Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Över Sundet
-
Över Sundet
Publicerad av blowmefast på 27 juli, 2005 vid 05:16Hello alla surfgalna …galningar!
Jag undrar om man kan Kitesurfa över sundet…från danmark till sverige eller viceversa…hade sparat en del pengar…man behöver kanske bara köpa biljetten hem igen?!
Jag är seriös i min fråga, eller kanske ni vindsurfare har tagit er över sundet förut..nån som vet något? Ha en fett bra dag MVH Mario
memnoch svarade 19 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
tja.
Det ska nog inte vara ngr problem. Har själv lite planer på att vindsurfa över sundet från malmö. är ju inte direkt långt. -
Jag skulle inte kitesurfa över utan följebåt. Jag spenderar en del tid på Ven. Det är riktigt strömt i vissa partier så skulle du haverera eller inte lyckas få upp draken från vattnet kommer du att driva långt och brädan likaså.
Vill du trots allt testa så kan du ju mellanlanda på Ven som ligger ungefär halvvägs om du kör från Landskrona. -
Det är klart kitesurfar man är man ju utlämnad på ett annat sätt än när man vindsurfar. då är det nog bättre att gå från Helsingborg istället, eller från malmö men då blir det en bit att simma om det skiter sig halvvägs
. Vad jag har hört ska sundet vara som mest strömt runt ven.
-
med tanke på att det är smalast vid helsingborg så borde det ju bli mest ström där också, vilket helt stämmer med mina erfarenheter. men visst blir det mycket mer ström runt ven än i lommabukten till exempel. strömmen under bron ska inte underskattas heller om man ska segla under.
-
Tycker detta låter farligt
har hört3t att det är riktigt strömt… Andvänd flytväst eller följebåt
-
Hallå,
Håller med de svar du redan fått, man skall vara försiktig. Har dock surfat över ett par ggr tillsammans med andra surfare. Kitesurfar inte själv och kan därför inte ge råd om det, men när man vindsurfar över vill man ju slippa släpa prylarna, d v s man är säker på att man kan surfa hem också…
Om man väljer den smalaste delen, typ strax norr om Helsingborg (Vikingstrand) så är det ganska lugnt vid rätt vindförhållanden. Tar inte mer än 10 till 20 min om du kan köra ”rakt” över. Skulle inte vilja köra över där det är mycket bredare. Var på väg till Ven en gång från Råå och konstaterade ute i farleden att det är ganska långt och vände. När jag gippade igen inne vid Råå så gick fenan mitt av…. Tur det inte hände på Ven.
Nej då skulle jag hellre testa ett race genom sundet, d v s start t ex i Helsingborg och slöra ner till Klagshamn, eller tvärtom!!! Någon som skulle ställa upp på ett sånt race??
Logga in för att svara.