• Peter Lynn

Publicerad av anonym-anvandare på 9 mars, 2005 vid 06:53

Tjena
    Hur är Peter Lyn’s kites nuförtiden?
    Hade förr en waterfoil med ett jäkla drag men den var samtidigt ganska livsfarlig. Helt omöjlig att landa själv då den landade som en luftmadrass på vattnet och lyfte igen efter nån sekund.

Är de bättre nu? Är det nåt att satsa på eller ska man skaffa sig en tubekite?

anonym-anvandare svarade 20 år, 1 månad sedan 13 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • martent

Medlem
    9 mars, 2005 vid 08:37

Skaffa tubkite alltid det bästa valet!!!

• kiters_se

Medlem
    9 mars, 2005 vid 09:02

Börja med att läsa den nya tiedningen på http://www.kiters.se
    där finns mycket om Peter Lynns nya Venom . Resa på Grönland med Peter Lynn.

Peter

• cortex

Medlem
    9 mars, 2005 vid 09:39

Svar till:

[/ QUOTE ]

Sure, och Volvo är den enda bilen värd pengarna. Dessutom ska *alla* ha en Golden retriver och bo i ett rött radhus med vita knutar. Bingolotto är det enda vettiga programmet och Göran Persson är en hel-yllekille som man måste vara ett pucko för att inte rösta på.

Eller hur det nu var…

Testa alternativen och bilda en egen uppfattning istället. De nya PL-kitesen är inte ett dumt val alls. Alla nya LEI’s, PL’s och bridles foils (av kända märken som Flysurfer och Ozone) är *bra* kites. Samtliga av dessa kites har egenskaper som ger dem stora fördelar i vissa lägen och bara gör dem ”average” i andra. Vilka egenskaper du tycker är viktigast är upp till dig själv att avgöra men genom att testa lite olika kites så kommer du att kunna bilda dig en god uppfattning på egen hand.

Säg till om du vill testa Flysurfers kites så fixar vi det.

/Kaj(Tech)

• jak

Medlem
    9 mars, 2005 vid 11:26

Har kört med pl kites i några månader nu på snö och vatten i väldigt olika förhållanden.
    De främsta positiva egenskaperna är enligt min mening:

1-Enkel användning: rulla bara ut draken, låt den fyllas med luft medan du fixar linorna och sen är det bara att launcha helt utan assistens. Dvs du har 100% frihet att ALLTID få åka, även om du hjälper andra åkare att först få upp sina drakar.
    2-Säkerhet: När du släpper draken så lägger den sig som en flagga i luften, dvs den drar extremt lite oavsett om det brassar på.
    3-Stabilitet: PLs drakar är extremt stabila i vindfönstret. Om du gör ett hopp, misslyckas och landar 10-20m medvinds ifrån draken så dalar den snällt tillbaka i vindfönstret. Trots byig vind så är kraftöverföringen mycket mjuk.
    4-Få delar som kan gå sönder.
    5-Bra relaunch även på snö / land.

Ingen drake är perfekt och så är även fallet med PL. Prestandan (snabbhet igenom vindfönstret och svänghastighet) är något lägre än många tub drakar. (Dock tillräckligt bra för kiteloops eller hopp kring 10m). Med den senaste 2005 modellen Venom, verkar det som att man har närmat sig tubdrakarna rejält prestandamässigt.

(En annan sak som kan vara värt att tilläga är att ju flera olika teknologier på marknaden desto bättre för alla. Fs och PL har tvingat tubtillverkare att förbättra stabilliteten och vindomfånget på sina drakar).

• anonym-anvandare

Medlem
    9 mars, 2005 vid 12:10

Hur är det att landa draken själv efter en session? Går det?

Jag kitade en del förr (98-99) men tröttnade av just den anledningen att det inte gick att kita själv. Man var beroende av andra.

Kanske finns det bra lösningar för detta nuförtiden. Även för tubekites.

Tyvärr lite dyrt att testa och trixa med alla fabrikat. Hade gärna gjort det i mån av tid och pengar men som det är nu vill jag helst ha en skön kite som jag vänjer mig vid och som jag vet fungerar utan allt för mkt strul.

Tipsa gärna!

