Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Pro-limit våtdräkter
-
Pro-limit våtdräkter
Publicerad av Knatte på 15 augusti, 2005 vid 12:03Någon som har åsikter om det räcker med en Pro-Limit 5/3 våtdräkt för vintersegling?
http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=16&pid=38Eller skall man satsa på en torrdräkt istället för vintern? Kan man själv ta på sig en torrdräkt med vertikal dragkedja?
http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=16&pid=41Eller är denna varianten utan dragkedja(?) något att ha?
http://www.surfersworkshop.se/index.php?page=shop&prod_type=0&category=68Ni som har erfarenheter av vinterdräkter, kom med åsikter
rasmus_w svarade 20 år, 2 månader sedan 9 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Jag är nöjd med min 5/3a än så länge, men för riktig vintersegling skall man nog komplettera med väst/huva eller shortjohn+huva..
-
Har oxå en ProLimit 5/3. Smidig och ganska enkel att ta på sig. Dock tror jag inte att den funkar så bra till vintersegling. Den är betydligt kallare än min gamla Sola Evolution torrdräkt.
Satsa på torrdräkten om du ska köra på vintern. Eventuellt kan det funka med förstärkningsplagg under 5/3 men det har jag inte testat.
Min kedja på torrdräkten var ganska svår att stänga och öppna själv. Det går om man kämpar lite. PL torrisen har dock plastdragkedja. Jag är lite tveksam till att denna håller, särskilt om man ska öppna och stänga den mycket själv.
-
jag må vara dum, men hur kommer man i en dräkt utan dragkedja?
-
Svar till:
Någon som har åsikter om det räcker med en Pro-Limit 5/3 våtdräkt för vintersegling?
http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=16&pid=38Eller skall man satsa på en torrdräkt istället för vintern? Kan man själv ta på sig en torrdräkt med vertikal dragkedja?
http://www.surfbutiken.nu/products.php?cid=16&pid=41Eller är denna varianten utan dragkedja(?) något att ha?
http://www.surfersworkshop.se/index.php?page=shop&prod_type=0&category=68Ni som har erfarenheter av vinterdräkter, kom med åsikter

[/ QUOTE ]
ZF är den du ska ha. Den blir helt tät med hjälp av det flärpsystem som finns. Ryggen är helt tätad med en kilformad flärp man drar över huvudet innan man drar till den korta dragkedjan. Svårt att förklara funktionen, men det finns ingenstans mer än i hals, händer och fötter denna har hål. Och där ska det ju vara hål…

Jag har testat de andra två också.
Torrdräkten har dragkedjan för högt upp i nacken vilket gör att då du ligger och vattenstartar så kan det glipa i halsen eftersom du har händerna över huvudet och dragkedjan är styv. Inte bra! Köp den inte! ZF är lika varm men mycket, mycket smidigare!
Den med dragkedjeslösa är bra, men den läcker lite vid överlappningen ovanpå axlarna (om man inte har en dräkt som passar 110%, dvs stramar lite där uppe). Om man kompletterar denna med huva så tätar inte den bättre eftersom det är på sidorna det läcker in. Köp om du vill ha en supersmidig dräkt men inte segla de kallaste tiderna.
ZF kompletterar jag med en huva-väst när det blir kallt om huvudet. Det behövs inte för tätheten men det värmer lite extra om skallen samtidigt som du tätar till allt vid halsen. Är det riktigt, riktigt kallt (januari) så har jag även en short-john under. Med denna uppsättning har jag aldrig varit kall, inte ens vid simturer.
/Staffan
-
Flärpen går inte över huvudet längre, utan slutar i nacken… Tror flärpen över huvudet togs bort till 05..
-
precis, ingen mer flärp, men den e kanon ändå. har inte använt min PL 5/3 i kalla förhållanden än, men med en huv-väst under så ser det ut att kunna bli surf ett par månader till iaf.
den är verkligen fantastiskt smidig i neoprenet, skönaste dräkt jag testat! Rekommenderas varmt!
/Martin -
Knatte
Gäst15 augusti, 2005 vid 14:20Staffan!
Kan jag tolka ditt svar, som att det översta alternativet var din favorit?
Jag använder en F2 5/4 våtdräkt och har haft en short John NP under vid vintersegling innan. Funkade bra, men kändes som Michelingubben..Därför vill jag nog byta upp mig i smidighet… Min nuvarande F2 är inte speciellt smidig

Plus att den läcker lite vatten i dragkedjan, men den är inköpt av janne Ekmans när han fanns på Backa 3. Så den är ju några år gammal nu.. -
Svar till:
Staffan!
Kan jag tolka ditt svar, som att det översta alternativet var din favorit?
Jag använder en F2 5/4 våtdräkt och har haft en short John NP under vid vintersegling innan. Funkade bra, men kändes som Michelingubben..Därför vill jag nog byta upp mig i smidighet… Min nuvarande F2 är inte speciellt smidig

Plus att den läcker lite vatten i dragkedjan, men den är inköpt av janne Ekmans när han fanns på Backa 3. Så den är ju några år gammal nu..[/ QUOTE ]
Exakt, ZF är favoriten.
Och gummit är verklingen hur smidigt som helst! Men det är lite skillnad på de olika Pro-Limit serierna. Jag har en ”global-series” som 3mm kortärmad och den är inte alls lika smidig som min ”pro-series” som är 5mm tjock! Jag har aldrig känt en lika smidig dräkt!
/Staffan
-
Annars gör rip curl rätt goa dräkter men det där med slik skin e bara skit det krackelerar bara kan inte ha mycet effekt har inte varit med om neopren som sammlar vatten på ovansidan på läääänge. elastomaxen e skitskön däremot, mjukt och fint. huva med väst behövs defintivt när tempen kryper ner mot 10 grader tycker jag
-
Vad tror ni om torrdräkten från Ocean Rodeo?? Där kan man ha kläder under tydligen. Kostar en slant men det kan det ju vara värt för att slippa frysa. Måste vara en dröm att slippa byta om efter surfet, utan bara glida ur torrisen

-
Svar till:
Vad tror ni om torrdräkten från Ocean Rodeo?? Där kan man ha kläder under tydligen. Kostar en slant men det kan det ju vara värt för att slippa frysa. Måste vara en dröm att slippa byta om efter surfet, utan bara glida ur torrisen

[/ QUOTE ]
Och när du tokkrachar och den spricker i grenen så sjunker du… Skönt att slippa byta om? Ja, för det kommer begravningsentreprenören göra åt dig

-
Knatte
Gäst16 augusti, 2005 vid 18:28Nu har jag beställt en Pro-Limit ZF 5/3 våtdräkt, från Surfbutiken i alla fall

Så jag är ute i god tid, inför de kallare perioden.Någon som har erfarenheter av dessa skorna? Köpte ett par sådana också
”Pro Limit Signature Series hög våtsko”Ni som har köpt Dakine Cold…. handskarna från Windance i USA.
Fick ni någon respons, fort från butiken? Jag fick bara bekräftelse av ordern, men inget leverransdatum osv. Men det kanske är normalt?? -
Jo, jag har oxå tänkt den tanken angående torrdräkten, men tror ni inte den pallar för att krascha med, klart rätt riskabelt att chansa. Många kitare använder ju den oxå, fast de kör klart mkt i knädjupt vatten.
Ang handskarna så beställde vi idag, via mail. De svarade snabbt när jag frågade om storlekar men jag har inte fått någon bekräftelse på ordern ännu.
-
Jag tror nog att torrdräkten är rätt hållbar.
Anledningen till att folk är skeptiska är att OM den pajar så är man väldigt illa ute. Nu tvivlar jag på att man sjunker för att den vattenfylls, däremot skulle jag tro att man fryser ihjäl på bara några minuter om en sån dräkt fylls med nollgradigt vatten. Vanliga torrdräkter och våtdräkter gör ju ett hyfsat jobb även om de går sönder.
Logga in för att svara.