Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Ornitologer vs Varbergs surfklubb?
-
@pjoter 471347 wrote:
fan vilka gnällrövar ni är!
Självklart ligger det en del i deras argument, klart fåglarna bli mer rädda om det är surfare ute än om det inte är något folk på stranden. Det man får göra är ju att väga miljöpåverkan mot vad vi får ut av surfingen. Att kalla dom idioter för att dom bryr sig om naturen känns rätt högstadie…Helt korrekt. Ska man dra det till sin spets så blir de nog stressade av att folk går på stranden också. Eller att folk fångar dom och ringmärker dom…
-
körde kurs i lundåkra idag å typ 5m bredvid oss simmade en andfamilj i lugn å ro, kan tilläggas att det räknades till 35 kites i luften vid ungefär samma tidpunkt. Men sen är ju inte änder direkt kända för sin folkskygghet. Det fågelskådarna får göra är ju att lägga fram sakliga argument varför vi ska förbjudas. tror säkert det finns likväl som det finns mycket tro å ideer som nog är rätt felaktiga.
-
tycker vi ska förbjuda fågelskådare längs kusterna för det kan betraktas som sanitär olägenhet… enligt mig iaf
-
Vi får helt sonika be att kineserna gör kite´s utformade som domherrar eller tagoxar, så fåglarna känner sig hemma.
-
Haze;471325 wrote:Hehehe jag vet en kille som heter Mattias. Hans bror är sådan där skådare. Mattias säljer kites i Butik i Varberg. Det tycker jag är kul 😉
Haha! Kul att vara omnämnd här på forumet (tack brorsan för tipset). Tänkte komma med lite input i diskussionen.
För det första, skärp er!! En del av inläggen här är ju så patetiskt låga, så om ni ens ska försöka ha en chans att inte bli överkörda av ornitologerna bör ni höja nivån på hur ni argumenterar. Tack till framförallt Pjoter som åtminstone håller en vettig nivå, och blackadder som vill ha dialog.Känner bäst till Björkäng eftersom jag kommer från Varberg. Det är ett område där det häckar många fåglar under sommaren, ibland kan det vara fridlysta fåglar som häckar där. Det är framförallt området och stranden söder om campingen man vill skydda. Nere i Halmstad vet jag inte så mycket om hur det ser ut.
Jag håller med om att fågelskådare ibland kan vara väl kinkiga ibland när det gäller att skydda områden. Vi är dessutom ruggigt organiserade (nej, inte sekt 😉 ) och kan de allra flesta juridiska bitar för sånt här. Så det kommer bli en tuff fajt för er.
Tror själv inte så mycket på att fåglarna blir så skrämda av era kites, men det blir problem när man stör under häckningstid.
Att hävda att fåglarna kan häcka någon annanstans är bara korkat. Då skulle jag lika gärna kunna tycka att ni borde kunna kita på Västgötaslätten, där är det platt och blåser mycket. Alla vill häcka/kita där man kan häcka/kita! Därför är det inte så lätt att byta plats.
Mvh Kristoffer Lager, fågelskådare och ringmärkare
Ps. Besök gärna brorsan och butiken 🙂 Ds.
-
Hehe, nu hoppas jag ni inte tror att JAG (Mattias) är för ett förbud. Men jag tror att det är bra de som min bror skriver och att vi vet denna informationen. fågelskådare e sjukligt organiserade och har sedan länge en bra relation till kommunen om jag inte minns helt fel.
Vi får bara hoppas att kommunen inte läser på steffo och ser våran smutskastning av fågelskådare som vissa uttrycker 😉 då ligger vi nog i underläge om vi skall förhandla.
Men jag tror att Varbergs Surfklubb kommer göra ett bra jobb med att ha kontakten med både HOF och kommunen.
Peace
-
pjoter;471347 wrote:[..]klart fåglarna bli mer rädda om det är surfare ute än om det inte är något folk på stranden.[..]
Jo, men frågan är i hur stor utsträckning de blir skrämda. Jag tänker bara på tippen; där har man förbjudit kitesurfing, men reservatet ligger på en gammal toxic waste dump mellan en golfbana och ett skjutfält.
Jo tack, jag ser förnuftet i att hålla surfarna därifrån, men det känns som man har bigger fish to fry om det skulle vara häckande fä som man vill värna om.
Det måste vara fler än jag som ser det tragikomiska i denna beslutning, tagen efter initiativ av fågelskådare.MarH;471281 wrote:[..]Fåglarna bryr sig föga men fågelskådarna är ute efter en naturupplevelse där inte surfare ingår.Det tror jag ligger nära sanningen, men det spelar inte så stor roll. Den insikten löser tyvärr inte vårt problem som antagligen grundas på en blandning av själviskhet och okunskap hos ornitologer och länsstyrelse.
Ergo: vi måste hitta någon eller några eldsjälar som orkar hålla igång i en dialog med kommun, länsstyrelse, ornitologer och andra surf-fientliga sammanslutningar.
Jag tvivlar på att vi kan komma med beviskrav (f eks filmer på häckande fåglar som flyr surfare). Något som då återstår är att spela på hur de vill framställa kommunerna, som djurreservat eller som rekreationsområden. Eller så kan man ha uppdelningar med små reservat här och där, men de brukar bli svåra att ha koll på.
-
Och stort tack Kristoffer för att du ger oss möjligheten att se saken från en annan vinkel, det uppskattas.
Finns det några bevis eller någon statistik för minskade fågelbestånd där surfare håller till eller liknande?
-
En fråga…
Häckar fåglar året runt :/ ?! Varför inte bara förbjuda kite/vindsurf unden tiden då fåglarna häckar?
// en som inte alls är insatt i diskussionen
-
Tim.Eriksson;471958 wrote:En fråga…
Häckar fåglar året runt :/ ?! Varför inte bara förbjuda kite/vindsurf unden tiden då fåglarna häckar?
Nej de häckar verkligen inte året om, men jag tror att de häckar nog tider där det är intressant för kitare att kita, och när kiteskolorna vill hålla till där, men som sagt så vet jag inte exakt vilka perioder det rör sig om, det vet nog min bror koffelager mer precis.
-
@Tim.Eriksson 471958 wrote:
En fråga…
På vissa ställen är det precis så, att det är endast under häckningsperioden det är förbjudet att kita. Oftast är det sommarmånaderna.
-
@Platypus 471939 wrote:
Hehe, nu hoppas jag ni inte tror att JAG (Mattias) är för ett förbud. Men jag tror att det är bra de som min bror skriver och att vi vet denna informationen. fågelskådare e sjukligt organiserade och har sedan länge en bra relation till kommunen om jag inte minns helt fel.
Vi får bara hoppas att kommunen inte läser på steffo och ser våran smutskastning av fågelskådare som vissa uttrycker 😉 då ligger vi nog i underläge om vi skall förhandla.
Men jag tror att Varbergs Surfklubb kommer göra ett bra jobb med att ha kontakten med både HOF och kommunen.
Peace
Problemet är bar att de inte vill snacka med oss. Dom kan ju visa LITE god vilja ändå när man slänger till dom ett ben.
Logga in för att svara.