Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Plana hjälp fråga
-
Plana hjälp fråga
Publicerad av arnoud på 17 juli, 2005 vid 13:04Jag har läst att det är bra att se sig själv på video eller foto för att förbättra min position på brädan. Jag har det tufft med komma igång (plana) och sen förändra position på brädan. Har någon några tips ? jag är killen med oranget segel förstås

Tack !
Arnie (Holländare)
surfen svarade 20 år, 3 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar -
5 Svar
-
Tycker du har mycket bakvikt, du hänger utanför brädan trots att du inte verkar vara i hängselen.
Jag gör följande på vågisar samt freeridebrädor. Det första jag gör är att kroka i hängselen, oavsett om det är mycket eller lite vind, sedan är det bara att börja vandra bakot när vinden tillåter det.
När man kommer i hängselen använder man mer det tredje benet(masten i detta fall, inte din willy), vilket resulterar i att du får mer tryck i mitten av brädan, vilket resultetrar i tidigare planing.
-
försök även att pumpa med seglet så att brädan ”lossnar” från vattnet, på det sättet kommer man lätt upp i planing.
-
Precis som dom säger, kliv inte bak på brädan förrens den planar. Försök även att falla av så planar den upp lättare.
-
sträck armarna, lägg vikten på bommen och sträck ut frambenet för att peka brädan ner i vind. och sjunk inte så djupt med höfterna…
-
På bilderna ser man att du har klivit för snabbt bak på brädan , brädan har inte hunnit släppa från vattnet riktigt, och då krävs det massor av vind för att få upp aktern ur vattnet. Men visst kommer det en riktig pungrökare så kommer du att få fart och få en riktig planing, om du inte före åker på ett redigt kastfall för att du inte orkar hålla emot vinden när den kommer. När det blåser precis lite för lite, fall av för att hjälpa till med planingen tag hjälp av en liten våg så du får lite nedförsbacke, men framför allt! Var inte så snabb med att kliva bak på brädan, försök att hålla dig och riggen mera upprätt innan du kliver bakåt, du kommer att känna när det är dax att sätta i främre foten i stropen. Själv så krokar jag i hängselen(kör föresten alltid ikrokad fast det blåser lite, bäst och vara förbered när vinden kommer;=)) och sätter i främre foten i en och samma manöver, på så sätt så känner jag om vinden bär mig, kan även pumpa lite lätt för att komma igång lite lättare, och när jag känner att brädan lyfter så åker bakre foten i stroppen och underliket på seglet tightas till mot brädan

Logga in för att svara.