Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Pod Radio, North Kites Chief Designer

• surferboy

Medlem
    9 november, 2005 vid 23:35

Det kan nog ha varit en 12:a. Det som hände var att när killarna (som blev släpade) försökte parera vidbyarna genom att ge mer depower så tiltas kiten så kraftigt att den börjar dra ändå.

Enligt North beror detta på att bowkites är för effektiva vilket medför att den har drag även i tiltat läge om vinden är tillräckligt stark.Och då är det ju liksom kört för med max depower och ändå fullt drag kan man ju inget göra mer än försöka bli kvitt kiten.
    Detta kan alltså hända när man blir överriggad med Crossbowen och händer förhoppningsvis mycket sällan. Men det är denna inbyggda risk som North’s utvecklare vänder sig emot och är en av anledningarna till varför North inte satsat på ”bowkites”.

• pjoter

Medlem
    10 november, 2005 vid 11:57

Inte för att dissa dig eller det dom sagt på nåt sätt för det kan mkt väl va rätt, men det låter grymt ologiskt!
    en bowkite fångar ju inte upp mer vind än en vanlig i utskotat läge. grejen e ju bara att den använder större del av vinden effektivt när man ska köra.
    det är ju den projicerade ytan som skapar drag. och i utskotat läge med kiten kl 12 eller liknande är det ju nästan bara leading edge som fångar vind, resten ligger bara bakom å glider. å leading edge har väl inte så mkt större yta på en bow än på en vanlig LEI?

Eller är de jag som e ute å cyklar?

jag hade iaf blivit släpad fett med vilken 12a som helst i 17m/s.

• luuddee

Medlem
    10 november, 2005 vid 12:52

ja tor inte hlelr på det där emd byar16-18 m/s.. med en tolva skitsamma vilken modell det e för har sett när folk ger upp med crossbowen en del gånger o då blåser det inte så jävla mycket… men byar på §6-18 e ju fan mycket med en 7a också..

• surferboy

Medlem
    10 november, 2005 vid 15:25

Jag skrev att under veckan blåste det mellan 8-17 m/s. Ingen vågade givetvis gå ut med en 12:a av något märke i 17 m/s.

• luuddee

Medlem
    10 november, 2005 vid 18:49

det va inte du som skrev de det va sbjörne…

• eddie

Medlem
    10 november, 2005 vid 19:19

Kan vi inte sammanfatta det hela med att Bow-kites är skit?
    -Så ja… nu kan vi fortsätta som om inget hade hänt

• surferboy

Medlem
    10 november, 2005 vid 20:59

sorry…

• sbjorne

Medlem
    11 november, 2005 vid 23:43

Svar till:

Det kan nog ha varit en 12:a. Det som hände var att när killarna (som blev släpade) försökte parera vidbyarna genom att ge mer depower så tiltas kiten så kraftigt att den börjar dra ändå.

Enligt North beror detta på att bowkites är för effektiva vilket medför att den har drag även i tiltat läge om vinden är tillräckligt stark.Och då är det ju liksom kört för med max depower och ändå fullt drag kan man ju inget göra mer än försöka bli kvitt kiten.
    Detta kan alltså hända när man blir överriggad med Crossbowen och händer förhoppningsvis mycket sällan. Men det är denna inbyggda risk som North’s utvecklare vänder sig emot och är en av anledningarna till varför North inte satsat på ”bowkites”.

[/ QUOTE ]

???? citat”Det kan nog ha varit en 12:a” ingen som vet?

citat ”genom att ge mer depower så tiltas kiten så kraftigt att den börjar dra ändå. ” ??????
    Jag är ganska bra på aerodynamik… vad menas med detta uttalande?? Hur gör man när man ”tiltar” en kite??

Släpper man bommen och (eller) den utlöser ”kulan” på en Crossbow (12 kvadrat) så blir kraften från kiten i stort sett obefintlig… i alla fall enligt min erfarenhet (upp till 16-18 m/s i byarna)

Men det är ju klart…. jag e ju bara en glad amatör….

• sbjorne

Medlem
    11 november, 2005 vid 23:45

Svar till:

ja tor inte hlelr på det där emd byar16-18 m/s.. med en tolva skitsamma vilken modell det e för har sett när folk ger upp med crossbowen en del gånger o då blåser det inte så jävla mycket… men byar på §6-18 e ju fan mycket med en 7a också..

[/ QUOTE ]

Jo, alla andra körde på 8:or… senare körde jag på min 6,5:a CO2…….. funkade bra…..

• sbjorne

Medlem
    11 november, 2005 vid 23:46

Svar till:

Jag skrev att under veckan blåste det mellan 8-17 m/s. Ingen vågade givetvis gå ut med en 12:a av något märke i 17 m/s.

[/ QUOTE ]

Bull… var du i Olofsbo?

• sbjorne

Medlem
    11 november, 2005 vid 23:55

PS
    Håkan som e instruktör på SurfersParadise i Varberg var där även ”Svinet” (tror jag)
    Som refererens…..

• surferboy

Medlem
    12 november, 2005 vid 11:36

Jag snackar fortfarande om veckan i Egypten. Svar nej jag var inte i Olofsbo.

• surferboy

Medlem
    12 november, 2005 vid 11:46

Svar till:

Svar till:

[/ QUOTE ]

???? citat”Det kan nog ha varit en 12:a” ingen som vet?

citat ”genom att ge mer depower så tiltas kiten så kraftigt att den börjar dra ändå. ” ??????
    Jag är ganska bra på aerodynamik… vad menas med detta uttalande?? Hur gör man när man ”tiltar” en kite??

Släpper man bommen och (eller) den utlöser ”kulan” på en Crossbow (12 kvadrat) så blir kraften från kiten i stort sett obefintlig… i alla fall enligt min erfarenhet (upp till 16-18 m/s i byarna)

Men det är ju klart…. jag e ju bara en glad amatör….

[/ QUOTE ]

Vad vill du kalla det när du ger max depower om inte att kiten tiltar?

Om du varit ute med en Crossbow 12:a i 16-18 m/s utan att råka ut för problem så är det bara att gratulera.

Om du är duktig i aerodynamik så är du troligen mindre amatör än jag. Jag har dock inte uttryckt några egna teorier utan bara redogört för vad North sa under veckan i Egypten och även i radiointervjun som startade den här diskussionen.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications