Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Problem med fingrarna

• Problem med fingrarna

Publicerad av anonym-anvandare på 27 maj, 2002 vid 09:16

Hej
    Jag har känt smärta från fingrarna de sista gångerna jag seglat i år. Smärtan kommer efter ungefär tre timmars segling och går inte över på flera dagar. Det ömmar om jag trycker på ringfingrarna mellan knogen och första leden. Det ömmar även då jag belastar fingrarna.
    Är det någon annan som varit med om något liknande? Vad gör man för att undvika problemet?
    Mvh Henrik

anonym-anvandare svarade 22 år, 11 månader sedan 3 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • joeithafish

Medlem
    27 maj, 2002 vid 15:35

Om det inte går över på flera dagar tror jag nog att du ska leta upp en läkare.

• rino

Medlem
    27 maj, 2002 vid 16:33

Det låter som om det kan vara en påbörjad muskelinflamation. Ibland får jag långvarig värk i arm och nacke, oftast vid segling i samband med kyla. Det som fungerar för mig är att sova varmt med tröja och äta ngt antiinflamatoriskt tex Ipren.

• anonym-anvandare

Medlem
    27 maj, 2002 vid 21:24

YEPP!

Där slog du huvudet på spiken!
    Får så varje gång!
    Mitt tips är att släppa taget om bommen, d.v.s. slappna av i fingrarna. Inte knipa så hårt. Det har funkat för mig.

Ett annat bra tips är att förbereda sig på krökta fingrar och handleder på äldre dagar (reumatiskt krökta)! Men det kan det vara värt!

• anonym-anvandare

Medlem
    28 maj, 2002 vid 10:43

Vilka fingrar har du besvär med? Har du besvär av domningskänsla? Besvär nattetid?

• anonym-anvandare

Medlem
    28 maj, 2002 vid 13:11

Hej
    Jag har mest ont i ringfingrarna men också lite i långfingrarna. Jag har använt tigerbalsam i två dagar och jag har nu bara lite ont i höger ringfinger. Det är själva muskeln under benet som jag har ont i(det känns ialle fall som det är en muskel).
    Jag vet att jag har kramat bommer ganska så hårt de senaste gångerna jag har surfat eftersom jag varit ganska överriggad. När jag försöker ta mycket höjd vill bommen gärna vrida sig så att jag får trycka med den främre handen och dra hårt med den bakre. Hur gör ni andra, flyttar ni hängselelinorna när seglet börjar bli överriggat(om man inte har något mindre segel).
    Kan smärtan bero på att jag har en ny smalare(mindre diameter) bom detta året.

Mvh Henrik

• anonym-anvandare

Medlem
    28 maj, 2002 vid 13:14

Hej

Jag glömde att skriva att jag inte har några domningskänslor utan endast ont vid belastning eller tryck mot undersidan fingern(t.ex. då jag kramar hårt). Jag har inga besvär nattetid.

Mvh Henrik

• anonym-anvandare

Medlem
    28 maj, 2002 vid 14:17

Det verkar som om dina hängseletampar är felplacerade… Rätt inställda ska seglet kännas välbalanserat och dra lika mycket i bägge armarna. Självklart spänner man sig onödigt mycket om en massa energi går åt till at ”trycka” seglet rätt med följden att man blir trött/får kramp. Testa och flytta bak linorna lite och se om problemen går äver. När seglet hårdvindstrimmas flyttas ju buken en aning bakåt och då måste också linorna flyttas. Det ska normalt fungera att ta höjd också utan att behöva kämpa som tusan med riggen.

Hoppas det fixar sig, snart kommer vinden… Läste förresten i Aftonbladet att från slutet av juni och i princip hela juli ska lågtryck från nordväst avlösa varandra… Kan bli en bra sommar alltså.
    /A

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Problem med fingrarna

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.