Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Ont alt. öm i armvecken
- 
		Ont alt. öm i armveckenPublicerad av Knatte på 14 juni, 2003 vid 15:54Är det någon mer än jag som lider av smärtor i armvecken (insidan av armbogen) när man har surfat intensivt en period? Det påminner lite om träningsvärk, men jag tror inte det är detta… 
 Det gjorde så ont idag, att det bara blev 1-1.5 timmars surfande i morse innan jag slutade.
 Är det bara jag som är otränad eller finns det andra tips, trix för att unvika detta?? markram svarade 22 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 15 Svar markram svarade 22 år, 4 månader sedan 8 Medlemmar · 15 Svar
- 
			15 Svar
- 
tror det är muskelfästena, själv har 
 jag haft så pass mycket så jag gått omkring
 med armarna böjda som en tyrannosaurus rex, T-rex.
 Omöjliga att sträcka, men länge sedan nu.
- 
JOHN_J_RAMBOGäst14 juni, 2003 vid 16:20Du har överansträngt dig..otränad  
 Har oxå haft ont i armväcken..det är sträckning,uttänjning av muskelfästena..
 Låt det lägga sig.
- 
jag tror att det är nån typ av träningsvärk eller kanske muskelfästena.. jag har fått liknande smärtor när jag tränat biceps på gymmet.. 
- 
Jonatan, JJRambo och anonym har rätt. Du e för klen.  Nog skämtat, det är dina muskelfästen/senor som smärtar. Detta kan bero på att du är lite otränad men framförallt tror jag att det beror på dålig blodgenomströmning i överarmen tillföljd av att du håller(krampar) på samma sätt hela tiden. Jag hade samma problem innan jag började köra med hängsele. Lösningen är alltså: 
 – se till att ha bra trim på hängselelinorna
 – lita mer på hängselen för att avlasta armarna
 – försök variera hur du håller bommen, dvs alternera mellan både över- och underhandsgrepp på ”framhanden”.
 – kan även vara bra att styrketräna lite vid sidan av vindsurfingen under lågsäsongenFormula bygger både över och underarmar…  /feg 
- 
Jag får ont i händerna när jag har varit ute ett par timmar eller mer. De blir alldeles röd-blåa och öma. Det kan sitta i flera dagar efteråt. Funderar på att prova cykelhandskar? 
 /mattias
- 
JOHN_J_RAMBOGäst16 juni, 2003 vid 14:16Finns inte någon som inte fått ont i sina händer. 
 Det bästa är att nöta använda händerna mycket, efter ett par blåa o röda händer bildas det valkar.
 Sedan har du super valkar o då behövs inga handskar, fast det är klart att cykelhandskar funkar bra, har kört med sådana gym handskar..o det funkade bra..Kör sålänge jag kan utan handksar, blir det kris får dom åka på..
- 
Jag är totalt mot både valkar och hanskar! VARNING  Jag tycker att hanskar bara gör greppet runt bommen för stort vilket ger kramp. Dessutom gör hanskarna bara att man flyttar de laster som ger blå och valkiga händer till andra platser i handen. 
 Valkar i händerna trodde jag på ända till en tvåveckors Rhodos semester sommaren 2002 då jag ”slet loss” valkarna ur händerna. Teorin från min sida är att man vid intensiv segling får nötningar i händerna som ger upphov till valkar och i värsta fall, som jag fick förra sommaren, blödningar under valkarna. Dessa blödningar gjorde att huden i valkarna ”dog” och slets loss när handen sedan var varm och våt och utsattes för friktion när jag seglade. Smärtan var inte trevlig.Lösningen på problemet är samma som med de ömmande armvecken i inläggen ovan. 
 – Trimma in hängsele linorna
 – lita på hängselelinorna och avlasta händerna
 – variera hur du håller bomen, överhands- och underhandsgrepp.Dessutom till kommer ytterligare ett tipps: 
 – Håll bommen olika i handen (se min töntiga bild nedan).Jag kan tänka mig att de flesta håller som på bild 2, dvs ”bommen i handen”, med tummen antingen under eller över bomröret. Jag försöker när det är lämpligt att hålla som i bild 1, dvs ”bommen i fingrarna” för att ”vila”. 
 Jag tycker att grepp 2 är stadigast. Jag håller så när jag pumpar och förflyttar seglet på olika sätt (gippar osv) medan jag håller som grepp 1 när jag bara glider runt.För att inte valkar ska slitas bort måste man ”slipa bort” dem utan att slipa för djupt, lite ”hårdhud” måste få vara kvar. Jag tycker även att det hjälper om jag hjälper händerna genom att smörja dem med handkräm. 
- 
Ja slita av valkar är inget skönt. Har inte gjort det i surfet men väl på gymmet när man kör tunga marklyft. Men man vänjer sig.   
- 
Hej Detta är ett ganska vanligt fenomen! Du är, som de flesta här sagt, överansträngd. Förrutom att förbereda dig med träning är det väldigt bra att värma upp innan surf och att stretcha efter surf. I ditt fall har du inte stretchat framsida överarm (biceps) efter surf – har jag rätt? Och jag menar allvar! Det är MYCKET bättre i armarna under seglingen om du värmt upp innan. När du surfar håller du ganska statiskt, har du inte fått upp blodcirkulationen och värmen i musklerna innan så är det tyngre. Du slipper spänningsverk (nja, inte helt kanske men en del av det). Att stretcha efter är MYCKET VIKTIGT om du tänkt segla flera dagar i rad! I annat fall drar musklerna ihop sig och det blir stelt. Återhämtningen är snabbare om du stretchat också. Stretcha först baksida axlar och bröst, se sedan till att sträcka ut baksida och framsida av överarm ordentligt! Sist kan du ta underarmarna. 
