli bra.
Då har du en bräda du kan växa i men inte är för svår om du inte seglat så mycket.
Sen så är ett segel på 6,5 ett bra ställe att börja tycker jag. Sen kan du se om du känner att du vill kompletera med ett större (typ 7,5 8,0 för lättvind) eller ett mindre (5,5 5,7) för lite hårdare vind.Något att tänka på är att inte köpa för gamla prylar då utvecklingen gått framåt! Men köper du något från slutet av 90-talet och framåt så brukar det vara lungt.
-
Okej…tack så jätte mycket är mycket till hjälp för en nybörjare som mig =)
// Calle
-
Du måste redan nu bestämma dig om du vill köra våg eller speed i framtiden och träna därav!
-
hehe håller med nordgren… en stooor freestyle tycker jag låter kanoooon till dig… men om du har stuga i falken å så åk in till sp lr nått å snacka me gubbersen där..
-
Lånar tråden lite då jag vill ha tips om samma sak.
Förra sommaren så testade jag att vindsurfa med en +20 (sen farsan var ung) år gammal Mistral vindsurfingbräda. Både bräda och segel är tunga tycker jag, men jag tycker det är jätteroligt att vindsurfa och vill nu köpa mig nyare saker.
Saken är den att jag inte vet vad jag skall köpa.
Jag är runt 175cm lång, väger 72kg, jag bor i Falun och det är däromkring jag kommer vindsurfa till en början. Jag vet tyvärr inte vilken vindstyrka det är på sjöarna här runtomkring.
Jag skulle vilja ha något allround. Jag gillar fart men skulle gärna testa på att hoppa lite om det kommer något bra tillfälle.
Jag kommer försöka leta efter något begagnat, där priset skall ligga under 4000 helst.Så vad kan ni rekommendera mig?
-
Låter som du ungefär bör ha samma prylar som den andra killen.
-
Hur är det med centerbord, hängsele och ”footstraps”?
Är det något man skall ha? Eller kan man skippa sånt, vad blir det för skillnad med och utan cenetrboard?
Hängsele och footstraps, när användar man sånt? -
Är du väldig nybörjare så rekomenderas centerbord eller centerfin, men ska du vara ute när du planar så bör du inte he det… Så alltså har du lärt dig att segla planandes så behövs inte centerbord.
Likaså men hängsele och stroppar. De använder man när man planar.
Har du knappt åkt innan så kan man ju köpa någon gammalt junk som är stort och köra på det tills man lär sig plana åtminstone. Sen köpa nyare prylar. Men kom ihåg att inte betala mycket för gamla prylar.
Logga in för att svara.