-
Nyvunnen v-surfare…
JAg undar om någon kan hjälpa mig med vilken typ av bräda som jag ska välja.
Jag började surfa när jag var 8år och höll på till jag var 18-19 då jag slutade (för ca 10 år sedan). För några år sedan började jag med kite och har inte haft några planer på att börja vindsurfa igen. MEN så fick jag för ett tag sedan testat en bräda av vad jag förstår är ”nya generationen” (kort och bred, runt 2,40 lång) och jag blev helt såld igen. Så nu tror jag att det lutar åt en ”ny” bräda. Men jag har inte följt med i utvecklingen under dessa 10 år av avhållsamhet, så jag skulle vilja ha lite råd vilken typ av bräda jag ska köpa.
Jag kommer ha vindsurfingen som komplement till kiteingen, och kommer bara v-surfa när det blåser mer än 10m/s. Jag är ganska ringrostig, men giparna satt och det blev ett och annat hopp trots en lång surf-paus. Jag bor i skåne och kommer mestadels köra i större chop och vågor. Jag kommer förmodligen att försöka lära mig freestyle-trick, därför vill jag nog inte ha en bräda som är endast för vågridning (?). Hur lång och bred bräda ska man ha? Jag väger 65kg.
Hur gammal bräda kan man köpa utan att det är total skit?
Vad är det för skillnad på en freestyle-bräda och en våg-bräda? Finns det någonstans på nätet där man kan läsa om de olika disciplinerna, och vad brädorna har för olika egenskaper beroende på disciplin (wave, freeride, freestyle etc.)?
Logga in för att svara.