Senaste nytt › Forums › östra australien?
- 
		östra australien?Publicerad av anonym-anvandare på 20 februari, 2004 vid 11:55Vet att det är WA som kanske är bäst, men var kan man få hygglig vindsurfing på östkusten? Jag behöver inga avancerade förhållanden, har inte kört i vågor ännu. Melbourne verkar ju ok, fast kallt. anonym-anvandare svarade 21 år, 8 månader sedan 2 Medlemmar · 8 Svar
- 
			8 Svar
- 
Hela ostkusten (söder om Brisbane) funkar under sommar månaderna. Sjöbrisen kommer ganska säkert beroende mycket på de lokala förhållandena. Ju längre söderut (på ostkusten), desto starkare blir sjöbrisen pga temperature skillnaden mellan hav och land. Den börjar sina under mars månad, och hösten är klart sämsta tiden för vindsurfing, om man inte räknar in eventuella lågtryck. I Melbourne kan man surfa på Port Philip Bay, som funkar nog bra med lite större grejer (freestyle / freeride eller formula). Lite längre västerut finns Torquay, där Jason Polakow kommer ifrån. Kan bli riktigt bra vågor ibland, fast jag vet inte hur pålitlig vinden är – tydligen tillräckligt bra för att JP blev legend! Norr om Melbourne, på ostkusten, strax norr om gränsen till NSW finns Merimbula, som är nog den mest kända platsen på ostkusten. Det ligger kanske 3 timmars bilfärd från Melbourne. OK, lite tips – åk runt och frågar om ingenting annat. Vi aussies brukar inte bita av huvuden på folk! Var beredd på massor med kiteare. Som jag förstår det, har de flesta vindsurfare gått över till kite om det inte blåser pung. Du kan säkert fråga sådana ocskå. Hälsningar Matt 
- 
Tack, jag skulle isåfall dra i okt-nov. Är det helkasst på hela ostkusten då eller? 
- 
Just det! Fast våren (sep-nov) är lite osäkert med vind – bättre än hösten, men fortfarande mycket lågtrycksegling som här. Högsäsong är jan – mitten på mars. December kan också vara bra – någonstans mittemellan (tänk på Sydney-Hobart som råkar ut för stormar vartannat år). Jag måste säga att jag har seglat mest i Adelaide, där de här datumen stämmer bra. Jag gör en gissning att sjöbrisen funkar likadant på ostsidan. Adelaide är rätt bra på sommaren förresten, om du skulle råka vara där. Mitt största segel var 5,1 kvm. Ett ställe längst söderut i South Australia som heter Robe har bra vågförhållanden, men är rätt långt från allt annat. Jag har för mig att Oct-Nov. funkar bättre längre upp i WA – Geraldton och norröver. Jag ska antagligen till Australien runt jul för att hälsa på släktingar. Då kommer jag vara i Newcastle. Jag vet inte hur det funkar, och jag vet inte om jag kommer att ha grejer för att segla, men jag rapporterar om förhållanden när jag återvänder! Matt 
- 
Tjena! Ar sjalv i Sydney och letar forbrilt efter ett stalle dar man kan hyra Windsurfingbrador. Nagon som har ett tips. Tankte sjalv resa upp for vastkusten men vet inte sjalv vart jag ska aka. Har ingen utrustning med mig funderar ev pa att kopa men fragan e om man orkar dra runt pa den. Finns det inte nagra stallen upp pa guldkusten som ar fina. Ar inte heller sa avancerad och dar med inte sa krasen. 
- 
Åk till Lancelin. Nära Perth. Lätta förhållanden på insidan uthyrning på Verners Hot Spot, bo på Lancelin Lodge. Ett bra ställe att bo på i Perth är City and Surf, ring Wayne på 0892271234 för att boka boende och transfer från flyget. 
 När du skall ut till Lancelin så hämtar Trev dig inne i Perth, ring Lodgen i Lancelin och boka boende. Andra ställen upp för kusten där det finns uthyrning är i Geraldton på Point More men där kanske inte förhållandena passar dig. Du kan också söka upp Mark Stone som håller till på Shapman Road strax norr om Geraldton och se om du kan hyra utrustning av honom och kanske åka med honom ut till Coronation och spot-X. Behöver du bil på västkusten och tycker det är för dyrt att hyra så kan du kontakta Mandy på MrMcGoo i Perth på telefon 0893615566 för att köpa bil då det är ett måste med bil i WA. Det blir inte så mycket dyrare om man går ihop ett par stycken och bor på camping i stället för att åka buss och bo på hostel.
 Jag råkar ha en bil stående hos McGoo som är till salu och du kan få den för ett bra pris.
Logga in för att svara.