Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › pite paltens vänner
-
pite paltens vänner
Publicerad av hugeo på 12 maj, 2008 vid 19:41Hur lagar man PitéPaltén?
gh0st svarade 17 år, 5 månader sedan 11 Medlemmar · 16 Svar -
16 Svar
-
shiiit jag tror fan inte mina ögon, Hugo frågar efter ett recept.
-
Va??! Har ni inte Paltakademiens hemsida som startsida?!?!
http://www.pitea.se/_apps/paltakademien.html
Palt Necessare Est
-
Inget går upp emot Sourras fyllekäkspalt. Hemligheten är fett, fett och sen toppar man med lite fett.
-
Fan, jag trodde ni hade det på G när Frode ringde. Men ok, here it goes:
Smet:
10 råa potatisar, helst vinterpotatis
1 1/2 tsk salt
6 dl kornmjöl
1 – 2 dl vetemjöl (eller durumvete om man vill ha Habo edition. Ta då 3-4 dl durum och 4 dl kornmjöl)Fyllning:
400 g saltat tärnat fläsk eller baconGör så här:
- Sätt vattnet på kokning och salta det med ca 1 tsk / liter
- Skala och riv potatisen.
- Häll av det mesta av vätskan som potatisen släpper ifrån sig men spara det ifall du skulle råka bland så att smeten blir för stabbig.
- Blanda potatis, salt och mjöl men häll inte i allt mjöl på en gång. Smeten ska vara lite som sconesdeg i konsistensen.
- Forma runda bollar i ungefär samma size som en tennisboll, tryck in fläsktärningarna i mitten och täck för hålet med smet.
- Lägg palten på en slev och sänk ned den i det kokande vattnet.
- När palten flyter upp är den som regel klar men man kan låta den koka i 5 minuter till.
- Skär palten i två delar och klicka på smör och lingensylt.
Vill man ha palten uppstekt så låter man palten svalna, lägger den i kylen, tärnar den dagen därpå och steker den i mycket flott. Lyckas man inte köper man färdig palt från http://www.pitepalt.se/ men det är fan en klåpares utväg.

-
ja du ska ha cred för den johan, blir repris maybe på midsommar då !?
-
Ja lätt, då ska jag laga den enligt konstens alla regler. Just ja – glöm inte vara full eller dylikt då du äter palten ty då smakar den ännu bättre. Och smör och lingon ska man alltid ha på, oavsett om den är kokt eller stekt.
-
det är klart att det var på G när jag ringde, men jag var tvungen att få det bekräftat att man skulle steka dem också. som vanligt blev det najs när pappa bajs var framme!
-
Fan vår blev jevligt grådassiga och jevligt hårda! haha vad gör vi för fel! dock sket i vi o skala skiten, plus att vi använde FAST potät!
Hade varit fint om ni kunde kommit ner ännu en gång Mr SOurra+ Nevan, Det är ju en del aktiviteter på g runt Båstad trakten i sommar, så slipepr ni åka allt för långt in i skånelandet
-
edorf;465047 wrote:det är klart att det var på G när jag ringde, men jag var tvungen att få det bekräftat att man skulle steka dem också. som vanligt blev det najs när pappa bajs var framme!
ahaaa, så de ä därför din status på msn har vart ”på lunch” under hela dagen då ella? 😉
-
@HugeO 465049 wrote:
Fan vår blev jevligt grådassiga och jevligt hårda! haha vad gör vi för fel! dock sket i vi o skala skiten, plus att vi använde FAST potät!
Hade varit fint om ni kunde kommit ner ännu en gång Mr SOurra+ Nevan, Det är ju en del aktiviteter på g runt Båstad trakten i sommar, så slipepr ni åka allt för långt in i skånelandet
De blir gråare och hårdare ju mer mjöl (framför allt kornmjöl) man har i. Det är därför det är så viktigt att hälla bort all vätskan som blir över när man rivit potatisen så det inte krävs så mycket mjöl för att få rätt konsistens på smeten. Vill man ha palten ljusare och slaskigare så gäller det att köra hårdare på vetemjölet. Att mosa ned några kokta potatisar eller riva några grisiga färdigskalade potatisar på burk istället för några av de ordinarie potäterna kan också lösa upp konsistensen lite.
För säkerhets skull får vi väl komma ned och härja igen i sommar så det finns anledning att käka fyllepalt.
-
http://gulasidorna.eniro.se/query?what=ip&advert_code=60481230&referring_what=cs&search_word=paltzeria
Äkta vara, inge skåne blandning. -
@LANGENS_KITE 465086 wrote:
Äkta vara, inge skåne blandning.
Det är ingen skåneblandning i min palt. Den kommer från andra sidan Umeälven från din ö sett…
Logga in för att svara.