-
Platt vatten (pröva hemma i badkaret, inte till havs)
Speedsurfing behöver storm vind och platt vatten. Det är ont om ställen där det blåser tillräkligt hårt och från rätt riktning och vattnet är platt platt platt. En grej som jag funderat över mycket är varför man inte använder sig av olja. Jag har själv varit med om att surfa på vatten där olja blivit utsläppt och fasten det var ute till havs var det fanns vågor så försvann all chop på några sekunder och kvar blev en helt platt vattenyta med underliggande dyning som levde sitt eget liv och bucklade vattnet på ett konstigt sätt. Det var på den gamla goda tiden när jag surfade på en Mistral Div 1 bräda men effekten har blivit inklistrad i minnet för evigt. Det blåste ca 8m/s och jag surfade min vana trogen redan då ute på öppet vatten och passerades av en gammal passagerarfärga som jag skall låta bli att nämna vid namn och plötslig dog vinden ut helt och hållet. Fastän jag planade ju fortfarande likadannt som förrut med fullt drag i riggen och så kände jag en konstig lukt…… diesel!!! Yes, i vattnet som jag körde igenom bildades en ränna var den tunna oljehinnan bröts och ytan blänkte i solen. Det är i situationer som denna man inte vill vara med om kastfall eller spinnout och det klarade jag mig också utan. När jag plöjde ut i öppet vatten igen stänkte vattnet som förut och choppen och de vita vågkammarna var åter igen del av den ultimata havs surfings upplevelsen. Nu är det ju så att olja och vatten inte är en välkommen kombination varken på havet eller i tanken men det går inte att förneka att vattnet blir väldigt fort platt. Checka denna video för en demo på hur det är att ”gjuta olja på vattnet”:
Logga in för att svara.