Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ozone Frenzy05 recension

• Ozone Frenzy05 recension

Publicerad av nic på 29 november, 2004 vid 21:21

FY05_manual_cover.jpg
    Så har första snön fallit (och regnat bort) och Frenzy05, årets uppdgradering av Frenzy-linjen, har landat. Jag har fått mitt första exemplar och varit ute och provat den i lätt vind. Precis när konkurrenterna trodde att de var ikapp genom att kopiera Frenzy04 så har Ozone tagit 2 steg ytterligare.
    Frenzy05 är till stora delar en ny kite med mer pop och wake-style (enligt Ozones pressmeddelande i alla fall). Normännen som redan hunnit vara ute och prova den säger att det är ett större hopp i utvecklingen mellan 04-05 än originalet-03.
    I år kommer Frenzyn i så mycket som 6 storlekar, från 3kvm till 14kvm. En nyhet är att från Frenzy05 10 och uppåt så har de ett speciellt lingalleri som gör att kitarna svänger snabbare. På min lilla test i lätt vind så tycker jag att jag känner igen mig i en stabil och väldigt lättsvängd kite trots att det nästan inte blåser något. Bomtrycket är mycket lättare än Frenzy04 vilket kan vara skönt för armbågarna efter några dagars långa sessions. Duken i kiten har Ozone utvecklat tillsammans med Porcher Industries NCV för att vara extra tåligt under extrem kyla.

FY05-Bar.jpg
    Bommen är där jag ser störst skillnad. Chickenloopen har nu blivit det enda som kopplar ihop kitaren med kiten och dubbelverkar alltså även som leasch. När man ska döda kiten i ett nödläge eller bara parkera den så har du en plastring strax ovanför bommen som du drar ner. Att hitta plastringen i ett nödläge är lättare ovanför bommen än om releasen sitter nära kroppen eftersom man kan då kan ligga på releasen och göra den oåtkomlig (been there, done that). Jag noterar även att releasen nästan är lite ”trigger happy” och gör en mental notering om att aldrig vara där och fippla med händerna om jag gör någon längre flygtur. När releasen är släppt så förlängs frontlinorna och kiten faller rakt ner till marken och landar snällt startklar precis som Frenzy04 gjorde nästan oavsett hur mycket det blåste. (Landar den uppochner av någon anledning så kommer vinden att vända den rätt.) För att starta kiten igen halar jag in frontlinan (om det blåser mycket står jag på den röda bromslinan som går mellan styrlinorna så inte kiten tjuvstartar) och fäster releasen igen. Detaljerna är fysiskt stora och det är inga problem att göra detta med varken frusna händer eller tjocka tumvantar. Bommen är noterbart tunnare än på sommarkitar för att kompensera för tjocka vantar.
    FY05_reride.jpg

Ozone gör mycket väsen om sitt påfund med chickenloophålet som har eliptisk in- och utgång. Det kan verka för simpelt för att vara något men faktum är att när jag provar att loopa kiten är det nu mycket enklare att justera skotningen under drag och ha kiten i sväng. Små detaljer som bidrar till kvalitet.
    FY05_barhole.jpg

För er som har en Frenzy04 så är den goda nyheten att Frenzy05 bommen passar även på den. Faktum är att den till och med passar på Naish vinterkite, Elements.

FY05_bag.jpg
    Mountain-back-packen, ryggan, som kiten ligger i är i år större och det får nog plats två kitar om man vill. I alla fall så transporteras nu bommen i väskan vilket känns mer praktiskt och snyggare i backen. Ryggsäcken är som vanligt högsta kvalitet och är i sig något att betygsätta. Padding på rätt ställen. Hög ergonomisk position på ryggen. Hållare för snowboard eller skidor. Gott om plats för termos. Bättre rygga köper man inte ens separat.

Så nu saknas bara snön men jag tvivlar inte en sekund på att det kommer att bli många 100%iga upplevelser med den här adrenalinsprutan.
    Och ska vi vara ärliga så tror jag att den delen av en recention ändå alltid uppfattas som väldigt subjektiv så den lämnar jag till er att bedömma.

Hälsningar,
    nic

PS:Jag säljer och distribuerar Ozone i Sverige men jag har försökt att hålla nere subjektiva värden och fokusera på produktnyheter. Ta det för vad det är… Mer information på http://ozone.kitesurf.nu eller http://www.flyozone.com

Översta bilden är första bilden på Frenzy05 ”in action”, tagen av Bertrand Boone och det är Fabrice Tripier Mondancin som får damma lite puder. Ozone ber nu dygnet runt till snögudarna för att kunna genomföra http://www.ozonesnowkitemasters.com/ 14-19e december.

nic svarade 20 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • dmp

Medlem
    30 november, 2004 vid 08:38

Orka inte läsa allt det där… men bommen ser juh ut som en ren kopia på flysurfers bom…

• anonym-anvandare

Medlem
    30 november, 2004 vid 13:51

men det ar ju en foil igen, foil e ju inge bra eller hur

• nic

Medlem
    30 november, 2004 vid 18:20

Foil slår uppblåsbara på vintern. Det är det nog ingen tvekan om även om vissa har både förutsättningarna och gillar den sortens åkning som gör att inflatos fungerar nästan lika bra. (Dvs pumpar upp hemma och åker utanför husknuten)

Själv får jag resa en bit oftast och jag kanske betalar för ett liftkort om vinden är dålig. Då är det fint att kiten inte tar så stor plats. Varken i bagaget eller på ryggen när man åker utför.

Jag gillar tanken att jag någon gång ska ta mig till alperna och ta kiten uppför ett berg för att kunna åka lösnö ner precis som mina vänner i Frankrike. Då är inte en inflato något alternativ helt enkelt. För jobbigt att packa upp och ner.

Är det riktigt kallt vill jag inte ta av mig vantarna bara för att jag ska kicka igång kiten. Nä, den ska bara vara att rulla ut och åka.

På sommaren kör jag bara inflato så jag kan ärligt säga att det är ett rent praktiskt förhållningssätt. Men visst har du en inflato ska du absolut ut och prova snön och upptäcka hur kul det är med frusna jättevågor. Och ser du mig får du gärna byta men när det är dags att packa då vill jag ha tillbaka min 🙂

Hälsningar,
    nic

• nic

Medlem
    30 november, 2004 vid 18:31

BAR-PSYCHO2.jpg
    Menar du denna så är det nog bara jag som förklarar dåligt. Bortsett från spinning leasch så såg första Frenzyns bom ut så för 3 år sedan.

Men om en lösning är bra vore det väl väldigt irriterande om ditt favoritmärke inte vidareutvecklade konceptet. Ozone har varit det ledande märket inom snökiting i flera år så man kan knappast klandra dem för att inte ha dragit sitt strå till utvecklingen.

Hälsningar,
    nic

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Ozone Frenzy05 recension

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.