Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Packa ner en foil?

• Packa ner en foil?

Publicerad av chili_con_arne på 23 februari, 2004 vid 10:01

Vill ha lite tips hur man packar en foil bäst.

Jag har väl ingen direkt teknik… brukar dra in bromslinorna lite och sen vira upp linorna på bommen och sen när jag är framme vid kiten så slänger jag snö på den. Nästa problem är ju att få luften ur den… så jag lägger mig på den… sen kommer det klurigaste… vika ihop en kite i vind. Hur gör ni? Tänkte skaffa mig en isskruv för att fästa leashen i eller sticka ner skidorna i snön eller knyta leashen i ett träd vid stranden och sen kan man gå fram till kiten och vika den. Men problemet kvarstår ju… jävligt jobbigt och vika den i vind. Hur gör ni? confused.gif

Tänkte om man knyter loss ett linpar så att ena kitehalvan är fri och lägger sig i vindriktningen och sen kan man ju knyta loss den andra efter att man lagt en vikt på den. Sen kan man ju vika den en gång på längden och sen en gång på bredden för att sista rulla den. Eller?

zebulon svarade 21 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • cortex

Medlem
    23 februari, 2004 vid 11:34

Enklaste sättet är att först vika kiten på mitten så att den ligger med alla birdle-linor i mellan halvorna och med vingspetsarna ihop. Hiva in alla bridles i mitten så att du får en stor ”taco”. Sedan tar du bommen med de upplindade linorna och lägger ute på vingspetsarna. Lämna en liten bit slack i linorna så att du kan lägga linorna en liten bit mitt i kiten (längs med den). Det gör att du inte råkar trä bommen genom linorna av misstag när du sedan packar upp kiten (kolla bilden så förstår du nog hur jag menar).
    Rulla sedan kiten runt bommen, när du har rullat in hela kiten så viker du bara ihop kiten runt den bit där bommen ligger. Klart.

Angående att få ur luften ur den så beror det ju en del på vilken typ av foil du har. Ex. vis Voodoo/Spirit och Psycho 2 har dragkedjor i vingens framkant som släpper ur all luft på ett par sekunder. De flesta foils brukar ha en dragkedja/velcro som man öppnar för att släppa ur luften…

/Kaj(Tech)

• chili_con_arne

Medlem
    23 februari, 2004 vid 13:07

Ok… jag föredrar ju att ha bommen separat. Luften är inte alltid så lätt och få ut (har kardborre-öppningar i varje vingspets). Och just därför måste ju jag rulla min kite åt andra hållet, från mitten och ut mot spetsarna.
    Det svåra är ju att göra allt själv… så det var därför jag undrade hur alla andra gör. Kanske nån som sitter på nåt smart knep.

kite.gif

• rambo_johnson

Medlem
    23 februari, 2004 vid 13:18

ROCKET SCIENCE!!!

• chili_con_arne

Medlem
    23 februari, 2004 vid 13:33

Jajajaaaah tongue.gif

Ibland är det jobbigt och vara ensammen frown.gif Jag har ju ingen och lära mig av eller kopiera. Det är väl det det här forumet är till för?

• ian

Medlem
    23 februari, 2004 vid 14:35

funkar det int att bara rulla ihop allt, eller pajjar man draken då?

• nic

Medlem
    23 februari, 2004 vid 16:08

Rulla ihop allt blir bra.
    Kajs sätt är det bästa när det blåser lite vilket det juh ofta gör när man kört.
    Vik som en taco, lägg bommen på viket för att hålla ner. Blåser det inte för mkt kan man rulla utifrån och in annars går det nästan lika bra att rulla från viket. Hur som helst rulla medvinds när vinden ligger på.

