-
Nyfrälst behöver vägledning
Jag surfade på 80 och 90 talet men gled ifrån surfingen i samband med att jag började plugga. För några år sedan började jag med kite och var rätt nöjd, men för några veckor sedan fick jag ett återfall har funderat rätt mycket på vindsurfing.
Sagt och gjort, så spände jag på min gamla utrustning som jag använde senast -96 och körde till en strand där det är små vågor långt ute och platt inne.
Men hör och häpna, jag tyckte inte det var speciellt roligt… Det som irriterade mej mest var att lattorna stannade kvar på fel sida masten när jag gipade så att man var tvungen att ”ruska” seglet för att de skulle slå över. Ibland orkade jag inte ens bry mig utan använde främre foten och tryckte till på understa lattan så den kom på rätt sida. (min tanke är att jag använder glasfibermast med för lite flex för det seglet)
Det andra som jag retade mig på var att brädan gick knappt att svänga…. det kom lite småvågor och jag försökte svänga med men det enda som hände var att railen skar i och så tippade hela brädan.
Det tredje som jag inte tyckte om var att när jag försökte hoppa (tss… jaja kanske 50 cm) så landade jag alltid och fick spinout.
Nu undrar jag….. är det verkligen såhär tråkigt att vindsurfa… det är inte min ihågkommna erfarenhet.
Jag hade allvarliga planer på att köpa utrustning, men ska det vara såhär surt är det inget för mig…. jag tror dock att jag har utvecklats enhel del som ”surfare” genom kite och vågsurf och har blivit lite kräsen vad en bräda ska prestera för att vara kul….
Utrustning idag;
Bräda: Fanatic HOT RAT 280cm freeride från kanske 1994-1995
Segel : Tomas Person Slalom 5.0m från kanske 1995Nu kommer alla skriva att köp ny utrustning så blir det roligt… men är det så enkelt? Var inte vindsurfing roligt på 90-talet?
Finns det någon runt Malmö som hyr ut utrustning så att jag kan testa innan jag köper?
Logga in för att svara.