Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Peter Lynn ARC

• Peter Lynn ARC

Publicerad av anonym-anvandare på 25 juni, 2002 vid 15:27

Jag har nyligen köpt en PL ARC 840, och tycker inte riktigt jag får nån bra ordning på trimmet. Om jag trimmar den så att den flyger fint (dvs inte backar nåt) så slackar broms/styr-linorna rejält. Om jag sträcker upp dem, så bromsas hela kajten så mycket att den backar om man inte håller igång den hela tiden.

Det jag funderat på är om man kunde flytta fram bromslinornas fästpunkt i kajten, så att de fästs närmre framkanten. Det borde ju ge kajten mer kraft att sträcka styrlinorna, och när jag drar i bommen, så händer mer. Frågan är bara om pinnarna i sidorna riskerar att gå av då?
    Är det någon annan som gort nåt liknande? Hur långt törs man flytta dem?
    Finns det förresten någon annan här som har en ARC?

anonym-anvandare svarade 23 år, 4 månader sedan 2 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    1 juli, 2002 vid 13:54

If it is a 2001 model then you need to get it ”wedged”. A wedged arc can handle a lot more break tension before it starts to stall. Moving the break lines 1/3 of the way up is possible. It will increase the bar pressure and make it possible to sheet out with a much smaller bar movement. But I don’t think it will help your problem.

For more information check out
    http://groups.yahoo.com/group/arcusers/
    – and ask there if you don’t find what you need.

Dave / the arc flyer in Göteborg

• kongos

Medlem
    1 juli, 2002 vid 20:02

Jag har en men inte kört den än.
    Möjligen denna veckan eller om två.

• anonym-anvandare

Medlem
    3 juli, 2002 vid 08:54

Många snackar skit om ARc men jag gillar den skarpt. Äger själv en 1510. Det finns vissa nackdelar men även många possitiva fördelar med ARC én.

Den inställning du har på trimmet verkar vara ganska rätt . Kankse ännu slackare baklinor. Depowern fungera så att när du skotar hem flyttar kiten sig längre bak i vindfönstret, dvs inte lika högt i vind. Kiten backar. Du får mer tryck i darken men kan inte kryssa lika mycket. När du har bomen längst ut så flyger draken långt upp i fönsret och blåser det mycket kan du kryssa mkt bra med draken i denna position.

För att generera kraft så kan det var lämpligt att skota hem då du svänger darken och sen släppa ut bomen då kommer darken svänga snabbt genera fart då du släpper ut bomen och du får mycke kraft.

Bara mina tankar jag är ingen expert på området men jag gillar min kite.

Lycka till

Freddan

• anonym-anvandare

Medlem
    3 juli, 2002 vid 14:00

varför, förutom att den är billig, kör man ARC?

/en som har sett många släpas över stock o sten(taggbuskar)

• anonym-anvandare

Medlem
    6 juli, 2002 vid 07:38

Ok, den enda släpning jag sett var när min polare tappade balansen precis efter launch av en ARX 7.5

Förklara gärna på vilket sätt släprisken är större med en ARC än med annan Kite. Jag är ju fortfarande rätt grön i sporten, men ditt inlägg ser mest barnsligt ut.
    Har du några argument så kanske jag ändrar uppfattning.

Jag valde ARC för att den har en bättre vingprofil än de uppblåsbara, och jag tyckte det borde vara effektivare. Sedan slippar man det myller av linor det blir under en vanlig ”rak” foil.

• anonym-anvandare

Medlem
    6 juli, 2002 vid 09:27

Den dagen då nån visar mig hur en säker launching av en ARC ser ut ska få en fin kite av mig! fattar inte vad folk håller på med ibland, kan inte nån som verkligen kan köra dom där madrasserna starta en ARC skola eller nått för allas bästa.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications