- 
		nyköpsdilemmaHej! Jag började surfa förra året, gick från en 320cm jättebräda till en slalom/speed-hemmabygge-bräda (för tungviktare) på 280cm/58cm (okänd volym) från mitten av 80-talet. Fullkomligt omöjlig bräda i början, men det gick efter flera gånger att komma upp i planing, oftast bara med ena foten i stroppen  (Hur som helst lyckades jag sällan komma i med båda fötterna.) Jag använde mest och som störst ett 6.3 segel utan camber (också från forna dagar, dvs. massor med buk och helt utan twist). Vattenstarterna sitter hyffsat bra dock (kanske inte så konstigt när man spenderade 80% i vattnet (Hur som helst lyckades jag sällan komma i med båda fötterna.) Jag använde mest och som störst ett 6.3 segel utan camber (också från forna dagar, dvs. massor med buk och helt utan twist). Vattenstarterna sitter hyffsat bra dock (kanske inte så konstigt när man spenderade 80% i vattnet )! )!I slutet av året köpte jag ett 6.4 NP Supernova (’01) segel och en 460 mast, bom, förlängare och mastfot. Jag hann bara segla med det en gång, men det var tillräckligt för att inse att det passade fasansfullt dåligt till brädan! Nästan omöjligt att kroka i selen, kanske för att riggen liksom var så långt fram. (Jämför man en 270/280-bräda idag med denna bräda sitter mastfästet kanske 30 cm längre bak på den nya brädan!) Plus att slalombrädor i större utsträckning kräver att man lutar seglet bakåt (rätta mig om jag har fel). Så för att matcha seglet och kunna surfa överhuvudtaget tänker jag köpa en ny bräda nu tills säsongstarten…  Nu till tusenkronorsfrågan (den eviga frågan): vilken typ och storlek av bräda!? Nu till tusenkronorsfrågan (den eviga frågan): vilken typ och storlek av bräda!? Jag har förstått att man först måste fundera ut vilken typ av segling man är intresserad av. Det är freeride på ganska platt vatten som gäller för mig. Jag har nog kommit fram till att större än 8.0/8.5 kvm inte är intressant… Inte på länge i alla fall! Det gamla 6.3-seglet gick igång tidigt, men det var jäkligt svårt att hantera när det blåste på (10-12). Vad motsvarar 6.3-seglet för storlek idag? Frågan som ställts innan (se här) är ifall man ska satsa på en bräda eller två… Problem 1: Om man satsar på två brädor så blir 75% av seglingen en kompromiss! Jag ska förklara varför. Har man två brädor använder man kanske följande: en vågbräda på 80-90 liter, en freeride på 120-140 liter. [Dessa två kompletterar väl varandra bra, eller?] Men, nu till problemet: Här på västkusten är det kanske vanligast att man seglar i 8-12 m/s. Och då passar ju en bräda på 90-120 liter bäst! Problem 2: Man köper ju inte två brädor samtidigt. Speciellt inte om man är osäker på vad man vill ha! Men framförallt inte p.g.a. ekonomin! Problem 3: Köper man en större bräda på 120-140 lär det ju vara smått olämpligt att segla i vind där 5.0kvm är optimal (12-15m/s?). Eller? Ett 5.0kvm-segel är kanske inte optimalt på en 90-120 liters bräda, men det är inte så problematiskt som med en 120-140 bräda? Hur kul är det annars att BEHÖVA stå och se på när andra seglar 5.0kvm i grym vind bara för man inte har rätt utrustning!? Då står man kanske hellre och ser på när formulafolket surfar i betydligt lägre vindar…? Problem 4 (för mig): Om man som jag köpt en 460-mast och 165-220cm bom är risken stor att man måste köpa ny utrustning för att köra med 8.0+ kvm segel. (Dock klarar man t.ex. Simmer ZeroFive 8.0 ’03 som har 496 luff och 218 bom. Är detta ett bra segel föresten?  I övrigt är det ungefär 7.5 som är max för 460-mast.) Ny bom och bra mast kostar ju nästan som en halv ny bräda! Man skullt köpt en 430 för 5.0-6.3 från början istället I övrigt är det ungefär 7.5 som är max för 460-mast.) Ny bom och bra mast kostar ju nästan som en halv ny bräda! Man skullt köpt en 430 för 5.0-6.3 från början istället … …Nackdelen med att köpa bara en bräda är att man aldrig kan segla 8.0-8.5 kvm. Köper man en bräda blir det väl en bräda på 90-115 liter. Många brädor i den klassen klarar ju dock 7.5 som max. Är skillnaden så stor mellan 8.0 och 7.5? Eller man ska kanske inte följa tillverkarnas rekommendationer om maxsegel, utan köra 8.0 på dessa ”mindre” brädor? Kanske hänger jag upp mig på siffror för mycket, men vad ska man göra! Det är för tidigt för att ge sig ut… Jag (och säkert många andra) behöver tips innan man lägger nästan 10000 på en ny bräda! Tar tacksamt emot alla tips och kommentarer   
Logga in för att svara.