 Håll minst 30 sekunder för varje muskel. Musklerna håller nämligen mot i ca. 20 sekunder och du kommer märka att du efter den tiden kan sträcka lite ytterligare.
 Och glöm inte ryggen och resten av kroppen! Detta är dessutom bra om du tänkt göra tuffa trick såsom tabletop… För händerna är tipset att nöta på dem på olika sätt så att du får hårdare hud och de blir vana vid belastning. Men valkar skall tas bort!!! Hård hud betyder en skarv mot mjukare hud – det är där du får blåsorna! Jag brukar använda BICs engångs rakhyvlar och raka bort valkarna (detta tips har vi fått från en roddare). Det är väldigt bra för du rakar bara där du har valken och inte vid sidan. Slipar man valkarna så slipar man ofta lite utanför också. Sedan är mat och sömn bra också! /Staffan 
- 
Engångsrakhyvlar från bic är du inte ensam om…  MEN! jag har märkt att det är en god ide att ta valkarna när man badat/duschat/surfat, då huden fortfarande är uppblött. Inte lika stor risk att man tar annat än valken då… MEN! jag har märkt att det är en god ide att ta valkarna när man badat/duschat/surfat, då huden fortfarande är uppblött. Inte lika stor risk att man tar annat än valken då…
 Stretcha? jo, jag har funderat på det, å det borde man ju göra… men längre än så har jag inte kommit…  
- 
Ja grabbar, det är inte ofta jag ser någon av er strechta:)Ett bra tips mot överansträngda muskelfästen. 
 Det kan löna sig att ta det lite lugnt ibland även om det är trist, när man väl överansträngt fästena en gång har det en förmåga att lätt komma tillbaka./”sjukgymnasten”   
- 
JOHN_J_RAMBOGäst16 juni, 2003 vid 18:55raka bort valkarna? 
 Har aldrig hört att någon go gammal fiskar gubbe eller hantverkare har rakat bort sina valkar, låter korkat 
 Valk är en hårdnad, borde ha samma inverkan som det har på mawashawi indianerna som går barfota för jämnan…om dom inte haft hårdnader under sina fötter så hade det inte funnits några sådana indeaner som kunnat gå barfota…

- 
Men indianerna har hård hud under hela foten, vi har hård hud på vissa ställen i handen. På sidan av dessa ställen blir det blåsor. Raka valkarna så du får jämntjock hud! Är den bara jämntjock så får du inte elaka blåsor (om du inte får det i hela handen samtidigt  ). Det fungerar att raka – tro mig – jag har gjort det i tre år och inte haft många blåsor sedan jag började med det. ). Det fungerar att raka – tro mig – jag har gjort det i tre år och inte haft många blåsor sedan jag började med det.
 Sedan skall ni undvika Chinook-bommar också – de är handdödare!!!/Staffan 
- 
Tackar for tipsen; skall prova detta vid nasta surfpass 
 knatte  
- 
Glöm inte bort att träna antagonistmusklerna!! 
 Hur många av er tränar de muskler-senor som arbetar med att räta ut fingrar, lyfta handovansidanoch triceps?
 Orsak till musarm, ont i muskelfästen osv. har ofta med obalans att göra -inte bara ”övertränad som man så ofta får höra. Feltränad var jag också en gång i tiden , när det kombinerades med mycket tid vid CAD (dator) fick jag akut musarm och läkarna försökte med akupunktur löpande(!)voltaren T recept (som bla kan ge hjärtbesvär pulsförändringar mm).
 efter att ha testat i princip allt under två års tid hittade jag ett litet träningsprogram utformat av Steve Ilg för folk med problem av i fingrar, handled, armbåge.
 Det var en cirkel som tar ca 5 min att utföra, bestående av.
 Klämma på tennisboll ca 8ggr, underarmscurl ca 10ggr, bicepscurl 10-12ggr, tricepscurl 10-12 ggr och sist men inte minst träning av uträtningsmusklerna i underarm-hand 10-12ggr(beskriver den nedan) kör detta 3 varv med stretchin imellan ett par gåpnger i veckan.
 stretching och massage är självklarheter efter varje cykel!
 Utgångsläge:
 Sitt vid ett skrivbord och lägg underarmen så att handen sticker utanför kanten med handflatan nedåt. Lägg andra handen ovanpå, så att den med varje finger individuellt kan belasta underliggande hands fingrar.
 Övning:
 Låt underarmen ligga stilla och böj ahnden nedåt och knyt handen lätt låt belastande han följa med varje finger, vinkla sedan upp handen under belastning samtidigt som du rätar ut fingrarna under belastning. När du rätat ut handenn/fingrana så långt det går pressar du tillbaks dem i utgångsläget med belastningshanden.
 OBS! Man kan vara stark klättrare eller surfare och ändå vara rejält otränad i dessa muskler och senor, varför man knappast skall maxbelasta. senor, varför man knappast skall maxbelasta.
 Lycka till!
Logga in för att svara.