Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Prylar -startklocka

Taggad: 

• Prylar -startklocka

Publicerad av swe176 på 21 mars, 2006 vid 14:31

Hej

Jag har impulsköpt en liten vindmätare. – Kul va!
    Så nu kan jag se hur mycket det egentligen blåser. (Antagligen inte så mycket…)

Egentligen är jag mest intresserad av situationen när man kommer planande och kommer på att det är bra att slå och det är lögn att ens pumpa igång brädan efter slaget. Hur lite vind räcker att hålla farten.

Men till ämnet.
    Det visade sig att prylen har en bonusfunktion ”race timer” dvs en äggklocka typ. Man ställer in en tid, tex 4 min och när det är dags trycker man igång den.
    Eftersom det inte är precis ett armbandsur är det svårt att titta på klockan. Men den piper varje hel minut och sedan varje sekund de sista 10s samt avslutar med ett långt pip.

Räcker det som startur?
    Hur använder ni en startklocka?

Hälsningar
    Jan-Erik

PS
    Silva ADC-wind, vattentät (submersible) för den som undrar
    DS

larsd svarade 15 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • swe-1

Medlem
    22 mars, 2006 vid 12:23

Ja den räcker nog förutsatt att du kan ha den på ett ställe där du lätt och snabbt kan se den. Personligen använder jag mig av ”The Ultimate Sailing Watch”, Finns att köpa på One Design Center. Har jumbosiffror och en mycket bra sync-funktion, kostar 895kr http://www.mamut.com/controls/shop/shops/5/default.asp?wwwalias=OneDesignCenter
    Jag har den på höger överarm där jag hör och ser den mycket tydligt utan att behöva titta ner.

Försöker vara på vattnet 30min innan start för att kolla lokala vindar, vrid och eventuella strömmar samt att försöka hitta layline till rundningsmärkena. Är startlinjen lagd kollar jag även om det är lovart eller läfördel och försöker hitta en enslinje mot land.
    När 5:an går (kallas Uppmärksamhet) startar jag nedräkningen på min klocka.
    Seglar hela linjen för att se hur lång tid det tar för att få en uppskattning om hur jag skall lägga upp starten, om jag tex vill starta på mitten av linjen så vet jag var det är i tid räknat.
    När 3:an går (kallas Varning) så ser jag till att vara nära startfartyget och synkar min klocka (därav sync-funktionen) så att jag har exakt rätt tid. Seglar därefter bort från båten ca 1min, stannar, vänder. väntar ca 15-45sek, hur länge jag väntar beror på vart på linjen jag vill starta. Pumpar upp i planing och krokar i.
    Nu går 1:an (kallas Förberedelse). Ofta är det nu kaos vid starfartyget och folk krockar och ramlar. Om så är fallet så ser jag till att accelerera upp till max fart och gå i underbåge under massan och sedan upp mot linjen. Om det inte är något kaos så seglar jag in på linjen redan vid båten i halvfart. 10 sek kvar ser jag till att jag står i båda stropparna och accelererar upp till max fart.
    När det är några sekunder kvar så börjar jag höjda, hur tidigt beror på hur långt i från linjen jag uppskattar att jag befinner mig.
    PANG, skottet går, och förhoppningsvis har jag lyckats skaffa mig tillräcklig lucka i lä för att kunna gå på fart första 10-15 sek så att jag inte blir överkörd av seglare i lovart…

//JIMMY

• larsd

Medlem
    16 januari, 2010 vid 10:39

Är det någon som har tips på armband till Optimum som funkar för överarmen?

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Prylar -startklocka

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.