• Paddleboard

Publicerad av akira på 19 februari, 2007 vid 13:36

Hej

Jag är ny här å visste inte ricktigt vart ja skulle lägga mitt inlägg så de fick hammna här.

jag letar efter en bräda som ja kan bara ligga på å paddla runt, har funderingar på att skaffa en vindsurfingbräda i större model, tänkte om ni som vindsurfar kanske hadde nått om de värka som en bra el dålig ide då ni känner till brädorna.

Man vill ju ha någonting större då jag inte bara kommer ligga i nån sjö å plaska utan hadde tänkt ge mej ut på havet, där av valet av vindsurfing bräda.

Ja vet att de finns brädor som är till för att paddla med, men har inte hittat nån i sverige och har inte ricktigt råd att köpa nått nytt.

//Tack på förhand

jesper_b svarade 18 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • judo-freddan

Medlem
    19 februari, 2007 vid 17:35
    Akira;365810 wrote:
    Hej

Jag är ny här å visste inte ricktigt vart ja skulle lägga mitt inlägg så de fick hammna här.

jag letar efter en bräda som ja kan bara ligga på å paddla runt, har funderingar på att skaffa en vindsurfingbräda i större model, tänkte om ni som vindsurfar kanske hadde nått om de värka som en bra el dålig ide då ni känner till brädorna.

Man vill ju ha någonting större då jag inte bara kommer ligga i nån sjö å plaska utan hadde tänkt ge mej ut på havet, där av valet av vindsurfing bräda.

Ja vet att de finns brädor som är till för att paddla med, men har inte hittat nån i sverige och har inte ricktigt råd att köpa nått nytt.

//Tack på förhand

Om du ska ligga och paddla runt låter det mest motiverat att du köper en vågsurfingbräda modell större. Mycket bättre anpassad till paddling än vad vindsurfingbrädor är. Råkar du sedan hamna i ett bryt så har du ju möjligheten att försöka ställa dig upp..

Såg ju faktiskt en billig longboard till salu nyss här på konfen: http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=11788

• akira

Medlem
    19 februari, 2007 vid 19:01

jo ja har kollat på den oxå = )
    men den käns som bara 2m och jag är 185lång å väger 100kg, så ja skulle vilja ha något mer som håller mej flytande = P
    sen kommer ja inte direckt ligga å paddla vid någon strand, utan blir mer långt turer/träning.
    Ja menar om man är mer ute på havet å de blåser el så, så känns de som man skulle villja ha lite mer bräda om ma säger så.

vill bara säga att ja uppskattar din synpunk, tyckte ja lät lite dryg när ja läste igenom de ja skrev, vilket inte va meningen. = P

• jeppo_f

Medlem
    19 februari, 2007 vid 19:25

Jag tror också att en longboard är modellen, och så mycket billigare än den i annonsen tror jag du får svårt att fixa.

En longboard är väldigt lättpaddlad, och det är inte så jobbigt att paddla längre sträckor. Detsamma kan man nog inte säga om en gammal lite större vindurfingbräda.
    – Den är för bred, så du kommer inte kunna ta ordentliga paddeltag med armarna, eftersom den är bredare än vad dina axlar är.
    – Halkskyddet kommer göra dåliga saker med våtdäkten, eller eventuellt dina armar om du kör utan dräkt.
    – Den är mycket tyngre, eftersom den är gjord för att hålla för betydligt större påfrestningar än en surfbräda.
    – Rockerkurvan är inte anpassad för paddling. Det kommer gå trögt och vara obekvämt.

Och sen är det ju faktiskt coolt med longboard!

/jeppo

• akira

Medlem
    19 februari, 2007 vid 19:38

hahah jo du har ju cool faktorn med longboarden.
    hmm ja detta tål att tänka på, men skulle nog villa ha en ricktig lång lonboard om ja skulle gå den vägen, ja menar ja är ju inte av den mindre modellen.

• jeppo_f

Medlem
    19 februari, 2007 vid 20:00

Sant. Det ser ju mera ut som nån minimal-historia. Du har ju den här också:
    http://0108dev.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=9582&cat=5
    Men det kanske är över budget?

/jeppo

• Oregistrerade

Gäst
    19 februari, 2007 vid 20:03

Köp en luftmadrass…

• akira

Medlem
    19 februari, 2007 vid 20:21

jo 4000 e lite mer än ja har råd med = )
    men tack endå.

hahahah jo får nog bli luftmadrass

• ola-h

Medlem
    20 februari, 2007 vid 19:24

Kanske kan du kolla på en ”Stand up Paddle Board” (SUP). Där står man upp och paddlar med en paddel på brädor som mest liknar förstorade vågsurfinglongboards. En äldre vindsurfingbräda typ Mistral Superlight skulle nog kunna funka (om du hittar en) annars kommer SUP-brädor börja dyka upp i Sverige till våren från flera leverantörer. Har dock ingen som helst aning om priset på dessa.

• akira

Medlem
    21 februari, 2007 vid 00:23
    Ola H.;366099 wrote:
    En äldre vindsurfingbräda typ Mistral Superlight skulle nog kunna funka (om du hittar en) quote]

tack för tippset,
    menar du att *Mistral Superlight* skulle funka som en SUP el?
    för jag vill ju ligga ner el sitta på knä å paddla med armarna.

Kollat på liknade dessa å där av känt att kanske en vidsurfing bräda vore rimmligt, men som sakt inte suttit på en vindsurfing bräda på ca: 10år så det kanske e som
    Jeppo_F sa med att dom e för vreda m.m.

paddleboard.jpg
    richmond_beautyshot.jpg
    Men visst hittar man en 2,5 3m Longboard så kanske den funkar oxå.

• jesper_b

Medlem
    21 februari, 2007 vid 05:23

Idealet vore kanske en riktig paddelboard, men jag är inte säker på det. Här på Maui finns de lite var stans och man kan hitta riktigt billiga beggade. Såg en häromdagen för 600 dollar. Dessa är dock gjorda för erfarna paddelboardpaddlare. Här är det en etablerad vattensport med många utövare och en hel del tävlingar. För 2-3 år sedan var det dessutom lite trendigt att hålla på med. De är som framgår av dina egna bilder rejält rundbottnadet och smala vilket gör der riktigt ranka. Har du lite sidsjö kommer du hamna mycket i vattnet.

Som nybörjare rekommenderar många just longboards. De är betydligt stabilare på grund av sin flata botten. Försök hitta en lång, tjock och inte allt för bred beggad. När du utan problem kan paddla den på knä, då kan du gå över till en riktig paddelboard.

SUPar har tagit över vad gäller trendgrej här borta (och snart överallt). Det är oftast betydligt bredare och nästan alltid flatbottnade, även om rena tävlingsmaskiner för down-wind paddlande kan vara lite rundbottnade, i vart fall framöver. Grejen är att stå upp och paddla med paddel ger en betydligt mer allround träning än att ligga på magen eller knä och paddla med armarna. På en SUP tränar du, förutom armar, axlar, rygg och bröst, även mage, knä och vrister på ett helt annat sätt än på en paddelboard.

Om du VET att du inte vill stå upp och paddla med paddel på en SUP är en SUP INTE lämplig. Visst går de att paddla som en longboard, paddleboard, men oftast är de lite för breda för att paddla längre sträckor på det viset. En longboard är sällan äver 23” breda. SUParna börjar vid 26”.

Således: Försök hitta en fet lång longboard!

/Jesper B

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications