Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing nyköpsdilemma

• nyköpsdilemma

Publicerad av oskie på 11 mars, 2003 vid 21:54

Hej!

Jag började surfa förra året, gick från en 320cm jättebräda till en slalom/speed-hemmabygge-bräda (för tungviktare) på 280cm/58cm (okänd volym) från mitten av 80-talet. Fullkomligt omöjlig bräda i början, men det gick efter flera gånger att komma upp i planing, oftast bara med ena foten i stroppen smile.gif (Hur som helst lyckades jag sällan komma i med båda fötterna.) Jag använde mest och som störst ett 6.3 segel utan camber (också från forna dagar, dvs. massor med buk och helt utan twist). Vattenstarterna sitter hyffsat bra dock (kanske inte så konstigt när man spenderade 80% i vattnet smile.gif)!

I slutet av året köpte jag ett 6.4 NP Supernova (’01) segel och en 460 mast, bom, förlängare och mastfot. Jag hann bara segla med det en gång, men det var tillräckligt för att inse att det passade fasansfullt dåligt till brädan! Nästan omöjligt att kroka i selen, kanske för att riggen liksom var så långt fram. (Jämför man en 270/280-bräda idag med denna bräda sitter mastfästet kanske 30 cm längre bak på den nya brädan!) Plus att slalombrädor i större utsträckning kräver att man lutar seglet bakåt (rätta mig om jag har fel).

Så för att matcha seglet och kunna surfa överhuvudtaget tänker jag köpa en ny bräda nu tills säsongstarten… smile.gif Nu till tusenkronorsfrågan (den eviga frågan): vilken typ och storlek av bräda!? confused.gif

Jag har förstått att man först måste fundera ut vilken typ av segling man är intresserad av. Det är freeride på ganska platt vatten som gäller för mig. Jag har nog kommit fram till att större än 8.0/8.5 kvm inte är intressant… Inte på länge i alla fall! Det gamla 6.3-seglet gick igång tidigt, men det var jäkligt svårt att hantera när det blåste på (10-12). Vad motsvarar 6.3-seglet för storlek idag?

Frågan som ställts innan (se här) är ifall man ska satsa på en bräda eller två…

Problem 1: Om man satsar på två brädor så blir 75% av seglingen en kompromiss! Jag ska förklara varför. Har man två brädor använder man kanske följande: en vågbräda på 80-90 liter, en freeride på 120-140 liter. [Dessa två kompletterar väl varandra bra, eller?] Men, nu till problemet: Här på västkusten är det kanske vanligast att man seglar i 8-12 m/s. Och då passar ju en bräda på 90-120 liter bäst!

Problem 2: Man köper ju inte två brädor samtidigt. Speciellt inte om man är osäker på vad man vill ha! Men framförallt inte p.g.a. ekonomin!

Problem 3: Köper man en större bräda på 120-140 lär det ju vara smått olämpligt att segla i vind där 5.0kvm är optimal (12-15m/s?). Eller? Ett 5.0kvm-segel är kanske inte optimalt på en 90-120 liters bräda, men det är inte så problematiskt som med en 120-140 bräda?

Hur kul är det annars att BEHÖVA stå och se på när andra seglar 5.0kvm i grym vind bara för man inte har rätt utrustning!? Då står man kanske hellre och ser på när formulafolket surfar i betydligt lägre vindar…?

Problem 4 (för mig): Om man som jag köpt en 460-mast och 165-220cm bom är risken stor att man måste köpa ny utrustning för att köra med 8.0+ kvm segel. (Dock klarar man t.ex. Simmer ZeroFive 8.0 ’03 som har 496 luff och 218 bom. Är detta ett bra segel föresten? smile.gif I övrigt är det ungefär 7.5 som är max för 460-mast.) Ny bom och bra mast kostar ju nästan som en halv ny bräda! Man skullt köpt en 430 för 5.0-6.3 från början istället frown.gif

Nackdelen med att köpa bara en bräda är att man aldrig kan segla 8.0-8.5 kvm. Köper man en bräda blir det väl en bräda på 90-115 liter. Många brädor i den klassen klarar ju dock 7.5 som max. Är skillnaden så stor mellan 8.0 och 7.5? Eller man ska kanske inte följa tillverkarnas rekommendationer om maxsegel, utan köra 8.0 på dessa ”mindre” brädor?

