Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ornitologer vs Varbergs surfklubb?

• pjoter

Medlem
    3 juni, 2008 vid 20:01

humm, blir lite märkligt när vi kallar fågelskådare själviska. är det några som är själviska är det väl vi egentligen?
    finns det någon annan än oss som tjänar på att vi surfar längs stränderna? troligen inte (iaf inte i någon större skala än att nägon kanske säljer en pirog eller två till oss).
    E de inte lika bra att sluta gnälla på fågelskådare och på att det finns andra större faror för fåglarna, det är jag rätt säker på att fågelskådarna redan vet om och arbetar så hårt dom kan emot. Det som gäller för oss är sakliga argument vad surfingen ger oss och andra strandflanörer och sedan bevis för att fåglarna inte blir särskilt rädda för oss.
    Vi (Ludde och Kaiser framförallt) gjorde en film när tippen var i fara. I den filmen går vi med en kite i luften väldigt nära fåglar och dom blir inte skrämda, sen klappas händerna och fåglarna flyr direkt å flyger ett varv innan dom landar på samma ställe som innan (dvs väldigt nära kiten). Försöker även med kiten skrämma fåglar i en fågelsjö utan att lyckas få dom att flyga. Ska se om jag kan hitta filmen, LUDDEE kanske har den fortfarande?

• neven

Medlem
    3 juni, 2008 vid 20:09

Jag håller med pjoter. Det är vi som har allt att förlora och måste se till att få en bra dialog med fågelskådarna med underbyggda argument.

Sen kan man ju tycka det är lite kostigt att det är vi som skall bevisa att fåglarna INTE är rädda för kite:ar. Borde ju vara tvärtom rent logiskt, men nu är det ju inte så, så vi får jobba utifrån det.

• nic

Medlem
    4 juni, 2008 vid 08:21

En sån film skulle kunna användas om å om igen för att snabbt mota olle i grind. Sen skulle vi nog vara av med det problemet så länge det sitter ornitologer i kommunfullmäktige. Go find…

nic

• christian12345

Medlem
    4 juni, 2008 vid 08:50
    pjoter;472319 wrote:
    [..] lite märkligt när vi kallar fågelskådare själviska. är det några som är själviska är det väl vi egentligen?[..]

Hela den diskussionen är sekundär då det vi egentligen behöver är antingen bevis eller motbevis, samt några som orkar dra lasset. Hur eller hur så har vi konkluderat att

x Det finns på film att vi inte lyckas skrämma fåglarna med våra drakar även om vi försöker inom vettiga gränser. (motbevis)
    x Det verkar inte finnas någon film där en drake används vettigt och fåglarna blir rädda. (det finns inget bevis)
    x Fågelskådarna vill trots detta inte ha oss i det som de anser vara sitt och fåglarnas revir.

Jag kan inte annat än tycka att de här ornitologerna ger uttryck för att vara mer själviska än surfarna då det enda som bevisligen verkar störas av drakarna är just fågelskådarna som dessutom använder fåglarna som ursäkt för att få sin vilja igenom.

Men igen; ”varför” är sekundärt och det primära är bevis och motbevis vilket antagligen är det enda som står till buds för oss och om vi håller oss ajour med vad som händer så kanske vi kan ges möjligheten att presentera dem för länsstyrelse och liknande efter att ornitologföreningarna har gjort sina anmälningar.

Min gissning är att en knäckpunkt kommer vara folk som inte kan höjda och som kan driva in i vassen och komma nära fågelreden. Men då snackar man nog om helt andra saker än vanlig kitesurfing, eller?

• debkausf

Medlem
    4 juni, 2008 vid 10:30

Fåglar är ”luftens Råttor”

• olandstoken

Medlem
    5 juni, 2008 vid 08:55

Här finns lite tankar om ornitologi i allmänhet: http://kitekaravanen.blogspot.com/2008/03/ornitologi-p-spanska.html

• neven

Medlem
    5 juni, 2008 vid 09:01

Ja, det vore väldigt intressant att se hur man har gjort utomlands. Det skulle kunna vara ett bra argument om man utrikes inte anser kite att vara fara för fåglarna.

• debkausf

Medlem
    5 juni, 2008 vid 14:18

@debkåusf 472479 wrote:

Fåglar är ”luftens Råttor”

Vi borde fixa foderstationer o servera ”Cobra Rax”:laugh:

• sourra

Medlem
    5 juni, 2008 vid 14:31

Jag är övertygad om att med en hövlig inställning och en öppen dialog så ska det här kunna lösa sig bra. Fast en dialog förutsätter ju att de svarar på tilltal…

• blackadder

Medlem
    5 juni, 2008 vid 15:00
    sourra;472750 wrote:
    Jag är övertygad om att med en hövlig inställning och en öppen dialog så ska det här kunna lösa sig bra. Fast en dialog förutsätter ju att de svarar på tilltal…

Exakt. Får nog ta till backelit-emailen nu. De verkar som att …. inte svarar på elektrisk post.

• sourra

Medlem
    5 juni, 2008 vid 15:37

Men det fanns ju ett helt gäng med styrelsemedlemmar att maila. Försök igen.

• blackadder

Medlem
    5 juni, 2008 vid 16:06

Japp, nu har dom fått en skur mejl.

• doc

Medlem
    5 juni, 2008 vid 23:33

Ta hotet på allvar. Flera av Norges bästa surfspots har drabbats av förbud på liknande grunder. Böter har utdelats.

Tänk innan ni skriver. Vissa kommentarer här är så låga att man nästan börjar sympatisera med fågelskådarna bara därför.

Lyssna på fågelskådarna och bemöt argumenten sakligt.

Kitesurfingen har medfört att många som inte är uppväxta med skogsmulleattityden plötsligt är ute i friluftslivet. Det är kul iofs MEN:
    Tänk på att hur du beter dig idag påverkar chansen att vi får komma tillbaka till samma fina spot imorgon. Det gäller natur, parkering, människor vi stöter på och djurlivet.

Vi ses på vattnet.

• blackadder

Medlem
    6 juni, 2008 vid 07:04

Jag har fått kontakt. ….

• debkausf

Medlem
    6 juni, 2008 vid 10:30

@Doc 472817 wrote:

Ta hotet på allvar. Flera av Norges bästa surfspots har drabbats av förbud på liknande grunder. Böter har utdelats.

Tänk innan ni skriver. Vissa kommentarer här är så låga att man nästan börjar sympatisera med fågelskådarna bara därför.

Lyssna på fågelskådarna och bemöt argumenten sakligt.

Kitesurfingen har medfört att många som inte är uppväxta med skogsmulleattityden plötsligt är ute i friluftslivet. Det är kul iofs MEN:
    Tänk på att hur du beter dig idag påverkar chansen att vi får komma tillbaka till samma fina spot imorgon. Det gäller natur, parkering, människor vi stöter på och djurlivet.

Vi ses på vattnet.

Antar att du menar mig. Jag kan lugna dig med att mina inlägg mest var på skämt! :cool2:

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ornitologer vs Varbergs surfklubb?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.