• xtremekite

Medlem
    9 mars, 2005 vid 14:05

Jepp Peter Lynn såklart!
    Venom rockar cool.gif

venom.jpg

• kiters_se

Medlem
    9 mars, 2005 vid 20:22

Svar till:

[/ QUOTE ]

Vet ingen som valt tubekites för extrema vinter expeditioner.
    (EH ligan det är ingen extrem expedition att åka till Geilo grin.gif)
    Exempelvis så valdes Flexifoil Sabre för att ta sig från kust till kust på Sydpolen. På Grönland valde de Peter Lynn.

Den viktiga frågan är vad man ska ha kiten till och vad man prioriterar.

Peter

• _dave

Medlem
    11 mars, 2005 vid 12:59

[ QUOTE ]
    Tjena
    Hur är Peter Lyn’s kites nuförtiden?
    Hade förr en waterfoil med ett jäkla drag men den var samtidigt ganska livsfarlig. Helt omöjlig att landa själv då den landade som en luftmadrass på vattnet och lyfte igen efter nån sekund.

Är de bättre nu? Är det nåt att satsa på eller ska man skaffa sig en tubekite?

[/ QUOTE ]

Hej Anonym,

The waterfoil was a bridled foil from around 1999/2000. It was cheap compared to anything else at that time. I nearly bought one myself. I’m glad I didn’t! The waterfoil has almost no relation at all to modern Peter Lynn kites, which are developments of the ARC kite.

I can recommend you try one of the more modern PL kites. As well as great performance, they are amazingly stable, which means you can try stupid stuff without having to worry about them falling out of the sky. They are easy to start and land solo. Landing is a no brainer, even overpowered. Just release the kite to the leash and it goes flat like a flag and falls slowly to the ground. Negaive points: you won’t have the kind of kite that most people have, so you may experience a bit of kite-racism, but probably more on this forum than in real life.

You will also find that they last a long time. The loads on more recent models (Guerilla and onwards) are very evenly spread, so I expect they will have a much longer lifetime than tubes. I’m using guerilla’s. You are welcome to try out mine if you are in the Goteborg area.

Cheers,
    Dave

• cortex

Medlem
    11 mars, 2005 vid 16:10

Svar till:

Hur är det att landa draken själv efter en session? Går det?

Jag kitade en del förr (98-99) men tröttnade av just den anledningen att det inte gick att kita själv. Man var beroende av andra.

Kanske finns det bra lösningar för detta nuförtiden. Även för tubekites.

Tyvärr lite dyrt att testa och trixa med alla fabrikat. Hade gärna gjort det i mån av tid och pengar men som det är nu vill jag helst ha en skön kite som jag vänjer mig vid och som jag vet fungerar utan allt för mkt strul.

Tipsa gärna!

[/ QUOTE ]

Precis som med PL så är Flysurfers drakar busenkla att både starta och landa själv. Windrangen är betydligt större än hos en LEI och stabiliteten kombinerat med en mjukare kraftöverföring gör att det känns helt ok att åka i förhållanden som är rent plågsamma med en LEI (dvs i väldigt byig vind).

När det gäller återstart från vatten så går det både snabbt och enkelt med moderna FS-kites. Betydligt snabbare än med en LEI, oavsett om den har 5:e lina eller inte. Givetvis sjunker varken PL-kitesen eller Flysurfer när de ligger i vattnet… vilket många LEI-åkare har en förmåga att tro. smirk.gif

Flysurfers senaste intermediate-kite är Extacy… och den är riktigt trevlig både på vatten och snö. Svänghastigheten är som en ”medium” 2005 LEI (dvs det finns både snabbare och långsammare LEI’s från de stora tillverkarna), dock accelererar den väldigt snabbt genom vindfönstret… har faktiskt inte kört någon LEI som är raskare på den fronten.

BTW, när du jämför bridled-foils med övriga kites så tänk på att du har betydligt mer drag per kvadratmeter i foilen än i en LEI. En Extacy 10 har ungefär lika bra bottendrag som en 12-13 kvm LEI… men tack vare den stora depowern har du ungefär samma top-end som en 10 kvm LEI.

/Kaj(Tech)

• telekiter

Medlem
    11 mars, 2005 vid 20:35

Tjena Anonym; Jag kör med både Peter Lynn, Flysurfer och LEI. Eftersom jag bor noorut i Sverige har vi hyffsad vinter och sommarkörning med kite och jag använder således mina kites i båda miljöerna.

