Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Persienner eller Surfprylar
-
Persienner eller Surfprylar
Publicerad av martinm på 24 maj, 2004 vid 14:53Ja vad gör man när flickvännen tjatar om nya möbler, persienner och annat skit. Hur smugglar man in nya surfprylar utan att hon märker det? Hur gör ni?
Martin
mattap svarade 21 år, 5 månader sedan 12 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Tar ett redigt snack med henne om vad man prioriterar.
Kan man sitta i möblerna ni har? Kan man surfa i storm med riggen du har? Nej inte? Då är det alltså ny rigg som gäller!
Nej men man får ju helt enkelt ta tjuren vid hornen och förklara var surfen betyder för en, fattar hon inte att det är en sak man behöver för att vara den glada killen du är så kan det vara tid att tänka om. Man ska inte sluta surfa bara för att tjejen tycker att en ny vas eller något annat skit är viktigare…
-
Inte för att jag själv inte är intreserad av snygga möbler och andra heminredningsrelaterade prylar, men det jag är ibland något förvånad över hur mpnga ser på detta med ”hemmet”. Själv har jag många dyra hobbies. Det är inte bara vindsurfing utan också skidor, foto och delvis cykling (även om just denna hobby ligger lite på is). Bilar, elektronik och annat tycker jag också är kul, men det prioriterar jag inte alls att köpa.
Min syn på heminredning är att det ÄR EN HOBBY SOM VILKEN SOM HELST. Många tycks tro att bara för det gäller hemmet så är det OK att spendera hur som helst. En ny soffa betrakats som _nyttigare_ än en ny stereo eller en kolfiberbom för den delen och därför soffan närmast som en investering medan elktroniken eller sportprylarna ses som onödig lyx.
Givetvis är hemprylarna i en viss mening mer nyttobetonade. Har man t ex familj måste ju barnen ha sängar och i praktiken är det en hel del möbler och annat som man kan säga _behövs_ i ett hem. Dock, som någon skrev ovan, när det gäller att köpa nytt kan man fråga sig om den gamla funkar eller om det är av estetiska eller andra ”vill-ha”-skäl som köpviljan knackar på dörren. OM den gamla funkar måste nyinköpet klassas som hobbybetonat.
Så om någon i din närhet med vilken du har direkt eller indirekt gemensam ekonomi hävdar att ni _behöver_ nytt köksbord så bör du på ett pedagogiskt sätt förklara att den investeringen nog får tas ur hobbykassan.
-
Berätta om en idiot (jag ) som var snål och körde
med gammalt sopigt no-twist segel(årgång 90-91) i kulingvinden, som
fick åka till akuten pga att gamla prylar är lömska i byig vind(+att jag var ”något” överriggad).
Hur många har hört talas om att man måste sy sig och justera ryggen pga dåliga persienner?
Man skall inte kompromissa med säkerheten
-
Jag håller med Ola.
I grund och botten handlar det om prioritering, intresse och kompromiss. Inte helt förvånande att flickvännen hellre vill ha grejor till hemmet än att du köper en ny segellinje.. Sätt er ner och prata om vad som är viktigt. Det är nog konstigt om hon inte förstår att det är surf som gäller för dig, lika väl som du måste förstå att det är annat som gäller för henne. Du ska nog inte räkna med att kunna köpa surfprylar för varje krona – om du vill att saker ska funka på sikt.. Är du bara lite lyhörd för vad hon vill så kommer hon att vara det för vad du vill. -
Ola slår till stor del huvudet på spiken. Däremot har jag invändningar mot den attityden som andra skribenter ger uttryck för, att man ska undvika konflikter med sin partner genom att ljuga och manipulera.
En praktisk lösning skulle ju kunna vara en delvis skiljd ekonomi. Hon gör vad hon vill med sina pengar och du kan köpa surfgrejor utan lögner och dåligt samvete. Då uppträder ju förstås en free rider-problematik, eftersom hemmet och dess inredning är en kollektiv nytta. Om hon springer iväg och köper en ny soffa så kommer ju alla i hemmet antagligen att sitta i den.
Jag tycker Ola är inne på ett intressant spår när han resonerar om att det på något sätt betraktas som förnuftigt och vuxet att lägga slantarna på konsumtion av nya möbler. Att köpa surfprylar däremot är lättjefullt och oansvarigt. Ofta faller konsumtion vars största värde är att de ska visas upp och vara vackra eller trendiga konstigt nog i den förnuftiga kategorin. Det är då ytterst märkligt att saker som man faktiskt använder till en givande hobby betraktas som utslag av lättjefullhet och omognad. Nu syftar jag alltså inte nödvändigtvis på attityder i hemmet utan snarare de dominerande värderingarna i ett materialistiskt samhälle.
/Gatsby -
Verkligen en bra fråga………

Först måste man groft dela in surfare i 2 kategorier
Det finns två sorters vindsurfare i mina ögon,
den ena är:1.- Oj vad det blåser idag, jag kanske ska vindsurfa, det var längesen…….
Den andra är:
2. – FÅR JAG INTE SURFA SNART DÖR JAG!!!!
man kanske ska kolla 7 dagarsprognosen igen eller dra ner till havet, kanske går med största seglet……Om du känner igen dig i alternativ 1 så välj tanten hemma, för det kan du efter som surfet inte så prioriterat, det blir även ”lugnt” hemma så att säga.
Om du känner igen dig i alternativ 2 måste du och din andra hälft inse en sak………………..
DU LIDER AV ETT BEROENDE!
Detta måste redas ut ordentligt hemma, du måste få henne/(honom?) att förstå att surf inte går att prioritea bort, det är ett beroende som måste uppfyllas
Här kommer nästa steg, det är här behov/hobby kommer in.Det är STOR skillnad på att ha sin utrustning komplett mot att ha det senaste för att du t.ex. vill ha nått snyggare segel
Är utrustningen komplett står du och frugan på lika villkor, att sakna Bomen är på samma nivå som att sakna ett köksbord…..

Jag själv lider starkt av alternativ 2 ovan vilket min fru insett, att ha en relativt ny – komplett utrustning är för mig ett måste, dock inget snack att surfekonomin blir lidande i ett sunt förhållande, man MÅSTE prioritera familjen,hemmet,och det utgifter det innebär, (jag undrar verkligen hur vissa får ihop det).
Visst ska du ha nya prylar då och då, saker slits, man måste ju följa med utvecklingen och hålla grejerna på en viss standard/nivå, (För er som är miljonärer, singlar, sponsrade brukar detta inte vara nått större problem)
Ett fett tips är att ha delad ekonomi, då slipper man en massa tjafs, är man lojal idiot
som jag och har gemensam ekonomi straffar det sig hårt………..Ehhh… Min chef tycker jag ska sluta skriva nu
//Glenn – som inte hann runda av detta inlägg…..

-
Köper du persienner ser du ju inte när det blåser! Å andra sidan kanske det är lika bra då du inte prioriterat bra utrustning.
-
Köp surfprylarna och ta perienerna på 24 månaders räntefritt lån?
-
DELAD EKONOMI FÖR BÖVELEN!!!!!!!
Man delar på pryttlar till hus, hem, bil osv. Pengar som blir över spenderar man på egna hobbies, bärs mm!
Klart man får prioritera hemmet lite grann, men man bränner väl inte hela sin lön på hus prylar varje månad -> efter nån månad finns lite stålars man kan köpa roliga surfprylar med och absolut inga gliringar från bättre hälften!
Logga in för att svara.