En foil som har någon sorts förstärknings i framkant på cellväggar bör man undvika att vika i mylaret. Rulla ihop kiten längs med cellerna innan den viks ihop i ryggsäcksformatet.

nic

• cortex

Medlem
    23 februari, 2004 vid 22:59

Precis, funkar lika bra att rulla från andra hållet.
    Johan, vad är det för kite du har som bara har öppningar i vingspetsarna (nyfiken)? Låter lite meckigt att få ur luften…

När det blåser massor brukar jag ankra kiten i leashen, knata fram och dra kiten i ena vingspetsen mot vinden tills alla linor är slacka. Använder sedan vinden till hjälp för att vika kiten dubbel (dvs jag håller på mitten av kiten och låter den göra en snygg taco automagiskt. Lassar sedan upp snö/sand/harness/whatever på kiten så att den ligger kvar medans jag går och hämtar linor och bom.
    Eftersom luften är väck när jag kommer tebax är det bara att sätta igång och rulla ihop kiten från valfritt håll. Oftast tar jag från vingänden och rycker till i kiten ungefär halvvägs och låter den sno runt 180 och lägga sig ”med” vinden. Dvs så att man sitter och rullar ihop kiten med vinden i ryggen sista biten.
    Det går riktigt fort att göra på det här viset och jag har gjort det solo utan problem i 12-13 m/s med min Titan 15.5.

Varför plockar du loss bommen förresten? Om du packar ihop allt-i-ett så är du garanterat först på vattnet när du ska ut nästa gång. Dessutom slipper du ju stå och trassla upp linor. wink.gif

/Kaj(Tech)

• telekiter

Medlem
    24 februari, 2004 vid 07:06

Johan – Jag hade en Aeros Virus som också hade kardborre i vingspetsarna (precis som Advance Rhea). Det jag gjorde var att först av allt säkra kiten innan jag lindade upp linorna. Att rulla ihop kiten var grymt enkelt. Den kiten behöver man nämligen inte vika dubbel. Det är bara öppna vingspetsen som ligger neråt i vind och rulla ihop från ena spetsen till den andra. Se bara till att lägga in bridle linorna inne kiten allt eftersom du rullar.

/Urban.

• biorno

Medlem
    24 februari, 2004 vid 07:20

Aeros… hmmm låter som en ukrainsk foil det där, jag antar att det är ett jävla drag i den?

• chili_con_arne

Medlem
    24 februari, 2004 vid 07:54

Jag har en advance diablo… och ja det är ganska så jobbigt och få ur luften smile.gif Men är man fler än en så är det ju inga problem. Men det är gött och kunna göra det själv.

När jag kommer tillbaka till kiten så är definitivt inte luften borta ur den… smile.gif Är man trött så man kan ju lägga sig på madrassen och vila ett tag.
    Det svåra är ju att få kiten och ligga kvar när den är ”uppblåst” så det krävs lite tyngder.

Vetifan om jag får rum med bommen i bagen. Men jag får väl testa… det verkar vara väldigt tajt iaf.

• telekiter

Medlem
    24 februari, 2004 vid 12:31

Aha, det är en Diablo du har. Den kan du deffinitivt tömma på luft genom att använda den metod jag beskrev. Den gå bra att rulla hela vägen från ena änden till den andra utan att vika ihop den först. Det gör också att det är betydligt enklare att rulla ihop när det blåser. Diablon är en jäkel på att hålla luften måste jag säga, vilket ju är bra för vattenstarter.

/Urban.

• zebulon

Medlem
    25 februari, 2004 vid 11:22

Båda sätten funkar utmärkt med Diablo (bara rulla eller Kaj’s Uppsala-Taco Patent Pending ) cool.gif

Själv brukar jag, precis som Kaj, ankra kiten i leashen, knata fram till den och dra en av vingspetsarna en bit upp i lovart. Lägg något på vingspetsen (brukar ta min tunga DaKine sele smirk.gif) och rulla sen upp linorna, eller ta loss dom om du vill. Öppna sen karborre-ventilerna och vik…
    Kiten håller luften oerhört bra vilket kan vara en aning besvärligt precis i packningsskedet, men som Urban skriver, det är väldigt bra på vattnet…

Får du inte plats med bommen och kiten i bagen har du packat på tok för dåligt tongue.gif

/Jonas
    http://www.kitesurfing.se

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Packa ner en foil?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.