När det gäller TUB-kiten är den definitivt hänvisad till ENBART sommarbruk då en TUB (eller LEI) i min mening är för besvärlig att använda (pumpa, launcha osv), dessutom nöts en LEI mycket mer än en Foil på vintern.

När det gäller Flysurfer hare jag ingen stor erfarenhet av de ny modellerna (jag har en gammal Warrior 9.3 med ett eget de-powersystem) jag har testflugit Pshyco 2:an en kort stund och det känns som en bra kite.

Mina favoriter är dock utan tvekan mina Peter Lynn (guerilla 10 och 15, mod 2003). De är fantastiskt lättflugna och man kan hoppa riktigt bra med dem bara man har vind. Jag har undervisatr ett flertal människor med dessa kites och det tar mycket sällan mer än 15 minuter innan personen kan hålla kiten i luften och göra kontrollerade 8:or. Peter Lynnarna går dessutom nästan aldrig sönder. Jag har satt mina i träd osv där jag i prinncip klättrat upp efter kiten och sedan launchat den och kört vidaren utan problem. Skulle det dock bli ett hål från någon kvist eller annat så fixas det lätt på plats med en liten (eller stor) bit spinnakertejp. Man kan köra resten av dan på så sätt och om det bara är ett litet hål kan man nöja sig med tejpen den håller säkert resten av sommaren. Kiten är relativt enkel att starta och ta ner helt själv. Säkerheten hos Peter Lynnanrna är ruggigt bra, naär du drar safetyn så flaggar kiten ut som en vimpel i princip utan drag, nästan oavsett vindstyrka dessutom!
    När det gäller prestanda är den nya Peter Lynn Venom väl i klass med de flesta LEI:s. Det finns visseligen LEI som är snabbare men även långsammare. Enligt min mening så finns det bara vid ett tillfälle som en LEI kan ge ett mervärde än en Venom och det är om du väger mer och det är lite vind. Med detta menar jag >80 kg och vind < 6,5 m/s. För detta behövs en LEI om minst 18-19 m^2 för att det ska va skoj att va ute. I övrigt finns bara en nackdel med Peter Lynn och det är packbarheten. Den tar mer plats än en motsvarande Flysurfer så den är besvärlig att få med sig på fjället och fjällturen om man vill testa på den typen av kiting. /Urban.

• samhansson

Medlem
    11 mars, 2005 vid 21:19

sen heter du ju urban

• zoolander

Medlem
    11 mars, 2005 vid 22:10

Svar till:

Med detta menar jag >80 kg och vind < 6,5 m/s. För detta behövs en LEI om minst 18-19 m^2 för att det ska va skoj att va ute. /Urban. [/ QUOTE ] mindre än 80 och mer än 6,5??? grin.gif grin.gif grin.gif grin.gif grin.gif grin.gif grin.gif grin.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    11 mars, 2005 vid 23:47

Svar till:

sen heter du ju urban

[/ QUOTE ]

Sam tycker du det är coolt med dryga inlägg?
    Sök till paradise hotell, en del av svaren du postar verkar passa bättre där..
    /Daniel

• eddie

Medlem
    12 mars, 2005 vid 00:14

Svar till:

Svar till:

Med detta menar jag >80 kg och vind < 6,5 m/s. För detta behövs en LEI om minst 18-19 m^2 för att det ska va skoj att va ute. /Urban. [/ QUOTE ] mindre än 80 och mer än 6,5??? grin.gif grin.gif grin.gif grin.gif grin.gif grin.gif grin.gif grin.gif

[/ QUOTE ]

Min o Urbans mattelärare gick nog på samma skola… Undrar var din gick… Kellogs?
    grin.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    12 mars, 2005 vid 19:48

jag kanner en av deras teamriders, har testat 04 kitesen och sett dem mycket i action.

det tuffaste med dem ar ju helt klart att slapper man bommen med kiten vid 10 sa gar kiten automatiskt upp till 12 av sig sjalvt sakta men sakert.

hoppar inte sarskilt hogt, svanger sadar snabbt. bra hang dock.

jag hade valt en 04-05 tubkite…

staffan

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
No license details found.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.