Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › OR Punchoutsystem…
-
OR Punchoutsystem…
Publicerad av walle på 25 april, 2004 vid 14:24Ha ha…
Var ute och åkte i byig, 3-14m/s!, sned pålandsvind för ett par veckor sedan och fick användning för min ”Joystick” bar:
film…
det brallade på och jag kunde inte kanta, fick en kort flygtur men löste ut och landade på stranden
Dom som såg på blev faktiskt impade på hur snabbt man kan lösa ut, om jag skulle ha haft div plastkulor att leta efter, som tar några tiondelar extra…, så hade jag och kiten suttit i ett träd!Nu är det nog så att man inte ska kita så nära en strand full av träd i byig pålandsvind
gugge svarade 21 år, 6 månader sedan 10 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
Sant det är därför UDS har en stycken placerad mitt framför näsan så den får du tag i riktigt fort.
-
mitt framför näsan???
kommer inte den i vägen för ögonen ibland då?
-
Jag stod på stranden och väntatde mig en rejäl krasch. Imponerande.
Man behöver inte flytta händerna alls, vilket är en jäkligt bra grej. Bara att skjuta ifrån bommen…/Peter
-
Jag har svårt att tänka mig en enklare lösning, det hade varit mkt svårare och tagit längre tid att leta reda på en stropp om den så hängde i pannan..
-
Har inte själv sett den lösningen men det låter skit bra, har själv svårt för att se en enklare lösning än den på UDS men det kommer säkert.
-
men om man tappat bommen i en krasch och blir släpandes efter okontrolerat, då kan det väll vara svårt, eller om man bara tappat med ena handen … eller?
-
Ja det är problemet med alla system någon sorts dödmansgrep är väl enda säkra lösningen. Men något sådant har jag inte sett ännu.
-
Du kan lösa ut OR punshout system vid fästet till selen också så det är cool. Instämmer helt i att Punsh out är det helt klart säkraste systemet för nybörjare.
Patrik om du vill kolla in så har jag bommar.
-
Fattar inte hur systemet funkar kan någon lägga upp en bild?
-
Ok men kan man inte släppa bommen utan att sytemet löser ut?
Menar inte att man släpper bommen så ofta men det kan ju hända och då vill man ju inte att hela skiten lossnar. -
Du kan släppa det krävs att du tar i bra iom det ska lösa ut. Finns massa varianter på det hela på 2004 orna nu också. Kolla med Dacon dom vet.
-
Kul att ni gillar Punchout !
En förbättring på -04:orna är att man installerat en sk ”Shock absorber”. Det visade sig at vissa åkare, åkte med bommen väldigt högt uppe och därmed dunkade mot punchouten hela tiden, vilket till slut fick till följd att den kunde lösa ut av misstag. Men som sagt detta är nu åtgärdat. Man kan även modda -03:orna med en shock-absorber.
Enkelt beskrivet är det 2 st tunna bladfjädrar som tar emot ofrivilliga ”punchningar”..
/Mvh Lars
http://www.dacon.biz
Logga in för att svara.