Senaste nytt › Forums › Planingshjälp snälla!!!
-
Hallå där Matta!
Att ge sig på och gissa vad det är som inte stämmer med din rigg är oerhört svårt när man inte sett grejerna…
Upplever du samma problem med alla segel? Hur många fenor använder du? Brukar du byta fenor? Vågar du dra max i nedhal? Är masten kanske för mjuk? Tamparna fel?
Frågorna kan bli hur många som helst men jag tror nog att sanningen ligger ganska nära det som Jan Erik beskriver. Det är nämligen det vanligaste felet vad jag kan se på stranden iaf, att man riggar fel och tror sig ha dragit tillräckligt i nedhal.
Men…..även fenor spelar här stor roll (jag tjatar ofta om fenor), har du för stor fena så kommer den att bromsa och riggen kommer då att börja dra, på ett felaktigt sätt. Eftersom du och brädan aldrig kommer upp i den fart som vinden genererar blir det motstånd, och börjar då riggen att ge med sig (felaktig riggning) så är prolemet där omedelbart, och det är svårt att lokalisera såvida man inte är erfaren.
Mitt grundtips är att ta hjälp av någon erfaren kunnig som någon tidigare skrev. Den personen kan antagligen ganska snart genom att titta på grejerna konstatera var problemet ligger. -
Glömde några saker, att du får stå på kanten och trycka allt du kan beror nog troligen, jag säger troligen, på att fenan är för stor, lyftet från den blir för stort. Jag har tjatat om det hur många ggr som helst…..hellre 2-3 segel och 4-6 fenor än tvärtom. För stor fena i förhållande till segel och vind gör också att det blir oerhört arbetsamt i chopp.
Sedan är väl en 5.9:a kanske inte det ultimata till 123liter. Vid så pass mycket vind som en 5.9 vill ha så blir det jobbigt med 123liter, ofrånkomligt. -
hejsan!
jag har upplevt samma sak med både mitt North 8,1 o Simmer 6,3. Det berodde nästan uteslutet på att jag var överriggad (med 129l 70b bräda). Men om man inte behöver tugga höjd hela tiden så rekommenderar jag att gå så lågt som möjligt, för när seglet vill ”kasta” sig fram o åt lovart så blir det stabilt när man faller av, och det går enormt fort så håll i grejorna!
Det hjälpte också för mig att flytta fram mastfoten.Gott Nytt År surfers!
-
Här finns lite att läsa!http://bluefinz.com/technique/index.html kanske det kan ge dig något i dina mentala funderingar.
mvh
-
Hej Jag håller med Jan-Erik.
Om seglet känns OK när det är lite tryck, men ohanterligt när trycket ökar, är det nedhalet som ska dras hårdare. Många (nya) windsurfare har svår att fatta hur mycket man ska dra. Seglet ska i princip (beroende på modell) stå bra när nedhalet är draget och uthalet helt löst. Uthalet drar sedan ut seglet några centimeter, på vissa modeller inget alls. För löst nedhal leder till alla problem du beskriver. anders -
Ibland är Steffo jä..igt bra! Tack så mkt för alla tips, måste nog ut och prova lite igen så snart jag kommer tillbaka till vackra GBG! Skall prova dra mer nedhal, mindre uthal, flytta fram mastfoten och bak linorna. Ev skulle ett nytt segel hjälpa till

/Matta
Logga in för att svara.