Senaste nytt › Forums › Övriga › Surfbussen › På G att köpa en MB Vito
-
På G att köpa en MB Vito
Publicerad av reklem på 10 mars, 2006 vid 09:37Jag är på G att köpa en MB Vito, men jag har hört en del negativa saker om denna minibuss. Därför undrar jag nu vad ni har för erfarenheter? Är det så att det är en skit buss som man absolut inte ska köpa eller är detta en sannig med modifikation? Hur är denna bil om man jämför med en VW Caravelle (vilket också är en bil jag tittat på) när det kommer till saker som rost, reparationer och andra kostnader?
anderssvensso7 svarade 19 år, 7 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Har skrivits en del om Vito inne på forumet, testa sök funktionen så hittar du troligtvis massor!
-
Generellt står Viton emot rost sämre än Transportern, dessutom är den mindre, men kanske snyggare!? Har dålig koll på rep. kostnad men Merca brukar väl inte vara alltför billiga!
-
Om du funderar på den framhjulsdrivna modellen så tyvärr, Viton är skön att köra men räkna med ett fläskigt verkstadskonto (allt som kan gå sönder verkar göra det). Rostar gör de också.
VW är mer eller mindre galvade så det är inte alls samma problem, en tråkigare buss men pålitlig. -
sant som det är, de gamla vito är väl lite opålitliga. en bekant fick nyligen motorhaveri, men det var ju disel iofs bensinare är kanske bättre.
Vad det gäller VW så har jag läst här på forumet att det kan bli en hel del mek med gamla modeller. Välj i så fall 97 och yngre ….
Ja ja kanske ford transit kan vara något? verkar vara hyfsat driftsäkert -
Det finns en viktig anledning till att just Vito intresserar mig, nämligen att den knappt är större än en Volvo. Detta samtidigt som den tillåter att man lätt kan sova i den och då även ta med det mesta. Att köra en Vito i stan är lite mer praktiskt än att köra en Caravelle. Att fickparkera den sist nämnda utanför lägenheten lär väll inte vara det enklaste även om det går. Frågan är dock om denna anledning väger tyngre än de negativa sidorna så som rost och dyra reparationer. Jag har lite bryderier just nu eftersom jag har fått ett riktigt bra pirs på en V230 årsmodell 98 och den är till 99,5% rostfri. Ja, sedan är det även svensksåld och M-testad och det känns ju bra. Har två dagar till på mig att grubbla, så jag får se var det hela slutar.
-
Är verkligen Viton så mkt kortare än Transportern? Tror mest den är lägre? Jag kör min T4 varje dag och bor inne i centrala Gbg och jag tycker inte det är några problem. Den är marginellt längre än en V70
-
Reklem wrote:Det finns en viktig anledning till att just Vito intresserar mig, nämligen att den knappt är större än en Volvo. Detta samtidigt som den tillåter att man lätt kan sova i den och då även ta med det mesta. Att köra en Vito i stan är lite mer praktiskt än att köra en Caravelle. Att fickparkera den sist nämnda utanför lägenheten lär väll inte vara det enklaste även om det går. Frågan är dock om denna anledning väger tyngre än de negativa sidorna så som rost och dyra reparationer. Jag har lite bryderier just nu eftersom jag har fått ett riktigt bra pirs på en V230 årsmodell 98 och den är till 99,5% rostfri. Ja, sedan är det även svensksåld och M-testad och det känns ju bra. Har två dagar till på mig att grubbla, så jag får se var det hela slutar.
Har också en VW T4 korta modellen och jag håller helt med MattaP, den är inte mycket svårare att hantera än en Volvo inne i stan. Tycker t.o.m. att den kan vara bättre ibland, just därför att man sitter ganska högt upp!
-
Jag har kört Toyota HiAce i 13 år nu och är mycket nöjd.
Något billigare i inköp än VW och betydligt billigare verkstadskostnader.
Logga in för att svara.