Senaste nytt › Forums › Program för att redigera film i digitalformat…
-
Program för att redigera film i digitalformat…
Publicerad av fenan på 2 november, 2003 vid 20:58Tja, va använder ni för program när ni redigerar era filmer, vilka codes å upplösningar… nått annat som ni kan tipsa om?
endy svarade 22 år sedan 6 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Adobe premeie 6.5 är bra.
Det beror ganska mycket på din ambition med ditt hobby skapande…
Annars har jag hört att programmet som följer med Xp ska funka (windows movi maker) Har själv alldrig rört det men men…
När det gäller exportering av den färdiga produkten har adobe en hel del vettiga alternativ, annars är det bara att fixa en plugin med dom alternativen du söker. -
för enklare redigering tycker jag imovie funkar klockrent. Går faktiskt att göra en hel del schyssta grejer med det om man laddar ner lite extra plugins.
värt att tänka på är om du ska använda dina filmer annat än på nätet är att du behöver (enligt mitt tycke) en teve eller riktig videomonitor inkopplad.
alltför ofta man ser filmer producerade på skärmen och sen bara utkörda på vhs eller vcd som blir så mörka så man ser inte vad det är.Håller föresten med clemens om att premiere är schysst det med.
-
Avid express DV ska vara riktigt bra. Har inte själv provat det dock. Lite svårare att använda än Premiere, men med mer möjligheter…
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst2 november, 2003 vid 22:41Har precis börjat redegera lite gammal film på datorn..
Använder ”Pinnacel Studio(ver.8)”
Har även AdobePremier som någon nämde, Adobe e klart ett mera avancerat program som man kan göra inprincip va du vill me filmen..Lite overkill känns det som just nu,hehe.
Men annars e Pinnacel ett bra program!Har precis tryckt upp min första rulle på FTP:N som e redegerad med Pinnacel, tar runt 25megabyte..
Defenetivt inte full kvalite, men kolla in den!
den e AWSOME!!!!!!!!
-
Antar att det var pc-program du var ute efter. måste påstå att ska man göra det seriöst är det bara att skaffa sej en mac.
final cut, pro edit och Imovie. dessutom bättre renderingsvaror och exporteringsmöjligheter.tyvär måste jag säja. men för vanlig hemanvändare är det klart man ska köra på programen som har listats här.
rambo: har inte testat pinacle själv, hur är det att jobba med egentlgen? om du jämför med tillexempel premiere då.
-
Som styret säger så kickar mac när det gäller film.
Har jobbat i både imovie och final cut å tycker
nog att har man bara bra råvara så går det att göra
riktigt sjysst film med enkla program…Har visserligen jobbat endel med tv kopplad till
datan, men vafan, är man lite petig när man för
över filmen till vhs så blir det bra endå -
… och ett program jag avråder er att använda till redigeringen är Movistar.
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst3 november, 2003 vid 09:16Gjorde ju en kort introduce av dem.
Pinnacel e klart ett lättare program att lära sig utantill.
Medans Adobes program e mycket mera avancerat, mera knappar, mera funktioner osv..Kan man Adobe utantill kan man göra en uppföljare till MATRiX filmen..höhö.Tycker Pinnacel räcker gott oväl när man typ skall göra som i mitt fall, surf,sk8 o andra hemvideo stuk, då har Pinnacel dem funktioner som duger, typ Slow/speed/strobe,färgsättning, olika transissions,bakgrundsmusik,inlagd/redegerad text.
Kan inte riktigt det ännu fullt, tror jag?
men det e ju ett par saker man saknar som ADOBE har, ex lite mera utav mixtrandet me den rörliga delen som att spela det baklänges, ändra formen o utseendet på d rörliga.
Även att när man kör ex: en scen i SLOW,så vill man ju ibland att ljudet hänger med..tyvärr inte på PiNNACEL:(
inte va jag kommit fram till ännu iallafall.
Men o andra sidan har jag inte lekt färdigt me PiNNACEL ännu.SÅ alltså e Pinnacel lite mera Nybörja stuk men klart lättare att jobba med.
Medans ADOBE rockar när man kan det/orkar lära sig det. -
JOHN_J_RAMBO
Gäst3 november, 2003 vid 09:38HAHA!!!Kunde vart så dö

Sorry..ingen surf iår på rulle,nästa år kommer de!!!!Men den heter: ”SK8FiLM BY JOHN-j RAMBO”
Tror inte MR.STEFFO fixat upp den ännu???
Men jag la upp den igår. -
JOHN_J_RAMBO
Gäst3 november, 2003 vid 10:27Nu finns den uppe!
ftp://ftp.steffo.nu/nya/031103/Den e feeet
-
JOHN_J_RAMBO
Gäst3 november, 2003 vid 16:02thanx man!

Hur går det med bilderna på din sida?????hrm…höhöVill oxå skriva att jag fått en fläsk dag i ASKIM precis, ett tusans drag i i mitt 6.0, fan va man kunde ladda på hopp idag, vissa vågor va som gjorda för ett litet skutt!
Vart va alla andra ”ASKiMMARE”?????
ni som inte va där missade något..o jäklar va varmt det va idag..som på sommaren nästan. -
Bilderna är på g, har gjort hälften av grovjobbet, ska bara orka andra halvan nån dag, men det kommer.
Logga in för att svara.