Kanske hänger jag upp mig på siffror för mycket, men vad ska man göra! Det är för tidigt för att ge sig ut… Jag (och säkert många andra) behöver tips innan man lägger nästan 10000 på en ny bräda!

Tar tacksamt emot alla tips och kommentarer smile.gif

oskie svarade 22 år, 7 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • oskie

Medlem
    11 mars, 2003 vid 22:00

Ska kanske tillägga följande… Har funderat på Mistral Radar V125, Fanatic Cross 140, Starboard Carve 121/123, Fanatic E/X-Ray 130, JP Freeride Carve 117 som största bräda av två, eller Fanatic Cross 110/120, Fanatic Skate 64 som enda bräda. Några rekommendationer?

• anonym-anvandare

Medlem
    12 mars, 2003 vid 21:27

hej. tyvärr har ja inte seglat så länge och har inte så mycke erfarenhet så ja kan inte svara på dina frågor men ja köpte en freeride 130 liters bräda som första bräda och ett 5.3 segel till den. om ja skulle göra om de köpet hade ja köpt en 110 liters bräda istället och en 6.4a till den. (väger 60 kg). men med min 130 liters har ja seglat i 17 m/s så en större bräda gör inte att du bara får stå å titta på när de blåser mycke. kanske inte blir optimalt men de funkar iallafall.

mvh niklas

• judo-freddan

Medlem
    12 mars, 2003 vid 22:19

Du verkar ha rätt bra koll på problematiken måste jag säga. Här är mina tankar:

Vet att det inte är kul att behöva köpa två brädor på en gång men om jag var som du skulle jag ändå satsa på den kombinationen. Jag har en Fanatic Cross 140 och en f2 wave 255 på 85L. Crossen tar 9.0 till 5.8 för mig och är en jäkligt manöverbar bräda för sin storlek. Bara 259 lång. Lilla brädan tar väl 5.5 till 4.0. Tycker denna kombination funkar riktigt grejt, m a o har aldrig upplevt att jag har något ”hål” i vindstyrka där det blir lurigt vilken bräda jag ska välja.

Du kan ju välja en lite äldre vågbräda för runt 2-3000 för att inte din plånbok ska blöda allt för mycket. Poängen är att köper du en mellanbräda och satsar på den så har du ringat in dig lite grann. Oavsett om du skaffar en mindre eller större bräda till mellanbrädan så får du dels ett överlapp i vindregister och du kan fortfarande inte segla i alla vindar..

• martin

Medlem
    13 mars, 2003 vid 11:44

Jag skulle inhandla följande prylar om jag var i samma situation som du (och hade begränsad ekonomi):

1 st tidig (-98-00) widestyle runt 140 liter och 70-75 bred. Tex Mistral Vision, Seatrend Allstar, Starboard Carve. Pris 3-5000

1 st stor våg eller wave/freestyle 85-95 liter, årsmodell 99-01 som klarar 6.4 som största segel. Tex valfri stor vågis, Mistral WaveScore, minsta JP Freestyle. Pris 3-5000. Du behöver två eller tre fenor till brädan för att täcka in ett så stort vindområde som möjligt.

Segel:
    Behåll ditt 6.4 med mast och bom.

Köp ett -96-97 5.4 och kör med befintlig mast och bom för att se om det funkar (går bättre med 430, men segel från den tiden fungerar oftast att köra med 460 i den storleken). Gör det inte det: komplettera med en beggad 430. Pris 500:- +ev 400 för masten.

Stort segel: Köp ett begagnat camberfritt segel 8.5-9.0 och försök få med en 490-mast och en bom i paketet. Pris 2000(segel)+1000(mast)+600(bom)=ca 3500

Summa: Ungefär som en ny bräda.

Där har du ett bantat paket, men ändå så att du kan köra i de flesta vindar. Det är viktigt i början av karriären att man får många dagar på vattnet och det får du garanterat med dom här prylarna. Du kan köra med 5.4 väldigt högt upp i vindregistret också, även om det kommer att bli stort de riktigt bra dagarna.

• oskie

Medlem
    14 mars, 2003 vid 23:01

tack för alla tips, nu ska jag kolla konfen efter billigt begagnat smile.gif

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing nyköpsdilemma

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.