Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Proffens brädor

• Proffens brädor

Publicerad av charlieb på 21 januari, 2008 vid 13:03

Har med nöje läst Silly S tråden och de frågor kring vem som kör på vad och vad denna bräda är för bräda. Verkar som de ifrågasatta testerna i tidningarna är ganska så bra då det åtminståne är den rätta brädan som testas, den som faktiskt går att köpa.

Vad är en S-bord, en JP eller Fanatic, den på bilden eller den på Surfersparadise (affären alltså).

Allt jag vet är att alla brädor jag köpt varit bättre än den jag tidigare haft. Kul med utveckling av rocker, nose hit och dit, nya coola färger!

CharlieB

adde svarade 17 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • adde

Medlem
    21 januari, 2008 vid 14:14

@CharlieB 440058 wrote:

Har med nöje läst Silly S tråden och de frågor kring vem som kör på vad och vad denna bräda är för bräda. Verkar som de ifrågasatta testerna i tidningarna är ganska så bra då det åtminståne är den rätta brädan som testas, den som faktiskt går att köpa.

Vad är en S-bord, en JP eller Fanatic, den på bilden eller den på Surfersparadise (affären alltså).

Allt jag vet är att alla brädor jag köpt varit bättre än den jag tidigare haft. Kul med utveckling av rocker, nose hit och dit, nya coola färger!

CharlieB

I testerna kan man nog vara säker på att det är en ”vanlig” produktionsbräda som testas. Ibland kan den nog tom vara lite tyngre än normalt eftersom det är en bräda ur absolut första serien som skickas till väntande test-team.

Vad proffsen själva kör på är en annan sak. Många kör naturligtvis på produktionsbrädor, de har helt enkelt inte råd att utveckla och testa sig fram. Då är det bättre att förlita sig på att märkets shaper får fram en bra bräda och att den evolverar fram genom tiden och blir bättre. De får ju också ta del i utvecklandet på sitt sätt. Vissa märken tillåter inte heller att åkarna seglar på custombrädor, Starboard hade den filosofin men frångick den för några år sen. Idag är det nog bara Naish som har kvar den linjen och tyvärr har det kostat några talangfulla teamåkare som velat driva brädutveklingen utanför produktionsbrädornas ramar (Kauli och Browne tex och ingen av dessa kör på typiska produktionsbrädor nu heller).

Många i den absoluta toppen kör alltså på custombrädor, detta gäller framförallt på speciella ställen som Hookipa och Cap Verde (33/64 av brädorna på Hawaii PRO 2005 var quatro och 9 av topp 13…). Vet inte om det finns några andra siffror i ämnet egentligen, dessa kommer från Qautro själva. Ibland drivs ju utvecklingen på av teamåkarna (jmf Olas kommentarer i tidigare tråd) och ibland är de bara passiva reklampelare. Ibland blir det ju extremt uppenbart när Kevin och Diony körde för BIC tex… BIC hade ingen freestylebräda på programmet ens.

I många fall så är det dock märkets shaper som bygger brädor och teamåkarna och då är ju detta ett sätt att testa nya ideer och få input. En shaper måste bygga en massa brädor för att bli och förbli bra.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Proffens brädor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.