Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › orolig för mast!
-
orolig för mast!
Publicerad av emilvikingstrand på 7 september, 2007 vid 08:03tjena seglar på en fiberspar 490 95%kol. den är ca 7år gammal, och jag har seglat skit mycket på den. race segel har ju bra drag i nedhal och mastena är ganska klena. bör man vara orolig för att den ska knäckas? såg en polare knäcka en mast för nån vecka seden bara genom att pumpa.
tacksam för hjälp.
Knatte svarade 18 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Knatte
Gäst7 september, 2007 vid 09:32Är bara masten hel och oskadad bör det inte vara några problem. Masten är ju byggd för racesegel och de enorma spänningarna/krafterna som finns där.
Men har masten fått en skada/ding så kan ju ett brott komma som ett brev på posten.Så med andra ord, behöver du inte vara oroligt för detta 🙂 🙂 (Att saker och ting pajar ingår ju liksom i sporten och inget man behöver ta ut i förskott:ooo:)
-
En sak är säker…Den kommer snappa, förr eller senare… Mina ”race master” har oftast gått av under bommen när man pumpat, har endast lyckats knäcka 2 topp-delar (varav den ena grävde ner sig i botten varvid en våg på ca 1.5m bröt över riggen…). Har du tydliga förslitningar där cambersen ligger an masten så har du ytterligare brottsanvisningar. En mast är förbrukningsvara, o skulle den gå av så går det att ”laga”. ”Lagade” själv en endelad NP Carbon 60 mast som gick av på mitten typ genom att göra den 2-delad (tog delningsstycket samt toppen från en UP Carbon 60), funkade utmärkt tills Masten gick av igen under bommen. Lagade igen genom att såga bort det skadade området o sedan limma jag ihop masten med en lagom lång del inskjuten i masten (en bit från en annan kol-mast). Det höll ”hur bra som helst”, sen att masten vägde över 2.6kg e en annan historia:-)
-
så om man bara har lite chamberskav så är man antagligen ok? är det någon av er som seglar på en mast som är mer än 7år gammal?
-
Emilvikinmgstrand: Camberskav e OK så länge det inte är större fördjupningar…Jag brukar när masten börjar få alltför tydliga camberskav lägga på ett tunt lager polyester som slit lager…Ett alternativ är att ”variera” riggningen i viss mån, dvs dra på lite extra nedhal ibland så cambersen inte nöter på exakt samma ställe…Min lagade mast håller för övrigt fortfarande, äldsta delen är från -92, yngsta -94….
-
Knatte
Gäst7 september, 2007 vid 21:00@emilvikingstrand 412533 wrote:
så om man bara har lite chamberskav så är man antagligen ok? är det någon av er som seglar på en mast som är mer än 7år gammal?
Jag seglar på en gammal NP 460 CK75 som med marginal är äldre än 7 år:smile: Funkar hur bra som helst, men någon gång kommer den svika mig…:crazy:
Logga in för att svara.