Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Överriggad?
-
Överriggad?
Publicerad av anonym-anvandare på 18 februari, 2003 vid 15:14Hur viktig är den exakta segelstorleken?
Kan man känna med ett 5.0
”Vad överriggad jag är! Jag skulle ha ett 4.7”?Eller med ett 4.7
”Vad underriggad jag är! Jag skulle ha ett 5.0”?Andreas
calle_kuling svarade 22 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Klart man kan känna sig ”aningens” över/underriggade, men iom att dagens segel har såpass stort vindregister lär det räcka med att justera uthal.
-
Ja, men det beror på så många faktorer. t.ex. en 6.0 på plattvaten vid viss vind känns bra men i vågorna hade den varit för stor. Sedan kan man ju alltid ställa sig andra frågor om man inte är nöjd med hur det känns. Kanske brädan, fenan är för stor eller för liten eller att rigg och segel inte är bra trimmade. Men som svar på din fråga så kan man känna så. Men det tar tid och mycket övning och erfarenhet att få koll på allt. Men de ytterligheterna som gäller för varje segel är ju lättare att märka ut. Dvs när man inte planar alls eller när det bara inte går att segla för seglet är för stort. Jag tänker att man ska ha fullt drag i grejerna men när det börjar bli mer jobbigt än rolig så börjar man ju när man sig överiggning, så vida trim och övriga detaljer är ok.
Testa, trimma fråga vidare det ger resultat i längden
Ha det -
Skillnaden mellan en 4.7 och 5.0 kan vara otroligt stor………..om det skiljer mycket vad ändamålet är med seglet och hur det är sytt. Men…om man tar två segel i samma line med 0.3 kvm skillnad så borde skillnaden vara marginell, men ändå en aning kännbar. Väldigt duktiga seglare känner nog av skillnaden rejält.
Men du kommer knappast att vara under eller överriggad med de två storlekarna om det är samma line, så stor skillnad är det inte.
Däremot, ett race kontra våg, där kommer skillnaden vara mycket stor! -
Knatte
Gäst18 februari, 2003 vid 17:54Det handlar rätt mycket om brädstorlekar också.
Du kan vara ”väldigt” överriggad med ett 5.0 och en stor bräda.
Med samma segel och en mindre bräda, så kan det bli perfekt.
Brädans bredd och fenans längd har stor betydelse får hur överriggad du upplever dig vara.
-
Jag har faktiskt upplevt det omvända, dock med reservation för brädegenskaperna.
Bytte från min Tiga ACR 275 105L Carbon Sanwich -93 till en Seatrend 285 accelerator 115L -97 och upplevde bättre kontroll.. Till situationen hörde att 4.0 var precis att det inte funka med och nästa alternativ var 6.0 Wallén WC Race -93..

Tigan var snorsnabb men strävade mot månen så jag testade med Seatreanden och då återfann sig ett mer snarlikare lugn. Alltså fick jag bättre kontroll med den större brädan och tänker att det borde vara lättare att tämja ett större segel med en större bräda också?! Äm aj rajt år vått?
-
Knatte
Gäst19 februari, 2003 vid 05:52I mitt fall, så pratar jag om när seglar riktigt överriggat med 6.0 kvm med min Tiga X271 ( Bic Techno). En ganska bred bräda och som har relativt lång fena.
När du är överriggad, så får du fenplaning och brädan blir svårseglad. (Om du inte är tung!)
Byter jag till min mindre (smala) race bräda eller B&J bräda, så funkar det genast mycket bättre igen ..
Det beror säkert på vad du säger om brädegenskaper osv. En formula bräda kan säkert funka bättre överriggat, genomfört med vissa småbrädor.
-
Ja, det är mer brädans egenskaper som avgör, inte rakt upp och ned storleken.
-
Att avväga bästa stabilitet vid överrigning innebär väl också att ta den största fenan, (som inte är för stor så att man ställer sig på bredkant)? I samma brädbyte som jag beskrev, bytte jag från ~20 cm till ~32 cm fena.
Med Tigan och 20 cm fena, som jag beskrev, hade jag den kraftfullaste accelerationen som jag nånsin varit med om
Men det var som att styrketräna med de näst tyngsta vikterna!
Logga in för att svara.