Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Om främre korsbandet gått av???

• Om främre korsbandet gått av???

Publicerad av anonym-anvandare på 2 maj, 2005 vid 19:00

Åke hellikoter skidokning och kracha ganska illa och nu har någ korsbandet gått av, fan. Det man tänker först är ju om man kan kita med främrekorsbandet av. man kan ju jogga lett.
    jag är 22 år.
    Någon här som har varit med om att främre korsbandet gott av?
    Hur länge tog det inann ni kunde kite igen?

svan svarade 20 år, 6 månader sedan 10 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • rambo_johnson

Medlem
    2 maj, 2005 vid 19:17

fyfan va tradigt det är rätt kört tror jag, fast inte hundra

• mrmille

Medlem
    2 maj, 2005 vid 19:38

Du belastar ju kroppen på ungefär samma sätt när du kitar som när du åker bräda. Skillnaden är att åkandet är tredimensionellt.

• stebe

Medlem
    2 maj, 2005 vid 19:52

Jag kunde också jogga och åkte även en del snowboard med avslitet främre korsband men vid vissa rörelser kändes det som om hela knät var på väg ur led mycket otrevligt. Kovalesensen är jävligt dryg det tog det ett år innan jag var helt återställd men det var det helt klart värt så här i efterhand. En del är dock återställda på ett halvår(henke larsson tex) Det är visst väldigt personligt hur instabilt knät blir med ett trasigt korsband.

• bohm

Medlem
    2 maj, 2005 vid 20:00

Det främre korsbandets funktion är att styra knäleden rätt i samband med snabba riktningsändringar i knäleden. Man kan klara sig utan det främre korsbandet vid tex gång eller joggning, men ska du kunna åka skidor eller kita igen, kommer du kanske behöva genomgå en operation… eller åtminstånde bygga upp muskelatur runt knät innan du gör nåt som kan få knät att hoppa ur led… Du kommer inte att kunna kita denna sommaren, tror inte jag…

• nilsson

Medlem
    2 maj, 2005 vid 20:03

Ja jag har haft en liknande skada med delvis avsliten vastus medialis, http://www.rad.washington.edu/atlas2/vastusmedialis.html, detta efter en motorcyckel olycka i 18-års åldern, började med att cyckla och köra sjukgymnastik, så visst går det att bota och rätt så kvickt om man är villig att jobba på det! Lycka till! Det fixar sig.//Mvh Bengt N
    P.s Jag är övertygad om du kommer att kunna kajta igen denna sommar! D.s

• backe

Medlem
    2 maj, 2005 vid 20:16

Inte för att vara den, men det låter som något du ska konsultera din läkare om.

• bohm

Medlem
    2 maj, 2005 vid 20:41

Svar till:

Ja jag har haft en liknande skada med delvis avsliten vastus medialis

[/ QUOTE ]
    Inte för att man vill vara besserwisser, men…
    främre korsband heter ligamentum cruciatum anterior. vastus medialis är en del av quadriceps, alltså en muskel. Muskler har god genomströmning av blod=bra läkningsförmåga. Korsband (ledband eller legament) har liten blodgenomströmning= dålig läkningsförmåga…. tongue.gif

• gogga

Medlem
    2 maj, 2005 vid 20:57

Svar till:

Svar till:

[/ QUOTE ]
    främre korsband heter ligamentum cruciatum anterior. vastus medialis är en del av quadriceps, alltså en muskel. Muskler har god genomströmning av blod=bra läkningsförmåga. Korsband (ledband eller legament) har liten blodgenomströmning= dålig läkningsförmåga…. tongue.gif

[/ QUOTE ]

Jag har läst matte E och diskret matte om någon undrar

• stebe

Medlem
    2 maj, 2005 vid 21:00

..och är det helt av kan det inte läka ihop

• nilsson

Medlem
    2 maj, 2005 vid 22:09

Svar till:

Svar till:

[/ QUOTE ]

[/ QUOTE ]
    Jag vet, därför bifogade jag länken! Det var både muskel och korsband. En rattonykter person körde in i mig från sidan, varav benet blev klämt mellan dennes bil och motorcycklen. Benet är fullt fuktionsdugligt, och blev så snabbt, på alla plan, dock smärtar det fortfarande vid långvarig och hård ansträngning.
    Backe det hände maj 1981, lite sent att uppsöka läkare nu, kanske? Jag vet inte, men jag uppsökte läkare 81. Blev även innlagd.
    Men poängen i historien var och är att det mesta går att läka hyfsat fort! tongue.gif
    Sen är inte DELVIS avslitna muskler/korsband, en inte alltför ovanlig idrottsskada!

• anonym-anvandare

Medlem
    3 maj, 2005 vid 10:25

Korsbandet skall hjälpa till att hålla ihop leden så att den är stabil, är viktigast när knät är sträckt. Har du inget korsband får musklerna göra jobbet istället! Rätt träning gäller! Kontakta en sjukgymnast som kan idrottsskador!
    Om en rörelse gör ont kopplar gärna kroppen bort musklerna som utför den rörelsen, en muskel som inte används förtvinar helt på ÅTTA! dagar!
    Har du tur kan du förmodligen kiteá innan säsongen är slut, måste nog vara lite konservativ och ha focus på att hålla ihop knät bara.
    Annars har ortopederna blivit rätt bra på att snickra ihop trasiga knän. (väntar på min andra korsbandsoperation)

lycka till med träningen
    Allan

• anonym-anvandare

Medlem
    3 maj, 2005 vid 12:48

jag har precis läkt från min korsbands skada opererade mig i november o ska väl börja kita om typ 1-2 månader nästan bättre att inte operera om du vill vara aktiv jag var tvungen pga av att jag boxas på elit nivå och att knät vek sig då så länge du inte störs e det bara att köra sa min läkare innan op kan inte bli väre träna mycke ben spark på gym så

• kitesweden

Medlem
    3 maj, 2005 vid 20:24

Var utan korsband i drygt 10 år (inte att rekomendera), man ”vrickade knäet” lite då och då=svällde upp (ingen kite på ca 1 vecka). Jag har gått och tränat upp knäet i flera omgångar men det funkar inte… Opererade sedan och fick ett nytt (dom snodde lite från knäskålssenan) och nu är det aldrig några problem. Så min rekomendation operera ASAP

• svan

Medlem
    4 maj, 2005 vid 10:12

Många med bra tips. Det är väldigt individuellt hur bra läkprocessen går och om du ska eller ej operera. Det beror mycket på din livsstil också. Ett vanligt fel är att man tänker att en operation löser allt men så behöver det inte vara. Det finns bra hjälpmedel/ortoser som stadgar upp knäet för dig. Har själv vä knä opererat för bakre korsband, ligament, ena menisken delvis borta. I hö knä så är främre korsbandet borta. Jag valde att träna upp musklerna runt hö knä och det funkar än så länge.

Mitt tips är att träna upp benen överlag, både styrka och balans. När du känner dig trygg och säker på ditt knä så kom igång försiktigt. Kolla även med möjligheter till ortos, det funkar, kanske främst psykologiskt….

s

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Om främre korsbandet gått av???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.