Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Överriggad?

• Överriggad?

Publicerad av glanzwilhelm på 8 november, 2002 vid 13:07

Hej på er alla glada surfare!
    Hoppas att er säsong har varit bra/är bra! Min var ganska kass, åkte till Finland (utan prylar) när det började blåsa (Faktiskt exakt samma dag……) Jaa, ja jag undrar bara hur det är med uttrycket överriggad?
    Vissa menar att man alltid seglar överriggad i slalom osv. och vissa menar att är man överriggad så går det inte att segla! Över=FÖR stort segel!
    Jag menar att man blir överriggad först när man inte kan hålla seglet längre. Dvs. seglar man överriggad så skotar man ut och det går j..ligt dåligt! Att säga att man skall vara överriggad låter ju i detta fallet ganska dumt, eller? Kan det vara så att man har perfekt tryck större delen av tiden och i byarna så blir det för stort? I så fall seglar man ju inte överriggad hela tiden!
    Begreppet må vara relativt, men är man överriggad så är deglet FÖR stort, punkt slut!
    Vad säger panelen?
    Mvh.
    Wille

anonym-anvandare svarade 22 år, 12 månader sedan 7 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • stinger

Medlem
    9 november, 2002 vid 09:51

Jag kallar mig för överriggad när jag känner att jag skulle kunna köra med ett mindre segel men kör vidare ändå för att jag inte har tid, lust att rigga om.

• kungdenknege

Medlem
    9 november, 2002 vid 10:05

Mmm håller med… Men det finns ju olika grader av överriggad också:

Aningen överrigad: Man känner att man har lite för mkt tryck, skulle kunna dra lite i uthalet.

Rättså överriggad: Man skulle behöva dra så in i helvete i uthalet, eller köra med en storlke mindre och max uthal.

Ordentligt överriggad: Man skulle lätt kunna köra med en storlek mindre, till och med med max uthal. Svårt att kontrollera brädan.

Riktigt jävla ordentligt bantu-överriggad: är när du kör 6.0 och dom andra kör 4.2 och JA, det har hänt mig =) Orkar knappt hålla seglet, kan bara köra rakt fram åt ena hållet =)

Hoppas denna lilla guid till överrighetens djungel har hjälpt. Ha en trevlig helg =)

• getwet

Medlem
    9 november, 2002 vid 10:23

Jag förstår frustrationen över uttrycket överriggad på en slalom, men jag ska försöka mig på en vettig förklaring vad vi speedfreaks menar med att köra ”överriggat”.

För att få en slalom/downvindslalom att gå för fullt på fena så krävs det att man åker på gränsen hela tiden. Då måste det till ett segel som trycker ordentligt och det får du endast när seglet är en anings lite för stort, ibland mycket för stort, beror på andra omständigheter, vågor tex. På en vanlig bräda skulle man aldrig köra med den storleken, skulle knappt gå för det första och riggen skulle bli på tok för tung att hålla (med negativa effekter istället) eftersom man nästan aldrig kör en vanlig bräda på enbart fena. Så på en vanlig bräda skulle du vara toköverriggad med samma rigg.
    Jag kan själv se skillnaden när jag kör mina prylar, ligger alltid mellan 1.5 och 2 kvm större än andra på vattnet. (förutom Formula seglare som kör SÅ STORT)Knappast bekvämt, mycket jobbigt, brädan går på gränsen som oftast men det går fort.
    Seglen som används är också sydda för det ändamålet, mycket tvist, stabila som en fura och ska riggas stenhårt…….allt ska vara på gränsen helt enkelt. Så det seglas för stort egentligen, men ändå inte……..för det måste göras det.
    Avslutningsvis kan jag väl säga att jag seglar inte mina Downv.slaloms för att jag tycker det är bekvämt eller skönt, det är raka motsatsen, men dj….roligt att få gasa….
    Det här är svårt att förklara (hjälp mig Dr Masse), men jag vet att normalt kör man aldrig med ett sådant tryck i bitarna som på en slalom….om man skulle ha samma tryck kommer brädan aldrig upp på ”fena”.
    Om vi säger så här då…….grejerna är för stora men…det går att hålla det ändå pga av stabilitet mm, men det är precis på håret……….fan va svårt det blev, måste upplevas!

• calle_b

Medlem
    10 november, 2002 vid 17:48

Den där bilden får man gåshud av. Den e så jävla fin!

• anders_hoffman

Medlem
    10 november, 2002 vid 17:51

Håller helt och hållet med Calle_B laugh.gif laugh.gif

!!DEN ÄR UNDERBAR!!

• anonym-anvandare

Medlem
    11 november, 2002 vid 08:33

Överriggning från mitt perspektiv har även med kunskap att göra, eller trim, vilket man vill för med seglingskunskap kommer även färdigheter i att trimma utrustningen.
    Personligen seglar jag snabbare i dag med en kontroll som skulle vara omöjlig de första åren jag seglade ”funboard”. Seglet känns mindre ju fortare det går och en riktigt trimmad rigg och bräda samt färdighet gör en race 6,8 till ett bra val i vindar upp till 12 m/s beroende av vågförhållandena.
    Sebastian

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications