Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Om att vara priviligierad.

• Om att vara priviligierad.

Publicerad av anonym-anvandare på 12 september, 2001 vid 07:35

Ibland så blir man brutalt påmind om att man är grymt priviligierad som efter
    en jobbig arbetsdag kan snabb-strappa grejorna på bilen och plötsligt befinna
    sig långt ute på en fjärd eller havet och få en fullkomligt osannolik
    naturkänsla som det faktiskt är väldigt få förunnat att uppleva. Väldigt få.

Efter ett antal år av windsurfing, tar man det på nåt sätt för givet. Det är
    det inte och framförallt, sett i ett svenskt perspektiv, så är man osannolikt
    ensam om att få ha denna fullkomligt enorma upplevelse (hur många % av svenska
    folket windsurfar regelbundet, tex höstar och vårar.)

Det förvånande är att ”den icke-surfande nära omvärlden” inte på nåt sätt
    verkar avundsjuk. Tvärtom så verkar dom flesta vara mer intresserade av att
    höra om mina totalt obefintliga framsteg, mer än det som man ska tjäna pengar
    på.

Windsurfing bara sett som företeelse verkar ha en sanslös dragningskraft.
    Kanske för att det är en mycket ovanligt sport (jmfr med golf, fotboll, skidor,
    …….)som de allra flesta ändå på nåt sätt inser måste ge en enorm och mycket
    ovanlig frihetskänsla.

Väldigt många fick aldrig chansen att ens testa.

Mvh/Bosse

teabag svarade 24 år, 1 månad sedan 2 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    12 september, 2001 vid 09:51

Det vore coolt om det fanns någon apparat, kanske en simulator, så att folk kunde få prova att surfa i stroppar o sele i full planing på en 100-litersbräda i 13 m/s under en halv minut utan att lägga ner all den tid som krävs i verkligheten innan man får uppleva detta. Då tror jag att i stort sett alla skulle vilja lära sig vindsurfa, eller i alla fall förstå vad som var så otroligt med känslan.
    /Anders G

• anonym-anvandare

Medlem
    12 september, 2001 vid 10:48

Håller helt med.
    Risken är ju grym att man som nybörjare tex 1) Köper för litet segel 2) Köper
    ett beg. segel som inte är stabilt, 3) Köper en bräda som är seg att få upp i
    planing. mm. och tappar flera säsonger. Eller lägger av.

Det är osannolikt svårt för en som vill in i sporten och förstå hur mycket
    eller hur litet man måste satsa för att det ska bli optimalt för en nybörjare.

Så din ide´är mycket smart.
    /Bosse

• anonym-anvandare

Medlem
    12 september, 2001 vid 10:51

de flesta tycker nog att det är rätt tråkigt de 10 första gångerna de testar..

• anonym-anvandare

Medlem
    12 september, 2001 vid 11:10

Nej, som nybörjare har man möjligtvis en aning om att det måste vara kul eftersom så många håller på. Men att segla på en pråm på en insjö (vilket ju är de flestas första kontakt med sporten) jämfört med att segla vågbräda i sidvind är väl lite som att jämföra högerhanden med ”the real thing”, om ni förstår vad jag menar 😉
    /AG

• anonym-anvandare

Medlem
    12 september, 2001 vid 14:44

Tekniken finns ju redan att göra en klart avancerad simulator med bilder och
    rörelse. Så kanske är en sån redan nåt på gång i nåt utvecklingslab.

Allt behöver ju inte heller vara fake-at. Simulatorn kan ju faktiskt stå i en våg-bassäng med fläktar omkring.
    Vem skulle inte vilja testa en sån?

• teabag

Medlem
    12 september, 2001 vid 15:27

Jag tror jag hajar vad du menar och håller med.Det är för jävligt.Min fråga är då.Vilken inställning skall man inta? Bara vara ledsen och fundera på alla de som inte fick chansen eller ta nya tag och njuta av livet,vännerna och familjen och kanske sluta vara småsint och småsur för man vet inte och kan alldrig vara säker när det tar slut.Världen blir aldrig densamma igen och vi i Sverige kommer förmodligen vara än mer priviligerade.Nä jag är väldigt ledsen och mycket chockad.
    Ha´t bra

Uffe

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications