Senaste nytt › Forums › Planingshjälp snälla!!!
-
Planingshjälp snälla!!!
Publicerad av anonym-anvandare på 28 december, 2003 vid 14:36Hallå, jag har 3 problem när jag planar, försöker beskriva dem nedan och vill jättegärna ha tips!
1) när jag planar så känns det som seglet vill vrida sig så jag måste trycka ifrån som fan mot bomen med framhanden (närmast masten) samtidigt som jag måste dra bomen mot mig med bakhanden!
2) när jag planar har jag alltid nästan rakt bakben och böjt framben, alldeles som jag försöker ta höjd. Sett på andra att de står i princip tvärt om, vad gör jag för fel? har jag rakt framben och lutar mig bakåt med bakbenet tappar jag mycket höjd + att det känns hel skumt, ingen kontroll!
3) För att få kontroll så ligger jag i princip ut från brädan och har ett super högt tryck på sidan av brädan med hälarna. I de fall jag lyfter från vattnet så skjuts brädan iväg pga mitt höga häl tryck och att jag nästan ligger horisontellt vilket gör det hela ruskigt otäckt i choppigt vatten!
Som ni ser så har jag lite problem, snälla hjälp mig så jag kan ligga i sängen och träna mentalt medans vädret blir bättre!!
Tack på förhand
Matta Panonym-anvandare svarade 21 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 21 Svar -
21 Svar
-
Be någon som har koll att titta på placeringen av hängseletampar, mastfot, bomhöjd. Har du riggat rätt?
Det kan ju vara en hel del som orsakar problemen.
Lycka till. -
Som det låter kan du avhjälpa allt detta genom att flytta dina hängseletampar bakåt. Max 15 cm mellan tamparna!
-
Här finns en hel del intressant att läsa.
http://members.tripod.com/~jalamoff/TECNICHE/Setup.htm
Föregående tipps är förmodligen att rekomendera, prova även att flytta tillbaka mastfoten litegrann. Brukar bli lite lungnare segling då. -
Johan!!
Gäst28 december, 2003 vid 21:38Nej nej, hängselelinorna ska väl flyttas framåt. När seglet vill vrida sig och man måste hålla emot med framhanden så sitter linorna för långt bak.
//Johan
-
Nja, alltså, jag måste trycka bommen ifrån mig med framhanden och dra den emot mig med bakhanden!
Hur är det nu? Framåt eller bakåt??

/Matta P
-
Flytta hängseletampen närmare den hand som får hålla emot (dra) mest (för mycket dvs.)! (Detta säger nästan sig självt, det är hävarmsprincipen som gäller.)
-
Mycket är det!
1..
Men börja med att hitta rätt placering av hängseletampar, dom placerar du där du har lika mycket tryck i bägge händerna. Rigga seglet efter tillverkarens rekommendation, när du har gjort det så tar du tag i bommen (res upp segel i vind) med bägge händerna ihop börja framme vid masten och flytta händerna ihop på bommen ut i seglet. När du kommer en bit ut i bommen så känner du att seglet ger ett jämt tryck i bägge händerna, där placerar du dina tampar på var sida om dina händer, då har du hittat rätt placering av tampar till 80% säkerhet. Sen kan man därifrån finjustera tamparna framåt eller bakåt på bommen för att passa din stil för surf. Tänk på att när du flyttar tampen! Ta bara en liten bit i taget, du kommer högst flytta dom ett par centimeter fram eller bak troligtvis bakåt.
Tänk på att ett större eller mindre segel påverkar tryckpunkten så kollas varje gång man riggar ner eller upp om man bara har en bom.2..
Det låter som du har mastfoten för långt bak på brädan eller bommen för högt upp på mast.
Bra utgångsläge bom är mellan axlar/kind. Bara att testa det som passar dig! Bom högre upp gör att du kommer upp i planing lite tidigare när det blåser lite men samtidigt ökar risken för spinout eftersom du kommer att belasta bakbenet mer (och du måste sträcka främre armen för att skjuta bort seglet från dig när vinden ökar), när vinden ökar så sänker man bommen så känns seglet mera lätt hanterligt.
Brädan kommer även att börja vilja gå med nosen i väders hela tiden vid lite hårdare vind(hög bom).
För mycket tryck på bakre ben/fot MASTFOT FRAM.(sänk bom).
För mycket tryck på främre ben/fot MASTFOT BAK.(höj bom).3..
Häng inte ut bakåt sträck istället främre ben och böj det bakre så ska du se att det blir lite lättare att pressa på för att få fart. Ta även en titt på hur långa hängseletamparna är? Prova med att korta av dom ett par cm.Inte för långt mellan tampar ~15-20cm det är en smaksak.
Detta är generella riktlinjer som brukar fungera för dom flesta, se det så.
//surfen -
Johan!!
Gäst29 december, 2003 vid 01:07Nej jag tror fortfarande inte det.
Om man måste trycka med framhanden så måste linorna vara för långt bak.
Om linorna skulle sitta för långt fram skulle han antagligen inte känna något större fel (såvida de inte sitter extremt långt fram). Däremot så skulle han då köra med öppet segel.Jag har ibland känt att man måste trycka med framhanden och då har alltid mina hängselelinor varit på tok för långt bak. Är de dock bara lite för långt bak så är känslan mer av att man behöver dra i framarmen och man blir trött i detsamma.
Jag kan ha fel men för mig så är det så här.
Det bästa är väl att prova bäggedera.Lycka till
-
Hej Matta,
att placera hängseletamparna fel brukar sällan resultera i att man måste trycka med ena handen. Det blir snarare så att om tamparna sitter för långt fram måste man dra med bakhanden och kan i princip släppa framhanden och vinka till publiken. På samma sätt fast tvärt om om dom sitter för långt bak.
Det låter snarare som om du har för lite nedhal. Vad har du för typ av utrustning? Jag har seglat en del på stora och små freeridegrejer. Speciellt tydligt var det på stora freeridesegel utan cambers. Sådana segel viker sig frammåt mot lovart om man är överriggad eller har för lite nedhal för den vind som råder. Rejsgrejer (massor med cambers) beter sig på liknande sätt fast vid mycket hårdare vind, alltså vid vind långt över det som krävs för att plana.
Jag kan tänka mig att du böjer frambenet för att kunna trycka på bommen (fast nu gissar jag bara).
Hälsningar
Jan-Erik -
Vad gäller felplacerade hängseletampar kan man enklast tänka så här: Flytta tamparna mot den arm som behöver jobba mest! Som någon redan nämnt är det hävarmseffekten som gäller. Det är självklart att om man har för mkt drag på bakhanden underlättar det om tamparna flyttas bakåt. Då tar tamparna en del av kraften från armen.
-
Man kan låta hängseletamparna glida på bommen genom att inte dra fast dem så hårt. Sen kör man i ett par timmar och tamparna rör sig själva till den punkt då de inte rör sig längre. Därefter drar man åt hårt. Funkade bra för mig iaf.
-
Om man använder bommen till mer än 1 segel kanske det inte funkar så bra va???
Jag ändrar mellan varje segel, mindre justeringar, som tur är har jag north så man vet ungefär vart linorna skall vara vilket underlättar.
-
Det är helt korrekt. Upprepa proceduren när du byter segel och lägg positionerna på minnet. Jag har en bom till 3.9, 4.4 och 5.0 och har linorna på samma ställe, funkar kanon.
-
Tackar för alla tips, Jan Erik, jag tror att du är på rätt spår!
Har testat att flytta linorna bakåt, men den enda effekten som det ger är att jag inte behöver dra bommen mot mig med bakhanden, dock kvarstår problemet med att seglet vill vrida sig och jag måste trycka det från mig med framhanden. Dock tycker jag att jag är duktig på att dra nedhal, kör, som du säger, mest stora segel utan cambers (5.9 , 6.8 & 8,0) men problemet uppkom även senast jag var ute med mitt 5,9. Kan det helt enkelt vara så man är överriggad??? eller mastfotsplaceringen? Kör en bräda på 123L. Eller kan det vara så att jag har en felaktig placering av hela min kropp vilket ger att seglet vill vrida sig? Jag tror inte detta har med linornas placering att göra eftersom jag testat tokmkt att flytta dem framåt och bakåt, möjligen längden på dem?
/MattaP
-
Hej Matta,
Prova med ännu mer nedhal. Det enda som händer om man har för mycket nedhal är att seglet blir kraftlöst. (Ett annat skäl till kraftlöshet är för mycket uthal.) Det här med mastfoten och hur man står borde inte få seglet att vrida sig som du beskriver. Däremot kan det påverka hur ”lätt” du får brädan att plana. Att plana i lätt vind (litet segel) är inte enkelt. Själv hör jag till dom som hellre laddar på med ordentligt med segel.
Olika segel är olika känsliga för överriggning. Har nu några North Tonix (upp till 7,4) som tål hur mycket vind som helst. Hade tidigare ett NP supersonic 9,0 som ofta vred sig på ett dåligt sätt. Min personliga uppfattning är att stora segel (över typ 8) inte funkar så bra utan cambers.Trimtips:
1. Dra ned så att vecken i de översta 2 rutorna går in tre fjärdedelar av rutans bredd. (På de segel jag har erfarenhet av är detta en stormriggning)
2. Dra väldigt lite i uthalet (mindre är en cm) för att inte göra seglet kraftlöst i onödan. (På stora rejsriggar jobbar man mycket med uthalet för att ha rätt drag hela tiden. Men då har man också variabelt uthal på bommen)
3. Sätt mastfoten en tredjedel frammifrån eller ännu längre fram. Säkert inte optimalt, men det borde funka att segla så. Långt fram ger i princip enklare segling.
4. Provsegla. Om du har för mycket drag i seglet, öka uthalet lite. Om du inte planar, släpp lite!!! på nedhalet eller byt till större segel.Om du fortfarande har problem med att seglet vrider sig och du måste trycka med framhanden har jag ingen aning. Fråga nån surfpolare på stranden.
Om problemet med framhanden är borta är det bara att sätta igån och fintrimma. Och den processen tar aldrig slut 🙂
/Jan-Erik
Logga in för att svara.