Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing ”projekt väderstation”

• ”projekt väderstation”

Publicerad av zilversurfarn på 5 augusti, 2005 vid 20:10

Har planer på att sätta upp en väderstation kopplad till nätet via webserver. Ev med en webkamera oxå. Vore ju ett plus om det även gick att ringa/SMS:a till den och få info via telefon om man inte är uppkopplad.

Finns det nån som gjort detta redan och kan ge råd till en nybörjare. Vad skall man satsa på, vad skall man undvika osv osv.

Finnes:
    – hustak med havsutsikt och fri vind (inga hus eller träd i vägen) strax norr om Varberg.
    – ev viss hjälp med finansiering (så jag behöver förhoppningsvis inte punga ut med allt själv)
    – bredbandsuppkoppling
    – hyfsade datakunskaper
    – brinnande intresse

Sökes:
    – tips o råd!

Finns det intresse för ännu en väderstation i regionen? Personligen sörjer jag Onsalamätaren nu när den inte funkar och gillar inte riktigt Apelvikens.

Tacksam för svar!

nn4an_mike svarade 20 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • nic

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 20:18

http://www.elji.se/tjornvader/index.html

kolla i menyn under info väderstationer
    jag fixade en sådan för ett företag, för länge sedan iofs

nic

• mrmille

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 20:30

Där har du en fin en
    http://www.varamonvindsurfingklubb.se/content/Vaderstation.asp

kolla med bohn2fly här på steffo. Han har järnkoll på sånt där nu

• zilversurfarn

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 20:36

Jag har kollat runt lite och oxå sett elji.se. De säljer en intressant sak som heter Vantage pro för 9990:-! Lite väl saftigt kanske när Davis som tillverkar stationen i USA tar 495$ för samma station… Den som sitter i Apelviken , en Oregon Scientific WMR928N kostar 7500:-
    Sen finns det en på Clas Ohlson för 2795:- och en på ELFA för 3432:-.

Frågan är om det skiljer så mkt så det är värt prisskillnaden? Nån som har erfarenhet av dessa märken?
    Vad sitter i Varamoviken Mr Mille? Har inte ni satt upp en station?

Nic, var det mkt meck att sätta upp den station du fixade? Vad har du för kunskaper förutom metereologi och skärmflygning/surfning? (man är ju ingen civilingenjör i elektronik menar jag)

• zilversurfarn

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 20:36

Du han före Mille.. wink.gif

• mrmille

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 20:43

Hehe
    jag har ingen koll på vad som sitter där. Är inte inblandad i den på någe annat vis än att jag använder den frekvent

Har för mig ELFA hade en liknande variant fast den var lite billigare.

• nn4an_mike

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 20:43

jag kan lätt tänka mig att vara med och pröjsa lita för att få en väderstation… Om fler som kan tänka sig det skriver det i denna tråden så kan vi snart se inom vilken prisklass stationen kan vara.
    Men har du tänkt på hur mycket jobb det kan vara att sköta en station, har för mig att det kan bli rätt mycket underhåll i och med att det inte är enbart digitala delar i en sån utan en hel del mekaniska som kan krångla till det titt som tätt.

sen så finns det ju iofs redan ett varbersnummer till en telefonsvarare som hela tiden löpande säger hur mycket det blåser, vindriktning, vattenstånd etc. ( 0340-675171 )

mvh
    micke

• zilversurfarn

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 20:57

Underhållet kan man väl klara. Tänkte ha den på taket till mitt hus så det är ju nära iallafall.

Varbergsnumret har jag hört talas om men aldrig använt faktiskt. Var görs de observationerna och vem står bakom det?

Bidrag är ju alltid välkomna! Men vi får se om stugägarföreningen här köper idén först. Har man tur så kanse de står för fiolerna… Skall presentera idén på ett styrelse möte nästa vecka så om inte annat vore jag tacksam för riktigt bra säljande argument och kanske lite faktasamlande!

• nn4an_mike

Medlem
    5 augusti, 2005 vid 21:14

pistoler är bra och välbeprövade när man skall övertala folk laugh.gif . dock kan det ha en negativ inverkan på grannsämjan.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications