Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing packa inför flygresa

• packa inför flygresa

Publicerad av sinker på 9 april, 2007 vid 13:32

Funderar på hur man packar 4 segel, 2 master, 2 bommar, och en vågbräda inför en flygresa…

Tidigare har jag försökt trycka ner så mycket som möjligt i en stor boardbag enligt principen ”färre-kollin-är-lättare-att-hantera-samt-ser-mindre-ut-i-flygpersonalens-ögon” men frågan är om det inte är bättre att hålla boardbagen så lätt som möjligt och sen lägga resten i en fet quiver bag med hjul?? Känns som brädan skulle klara sig bättre om kollit var så lätt som möjligt.

Ska man dessutom ha med barnvagn, bilstol och familj så kan man ändå inte bära allt i ett svep…

Hur gör ni?
    Nån som har en segel-mast-bom bag på hjul att rekommendera?

/sinker

gurra1978 svarade 18 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • ola_p

Medlem
    9 april, 2007 vid 13:43

Det beror ju lite på hur dom räknar baggagemängderna… Men att packa brädan i egen bag är ju klart bättre ur ”risk att få sakerna sönderslagna” perspektivet…

• ola-h

Medlem
    9 april, 2007 vid 14:01

Har du otur så meddelar de vid incheckningen att två kollin räknas som två utrustningar, dvs du får betala dubbla priset. Jag brukar alltid köra ned allt i min trippelbag och det har hittills funkat. Segel och master kan tom funka som ett litet skydd för brädan, fast bommen få man se till att packa smart så den inte skadar brädan. Den stora faran med ett stort kolli är nog annars att det blir mer energi om hela baggen tappas och har man då otur får en stackars brädnos försöka hantera smällen.

• frippe75

Medlem
    9 april, 2007 vid 15:17

@Ola H. 375288 wrote:

Har du otur så meddelar de vid incheckningen att två kollin räknas som två utrustningar, dvs du får betala dubbla priset. Jag brukar alltid köra ned allt i min trippelbag och det har hittills funkat. Segel och master kan tom funka som ett litet skydd för brädan, fast bommen få man se till att packa smart så den inte skadar brädan. Den stora faran med ett stort kolli är nog annars att det blir mer energi om hela baggen tappas och har man då otur får en stackars brädnos försöka hantera smällen.

Fast för mig har detg lönat sig att köra två kollin. Och sedan packar jag resten av mitt bagage LÄTT som handbagage.

Total kostnad för 1 bräda,1mast,4 segel + resten till Maui = 105$ alltså runt 700pix. Inte så dyrt?!

Tipset är att flyga på e-biljett så lång som möjligt.

Arlanda… Smit fram till self-service diskarna.. Check in dig. Själv har jag då mina 2 surf ”väskor” + kläder i handbagaget (som oftast blir lite för stor att ta med i kabinen. Någon gång har dom nekat den att komma in i kabinen men med kommer den ju (gratis). Du får ut två bagage taggar som du sätter på surf väskorna och själv bär bort till Oversized incheckningen. Den är ju inte kopplad till något dedikerat flygbolag och således inte intresserad av vad du skickar med viktmässigt.. GRAITS med andra ord.

Sedan blir man tvungen (om man åker till Maui) att pröjsa 80$ enkel ifrån Sanfrancisco->Maui för surfbrädan. Här är det dock knepigare med 2 separata kollin. Men jag bad killen i disken att känna på DEN LÄTTASTE väskan och efter lite gnäll kom rubbet med för 25$.

Annars kostar det kanske 30$ på hightech att hyra per dag om du pratar med Alex. Så det är 4 dagars hyra sedan tjänar du på att ta med dig… Sedan finns det ju så klart 1000ytterligare skäl att ta med din egen utrustning… Och sambon kanske har 100 för att inte göra det…. Hon får ju ta hand om barnet/barnen när man konkar runt på alla grejjor på flygplatsen..

En rätt spännande tråd skulle vara…… Jag tror jag startar den istället….
    Tekniktråd – Bästa sätt att konka runt surfprylarna på flygplatsen

• gurra1978

Medlem
    9 april, 2007 vid 15:34
    frippe75;375294 wrote:
    Tekniktråd – Bästa sätt att konka runt surfprylarna på flygplatsen

När jag var i SA så visade en taxichaufför mig ett bra tips. Han tog två bagagevagnar på rad och la all utrustning ovanpå. Väldigt smidigt att gå med och inte stöta i saker och ting. På Arlanda går väl inte det då deras vagnar har en ett handtag som alltid måste tryckas ner för att inte bromsen ska vara på. Typiskt svenskt säkerhets tänkande.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing packa inför flygresa

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.