Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Om bara ett vågsegel i vbg ,vlket?

• Om bara ett vågsegel i vbg ,vlket?

Publicerad av Oregistrerad på 4 mars, 2006 vid 09:30

Om man tittar på seglingsstatistik…vilen storlek är vanligast i Apel under året? Med 85 kg hydda på en normalvågis? Jag tänkte att bygga upp en garderob kring detta segel…5.0, 5.3 eller 5.7?
    🙂

donpedro svarade 19 år, 8 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • herodude

Medlem
    4 mars, 2006 vid 11:49

vanligast är väll 5.3 men roligast är 4.7…

jag väger lite över 70 och använder helt klart min5.3a mest, innan var det 6,0 men har blivit lite mer kräsen så det är 5.3 eller 5.7, har du inget större så kanske du ska ta en5.7:a för att få lite mer tid på vattnet

• lars_k

Medlem
    4 mars, 2006 vid 12:00

Jag tror du kommer att vilja ha ett 5.7 som största vågsegel. Jag känner flera lite tyngre gubbar som kör 5.7 i runt 10 m/s, dvs när det börjar bygga vågor i apel/lejet. Sen neråt vore nästa steg 5.0, sen 4.5 eller 4.2.
    5.7-5.0-4.2 eller 5.7-5.0-4.5-4.0 beroende på budget. 😉

• Oregistrerad

Gäst
    4 mars, 2006 vid 14:42
    Lars_K wrote:
    Jag tror du kommer att vilja ha ett 5.7 som största vågsegel. Jag känner flera lite tyngre gubbar som kör 5.7 i runt 10 m/s, dvs när det börjar bygga vågor i apel/lejet. Sen neråt vore nästa steg 5.0, sen 4.5 eller 4.2.
    5.7-5.0-4.2 eller 5.7-5.0-4.5-4.0 beroende på budget. 😉

Är det alltså 5.7 som jag kommer att segla mer tid än 5.0-5.3? Troligen blir det 5.7-5.8 som störst och 5.0 som andrasegel…
    Kan det vara riktigt?

• donpedro

Medlem
    4 mars, 2006 vid 14:45

De beror ju på hur kräsen du e. Vissa kanske använder 5,3 mer än 5,7 men då kanske dom inte tycker förhålandena e tillräckligt bra de dagar de e 5,7. Hur mycket vill du segla vill du ha fullt tryck men halvdåliga vågor ibland blir 5,7 väl använd, men seglar du bara när det är super duper bra så köp en 4,2 å inget annat

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications