Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Öva lite speed..

• Öva lite speed..

Publicerad av Knatte på 24 maj, 2003 vid 17:36

Nu har jag lagt vantarna på den vita RRD 271:an och väntar bara på den riktiga vinden.
    Vad tror ni, Andreas F och Markram? Är ni också sugna på att smyga ner till Björlanda kile, någon gång när vinden friskar i?
    (Först måste jag väl göra min säsongspremiär på mina större brädor. Det blir väl häftigt annars tongue.gif)

Getwet69 !! Har du några bra tips, på hur man får ut maximalt av denna brädan?
    Alla tips tas tacksamt emot! smile.gif

anonym-anvandare svarade 22 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    24 maj, 2003 vid 20:26

Det är ju bara att köra…men Björlanda blir bara kul till en viss gräns, sedan slänger man in prylarna i bilen och drar till Varberg.
    /Davo

• andreas-f

Medlem
    25 maj, 2003 vid 17:59

Såklart jag är på! Men jag skulle gärna öva lite innan jag vågar mig på ett race, har ju inte kört speed på några år så jag är lite nervös för att åka på däng… smile.gif Schysst att det blev 271:an! Vad tänkte du köra med för segel?
    /Andreas

• Knatte

Gäst
    25 maj, 2003 vid 19:34

Jag har två förhoppningsvis bra alternativ smirk.gif
    ett NP V8 6.0 kvm från -97 som har 3-4 cambers. Mitt andra är ett Simmer SC5 från -98
    som är fullcambrat.. Båda seglerna är ju från samma tidsepok, så det borde bli kanon.
    Min nackdel, är att jag inte har varit i vattnet ännu, så jag får väl mjuka upp med någon annan bräda.

• getwet

Medlem
    25 maj, 2003 vid 19:34

Jodu…det ska jag allt berätta för dig (tuppkammen växte rejält nu).
    För det första, en riktigt bra racerrigg behövs och ett par riktigt raka och tunna styva små fenor från ca 26-30cm.
    Sedan behöver du vind, sisådär helst 13-14m/s och däröver. Inte alltför mycket krabb sjö eller vågor, för är det det kommer du slå dig sönder och samman. (man står så långt bak på brädan och om det blir ett lyft då i 30knop har man inte en chans……..)
    Lär dig redan från början med att segla brädan med stropparna i de bakersta hålen, det är där som det går fortast men också där det är som svårast. Se till att du alltid kör med för ”stort” segel, det måste till för att kunna maxa, pröva hela tiden med olika fenor, gå ned i strlk enda tills du känner att nu är det på gränsen, men den ska fortfarande greppa. Att den inte gör det till hundra på kryssen är inte så viktigt, bättre om det är mindre motstånd på halvvind/slör, men känner du att det släpper på slör/halvvind, pröva att dra ett snäpp till i nedhal, hjälper inte det så är det nog tvunget till en storlek större fena, max 2cm. Grejerna är tillverkade på så sätt att ju fortare det går, desto bättre grepp i fenan, så det gäller att ha fullt tryck i riggen och full fart.
    Så till dig själv, raka benoch raka armar, din kropp ska nästan bli som en V form, här gäller inga placeringar mitt över brädan inte! Kolla in formula killarna, dom har samma segelställning. Riggen så rakt som möjligt och akterliket ska ligga på stropparna, får du inte ned den dit har du troligen riggat fel. (väldigt små segel 4,7-6,6 ligger oftast några centimeter över stropparna, men dom ska vara där och slå i ibland)
    Jag har seglat brädan med 5.5 och 6.6, bägge fullrace segel. Har fungerat utmärkt bägge två, har även en 4.7 fullrace men aldrig behövt den pga att ett riktigt race klarar så mycket mer än övriga segel. Men nu väger jag iofs 84kg!
    Brädan är riktigt snabb, faktiskt det snabbaste jag seglat någongång (Marcus Liljeheden påpekade samma sak när jag talade med honom) men kräver en hel del, det är inte en freeride………seglingstekniken är väldigt annorlunda för att få den att gå riktigt fort och på fena. Men det handlar mer om att våga trycka på! Du kommer snart in i det och hittar själv vad det är som krävs. Så det är bara att nöta på, så ska du se snart att 30knopsvallen kanske passeras innan årets slut smile.gif

Jo en sak till, här gäller sittsele och låg krok (åtminstone för mig, jag får inte de där tokfarten med något annat) 0ch det mycket för den där V formen jag skrev om, samt att få ned trycket på brädan.

• Knatte

Gäst
    25 maj, 2003 vid 19:56

OK!
    Några tillägg bara..
    – Skall jag segla med mängder av tryck neråt på fenan?
    – Skall man försöka att plana ut brädan, så att inte fören tas av vindarna eller är det bara så liten våt yta som möjligt som gäller? laugh.gif

• getwet

Medlem
    25 maj, 2003 vid 20:14

Japp, massor med tryck på fenan (kommer med automatik eftersom man ska köra stort segel i förhållande till det du kanske är van vid) Om trycket är för litet, både från dig eller riggen kommer du ganska snart känna att spinouten inte är långt borta. Även när det bara går lite sådär halvfart vill den gärna infinna sig. Bäst går det i full sula! Men mycket tryck blir det, det kommer du att märka och det tar mycket på benen om det ska gå för fullt hela tiden. Jag känner mer av mina mindre downvindslalom i benen än på formulan, det tar lite olika på något konstig sätt, formula bänder mer och DW brädorna pressar man med på något annat sätt, jag kan inte förklara riktigt hur det känns men det är ganska stor skillnad. Men det ska också erkännas att jag är långtifrån en duktig formula seglare…….
    Hehehe, försöka plana ut den……det är inte du som bestämmer det!!!!!
    Skämt o sido, för att det ska gå fort så måste den ligga som ett strykjärn med bara den sista delen i vattnet, resten ska vara i luften men brädan är ändå i plan. Det är här det börjar bli lite jobbigt om nu brädan vrider iväg med fötterna så pass långt bak, det blir liksom en hävstångseffekt som knappt går att klara av. Måste dock påpeka att 268:an och 271:an är riktigt snälla på den punkten ändå, jämfört med 276:an som kunde ge en sådana kastfall och luftfärder så man trodde det var den sista……..

• Knatte

Gäst
    25 maj, 2003 vid 20:25

Jag tackar för infon!
    Det skall bli spännade att testa brädan. Låter som det kan bli kul segling.

Jag har seglat en del på en liknande bräda (Tiga proto) Så jag vet (förhoppningsvis) vad som väntar. Men det är alltid kul att få några tips från Speed kometerna på konfen grin.gif
    Det verkar som det kan bli en lika spännade upplevelse, som att segla tok överriggad på en widestyle.
    Bland mina värsta stunder har jag haft på min Tiga X-271, då den breda akten vill vrida sig (kombination fenplaning och vindomfång). Har gjort kastfall, där man tror att man skall stämpla ut för gott.

• gurra1978

Medlem
    25 maj, 2003 vid 20:53

Intressant läsning om speed. Det verkar vara riktigt kul att köra fort. En liten fråga bara: Hur många gånger per år får ni testa era raceprylar?

” Sedan behöver du vind, sisådär helst 13-14m/s och däröver. Inte alltför mycket krabb sjö eller vågor…”

Det känns som det är svårt att få 13-14 m/s utan vågor grin.gif

• andreas-f

Medlem
    25 maj, 2003 vid 21:27

Jag tackar också för infon!

Ang. var man kan hitta plattvatten vid mycket vind så finns det några olika alternativ i Gbg-trakten. I Björlanda, inne i Store Uddviken är vattnet alltid platt som ett salsgolv även när det blåser full storm – orkan (har prövat). Sedan finns ju Fiskebäck, men jag gillar inte detta stället pga stenarna. I Stallviken vid Särö är det också plattvatten om vinden kommer från syd.

• anonym-anvandare

Medlem
    26 maj, 2003 vid 06:34

Angående Stallviken,
    var går du i någonstans och var parkerar/riggar du?

• Knatte

Gäst
    26 maj, 2003 vid 07:58

Noll gånger hitills i år grin.gif
    Men förra året, fick jag prova min lilla bräda 3-4 gånger med bra drag i riggen I Björlanda.

• getwet

Medlem
    26 maj, 2003 vid 08:24

Det är inte alltid som man får segla på ultimata vatten direkt, det är ju lite svårt att hitta de perfekta ställens precis som du påpekar. Men några gobitar finns det lite här och var, men ibland får man ta det ändå att det inte är perfekt.
    Jag har nyligen hittat ett mycket bra ställe på Gotland för NV, Haga Park duger gott (riktigt bra på hård N) och sen har vi naturligtvis Sotavento, Tarifa, insidan av Sylt, Römö, Fanö, Hvidesand är bara några exempel. Finns säkerligen en massa goa ställen även här i Sverige som inte jag känner till men kanske någon kan ge oss tips!
    Hur många ggr får man segla på småprylarna? Ja förra säsongen körde jag 16 dagar med RRD268 0ch 5.5-6.6, varav 9dagar var utomlands. Vet också att det missats ett par riktigt fina dagar här hemma………..(det där jobbet stjäl på tok för mycket fritid) De lite större prylarna (MTX 125 och 8.4) har jag ännu mer dagar på, framförallt här hemma. Även den kombinationen går att köra riktigt fort med, om man vill wink.gif.

• andreas-f

Medlem
    26 maj, 2003 vid 08:59

I Stallviken går jag i på norra sidan, där finns en litens sandstrand där man kan gå i. Man hamnar ibland lite i lä (om det blåser västlig vind) men det brukar inte vara några problem. Parkeringsplats finns det bara några meter från vattnet och så finns det en liten gräsmatta att rigga på.

Tyvärr kan jag inte ge en bra vägbeskrivning, vet ej vad vägen som går ner till vattnet heter (kanske heter den Gustav Vasas väg). Det är inne i samhället Särö i alla fall.

Stallviken är väl inte världens bästa surfställe men det funkar bra som omväxling ibland. Det är ganska fin omgivning där också.

• andreas-f

Medlem
    26 maj, 2003 vid 09:04

Fel fel fel! Kollade GulaSidorna lite, Bassängbacken heter nog vägen som går ner till vattnet vid Stallviken.

• anonym-anvandare

Medlem
    26 maj, 2003 vid 09:04

Själv tycker jag det är enormt roligt med små slalombrädor
    de är ju nästan lika snabba som speedneedles,
    min rekommendation för speed, ( förutsätter
    att ni redan kan rigga seglet perfekt) är att
    höja och sänka bommen tills ni får den där ljuva känslan
    att brädan just lite grann lyfter och kör på fenan.
    Har du bommen för långt ner går det mycket långsammare
    då får du väldigt lång våtyta, vilken man skall minska.
    Om bommen är för högt så stegrar sig brädan för mycket
    och kör omkring på tailen blir svårkontrollerad och
    faktiskt bromsar farten. Alltså det
    viktigaste förutom en tunn-pointer-fena är att
    ha rätt höjd på bommen.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications