Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › problem med spinouts
-
problem med spinouts
Publicerad av oskie på 10 augusti, 2003 vid 10:55Hej!
Jag får alltid massor av spinouts när jag är och surfar… Det börjar bli ganska frustrerande!
Kör på en Fanatic Cross 110 ’02/’03 (260×62, 109l) med Fanatic sjögräsfena på 28 cm (motsvarande 38cm normal står där på den), men det händer även med standard 32cms fenan. (Sjögräsfenan har större yta än standardfenan, som är ganska smal.) Segelstorlek verkar kvitta – jag seglar 5.3/6.4/7.5 m² och det händer med alla, dock mest med 7.5an.Vad gör jag för fel? Försöker att lägga så lite som möjligt press på fenan, men då går det ju inte så fort när man seglar. Kanske har jag fel teknik på något sätt…?
Fenorna är i ganska bra skick så jag är tveksam att det hjälper att slipa dem… Kanske är de för små för 7.5-seglet?
Hjälper det att flytta stropparna? Just nu har jag innersta läget (tre stroppar), men det borde väl inte göra saken bättre om man sätter dit alla fyra stropparna (dvs. två bak istället för en)?
Har mastfotens placering i mastskenan någon betydelse?
anonym-anvandare svarade 22 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 11 Svar -
11 Svar
-
Knatte
Gäst10 augusti, 2003 vid 11:10Det känns som 7.5 kvm är rätt stort för 28 sjögräs/ alt 38 cm vanlig fena.
Själv har jag 42 cm fena för 7.8 kvm segel.Jag tror tvärtom, att du skall lägga mycket tryck på fenan (neråt)
Du skall ha ett nedåt- riktat tryck på fenan. Undvik att få sidokrafter på fenan.
Så här säger Petter på vindsurfing sverige om spinn-out : http://www.sevenius.com/windsurf/
Fullt tryck i seglet, på gränsen till överriggad, fartkänslan är hisnande, ett litet chop och plötsligt ligger brädan ungefär 45 grader mot vinden och det känns som fenan har gått av.
Spin-out;en är ett faktum!Ett enkelt sätt att undvika onödiga spin-out;er är att inte ha några repor och jack i fenan. En fin och slät yta minskar onödig turbulens som annars skapas kring fenan. Det är även viktigt att minimera övergången mellan bräda och fena.
Spin-out inträffar ofta om man har en för liten fena som inte kan ta upp det tryck som seglet genererar men kan även orsakas av att man har en för stor fena som leder till för mycket lyft som ej kan kontrolleras.
Så fort spin-out;en inträffar skall man försöka ta bort all vikt från bakre foten. Ofta har spin-out;en orsakats av för mycket tryck på bakre foten så när man minskar detta kan det räcka för att brädan själv skall korrigera spin-out;en. Efter en tags segling och ett antal spin-out;er lär man sig snabbt att känna igen känslan precis innan fenan tappar greppet i vattnet. Genom att då vara på sin vakt och snabbt flytta vikten från fenan kan man på detta sätt undvika spin-out;en innan den hunnit inträffa.
Har spin-out;en inträffat kan man, genom att rycka åt sig bakre foten, tvinga fenan tillbaka i färdriktningen och på det viset ersätta luftturbulensen kring fenan men ett rent vattenflöde.
-
Testa att flytta hängsele tamparna ngt mera bakåt, får du bända med bakhanden så kan du räkna med spinout… ang. fenstorleken så funkar väl 38 rätt ok till 7.5 om brädan/seglaren inte är väldigt stor…
-
Hm, låter intressant det där med nedåttryck på fenan. Sen jag började få spinouts så har jag lagt mindre och mindre tryck på bakfoten (i tron att detta skulle minska antalet spinouts), vilket bara har verkat resultera i fler! Ska testa att göra som du föreslår nästa gång. Tack!
-
Hm, detta kan nog stämma bra också… Det är när man har bra tryck i seglet som spinoutsen kommer, och då är det ofta den bakre handen som får kämpa mest. Ska testa att flytta tamparna längre bak nästa gång.
-
Knatte
Gäst10 augusti, 2003 vid 11:40Jag kollade lite på : http://www.finexplorer.de/
Och de tyckte 38 -40 cm var ganska lagom storlek för 7.5 kvm. Så du har nog inte fel.

Men själv vill jag har rätt långa fenor, för att ta bra höjd och framför allt få rejält med lyft i fenan.. Jag seglar oxå’ på en lite större bräda 125 l volym (Tiga X-271) -
När du har problem med spinout, börja att kolla hur högt du har bommen på masten för är den för högt upp så är det lättare att luta masten bakåt(tryckpunkt kommer längre bak) och har du då taskig balans på grejerna så kommer spinouten direkt när brädan planar upp, titta även hur långt fram du har mastfoten på brädan för det gäller samma här, långt fram lätt att luta seglet bakåt och trycket på fenan ökar direkt med spinout som följd(tryckpunkt kommer längre bak). Det du nämner om en stropp till är inte helt fel tänkt! För med en stropp så kommer foten närmare mitten och tryckpunkten på fenan blir för hög och du får spinouter vid första minsta vågtopp så på med en stropp till så ska du se att det blir lite bättre. Sen att man får det när man speedar lite är inte mycket att göra åt, när den kommer släpp skoten direkt och dra åt dig brädan med akterfoten så häver du den snyggt och enkelt. Det där med att flytta tampar längre bak fixar inte problemet snarare tvärtom, med längre bak så menar jag med att få dom för långt bakom tryckpunkten på bommen. Nu kommer det viktigaste var mjuk i knäna när du surfar. Vid speed böj knä när du möter vågen för att sen sträcka på benet efter vågtoppen.
-
KOmmer dom i högre eller lägre farter? I lite lägre farter så släpper den lättare… Jag måste ha fullt krut i seglet annars så är det lätt att den kommer efter småchopps o sånt. Ju lägre fart man har desto mindre vikt och trygg ska man lägga på fenan. Ju snabbare det går, destå mera tryck, men inte vikt… Du kan oxå pröva att lägga buken i seglet lite längre ner i seglet genom nedhal. Att höja bommen e inte dumt heller. Kör med min vi axlarna..
Lycka till
-
jag får lättare spinnout åt ena hållet, vad kan det bero på? (fenan är slät och fin) -
Hur är det med hängseletamparna?
Är de eventullet lite längre på ena sidan bommen? Eller sitter ena längre fram/bak än andra?
Generellt sätt så skall man för (racing) i vilket fall, ha så pass korta tampar så du endast kan komma i dem när man väl börjar skota in och börjar att plana. Är det lätt att komma i dem när man ’fisåker’ är de för långa. När man senare planar och har för långa tampar så blir det för stort snedtryck på brädan, vid mer upprätt ställning fås mer tryck i vågrät riktning mot fenan och på så vis bör man få mindre spinout.
-
ska kolla det jeppe, kan nog vara så att dom är lite för lång….
tack för tipset…
-
Har du försökt med mera nedhal. Du har inte ett äldre segel? Nyare segel har tryckpunkten längre fram i seglet.
Logga in för att svara.