Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Ozone på vatten?! Ny tubkite.
-
Ozone på vatten?! Ny tubkite.
Publicerad av milkman på 21 mars, 2006 vid 08:28Tänkte bara skvallra om att produktionen av Instinct har satt igång. Designen är ganska unik och ger en massa saker C-shaparna altid varit bra på till bowkonceptet, utan att man missar fördelarna med platta kiter. Rak TE och mindre risk för invertering till exempel.
Vi hoppas få testa den själva snart, sen ska vi nog hitta nått sätt så ni får testa också! 🙂
Vi ska uppdatera http://www.ozonekites.se så snart vi kan men fram tills dess finns info här: Ozone Instinct på http://www.flyozone.com
Ifall ni håller till någon annan stans än där vi har instruktörer får ni gärna meddela detta så kanske vi kan köra en demo på din ort?!Några foton. Först kiten

Använd också..
mrmille svarade 19 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Nu är du blyg. Den är ju till skillnad mot det flesta av C-shaparna inte rakt av en kopia. Om reklamen håller vad den lovar så ligger Ozone före resten av gänget redan.
Enkelhet (inga trissor odyl.)
Balanserat bomtryck (inte så lätt tryck att man inte känner var kiten är)
Inga bridles men en femte-lina (dock ej till safety) som hindrar kiten från att vändas ut-å-in.
Och som vanligt små Ozone-finesser som lyfter designen till det dagliga användandet :pLåter skitbra, tror/hoppas att det kommer in ett test-exemplar i början på april 🙂
nic
-
Helre blyg innan jag testat själv! (men du har rätt förståss):)
Hade tänkt mig att ha hem några för test ungefär då. Räknar med att ha med några upp till Storulvån den 21-23/4 också för avslutningen. http://www.kiteakademin.se -
Ser gött ut, tycker formen liknar ION en del. Men Flexifoil har ju förvisso bridles på sin!
Skicka ner nån till Uteliv Jens så jag får mobba den lite 😉
-
Fipplade just ihop den info vi har samt priser mm på sidan. http://www.ozonekites.se
Saknas lite bilder men de kommer snart. Första Demokiterna är i produktion. Snart ska det testas!/Jens
-
Hej Milkman o nic
Ser bra ut med instinct.. men mitt instinkt undrar en liten sak!!
Om du tar den her tub kiten med till storulvån och åker på land/snö mm. hur kommer det påverka ozone’s övriga marknadsföring??
du vet ozone på vintern o lei på sommarn.. hmmBara lite funderingar.. o isåfall måste dom duktiga ozone killarna (sigve botnen, chasta o alla dom der) aldrig få åka en instinct på snö, även om den eventuellt visar sig at vara mycket bättre, for isåfall underminerar de väl en redan etablerat marknadsföring, eller…
/Kristjan
-
kristjans wrote:Hej Milkman o nic
Ser bra ut med instinct.. men mitt instinkt undrar en liten sak!!
Om du tar den her tub kiten med till storulvån och åker på land/snö mm. hur kommer det påverka ozone’s övriga marknadsföring??
du vet ozone på vintern o lei på sommarn.. hmmBara lite funderingar.. o isåfall måste dom duktiga ozone killarna (sigve botnen, chasta o alla dom der) aldrig få åka en instinct på snö, även om den eventuellt visar sig at vara mycket bättre, for isåfall underminerar de väl en redan etablerat marknadsföring, eller…
/Kristjan
Jag väljer inte foil på snö för att de skulle vara avsevärt mycket bättre prestanda eller nåt utan för att på snön åker man annorlunda. (prestandan är ungefär samma nuförtiden förresten)
*cross country – guld att slippa pump och ev. kunna ha med en extra kite istället.
*väderförändringar – en opencell foil tar 1 minut att packa upp/ner (i tumvantar) när vädret skiftar som det ofta gör på snön, etcNär man löst detta med LEI så kanske jag byter på snön men just nu känner jag inte att den risken/chansen finns.
Däremot vill jag ha en vågkite till min vågbräda. Får se om jag trivs i en Instinct eller om det blir någon annan SLE.Jag svarar bara för mig och det kan väl hända att andra ser andra fördelar som viktigare. Om tävlandet för Sigve tex är det viktigaste kanske han ser att Instinkten kan tillföra något som gör att den blir kanon för honom på snö.
Foil eller LEI är inte en religion, man tar det som fungerar bäst bara helt enkelt och ibland får man titta i plånboken å då fungerar det man har oftast tillräcklligt bra.
nic – som hade pump-premiär idag 🙂
PS: intressantare och troligare att SLE/Instinct ersätter våra C-shape men det tror jag inte heller. Inte än iaf…
-
kristjans wrote:Ser bra ut med instinct.. men mitt instinkt undrar en liten sak!!
/Kristjan
Ja, visst ser det bra ut! Test far visa hur bra den ar egentligen. 🙂
Hur kiterna levererar beroende pa teknik borjar ju narma sig varandra. Det ar inte langre sjalvklart att en teknik ar/har battre hanterbarhet/prestanda i luften an nagan annan. Men det finnas andra saker som skilljer kiterna at an hur de beter sig i luften. (ex. ar det enkelt att hantera den ensam, hur mycket packning utover kiten behover man, gar det att relauncha efter att den hamnat i en vag, kan man fa bort all vindfang nar man overraskas av en storm pa 1500 m, relaunchar kiten fran vattnet i kanten pa vindfonstret, gar den att packa ner i turutrustningen osv?) Dessa egenskaper borde ocksa varderas vid val av kite, mot hur den skall anvandas.
For mig passar en till exempel en kite som klarar nagra smavagor och relunchar i vindfonstrets kant pa vatten. Men jag tycker det lika viktigt med nagra av de andra egenskaperna pa fjallet. Idag kan vi dock inte fa ut dessa egenskaper av samma teknik sa fram tills nagon fixat det blir det nog dubbel utrustning for mig.
Jag kan inte riktigt se din poang med Storulvan. Det skulle ju betyda att vi pajjar vart marknadsbudskap ifall vi packar upp en Frenzy07 och demar pa stranden i Habo innan snon faller i host.. 🙂
I ovrigt har jag inga asikter om vad Sigve och co kor for att vinna Freestyle tavlingarna med feta waketrick, Sa lange det ar Ozone forstass ;). Gissar att de har en massa krav pa egenskaper som ar viktiga men jag tror till exempel inte att storleken pa packningen ar sa himla avgorande vid VM direkt./Jens (orsakta aao, konstigt installerad dator de har)
-
> For mig passar en till exempel en kite som klarar nagra smavagor och
> relunchar i vindfonstrets kant pa vatten. Men jag tycker det lika viktigt
> med
> nagra av de andra egenskaperna pa fjallet. Idag kan vi dock inte fa ut
> dessa egenskaper av samma teknik sa fram tills nagon fixat det blir det
> nog dubbel utrustning for mig.Du får väl låna en kite av mig tills Ozone lyckats få till det med en och samma kite. 😉
/Kaj(Tech)
Logga in för att svara.