• Prylhysteri

Publicerad av luwa1 på 2 november, 2000 vid 08:23

Måste vara den mest pryltokiga sport som finns när -01 modellerna av allt(brädor,segelm.m) är så mycket bättre än -00 så man knappt kan använda sina grejer mer än 1 säsong innan dom är antika. Om utvecklingen verkligen gick så fort som fabrikanterna gör gällande så borde vi plana i 1m/s med samma segel som vi kör 20m/s med. Varje år sedan 80-talet har det hetat att årets modell har bättre bottendrag o tål mer vind än fjolårets. Finns det någon gräns? Om några år kanske vi inte behöver varken vind eller vatten bara fabrikanterna sköter sig så kan vi segla alltid!!

Dom stackarna som håller på med racing har det än värre. Har dom inte det senaste inom bräda&segel så är dom chanslösa redan innan start! Med utvecklingen som den är idag med denna prylhysteri så tycker jag det är konstigt att någon börjar surfa överhuvudtaget än mindre börja tävla. Verkar som fabrikanterna fått oss dit dom vill då deras mål verkar vara att prylarna skall vara viktigare än surfingen! Jag köper själv nytt då&då men tycker att många som surfar har väldigt kass distans till vad som utlovas i reklamen gentemot vad man verkligen får! Är det någon som verkligen tror på att allt blir så mycket bättre varje år??Som tur är för fabrikanterna så verkar det som dom flesta som surfar verkar göra det iallafall.

Jag tycker att vi som surfar måste bli mer kritiska mot denna hysteri så att vi får en mer tillbakalutad attityd vad det gäller surfing överhuvudtaget. På så vis kanske fler vågar prova på att surfa trots att dom inte har FMV11QS snordyr,snorsnabb,lättsvängd 2002års mega racewavefreeridebräda.

Tack o hej!!!

anonym-anvandare svarade 24 år, 6 månader sedan 4 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • voodoo

Medlem
    2 november, 2000 vid 10:51

Du har ju missförstått allt… halva nöjet med windsurfing (efterssom det aldrig blåser) är ju när alla nyheter dyker upp klart man vill lätta på plånboken så man iallafall kan titta på sina sprillans nya grejer och LÄNGTA tills man får testa dom sedan att man blir en mkt bättre seglare med nya grejer : ) vet ju redan alla när man vet att utr. ska hålla för det mesta, inga förslitningsskador på utr. där inte..och vem ser inte fram emot när windsurfingtidningarna kommer med sina testnr. fram i dec-jan..när snön och isen ligger ?? efter det suger köptarmen ordentligt ..ladda upp med ett par bra windsurfingvideos under vintern och peppa inför nästa förhoppningsvis BLÅSIGA säsong med NY utrustning ..TIPS testa NYA 2001 North Sails Dr.X dom är helt enkelt otroligt sköna och sedan att dom är supersnygga stör ju inte direkt !!.

• anonym-anvandare

Medlem
    2 november, 2000 vid 11:13

Då och då dyker det upp riktigt bra inlägg på konf. Det här är ett av dom tycker jag.
    Om du har tillgång till kult-videon R.I.P med Robby Naish. Starta från början snabbspola till slutet av själva introt. 2.35 för att var mer exakt (absolut sist sekvensen innan den långa lugnare sekvensen från hemmavattnet).
    En riktigt rå slör i slasch, spana in hastigheten och kontrollen.
    Spana sen in ca 27.50 ytterligare en rå slör innan sekvensen med monstervågorna från Jaws. Spana speciellt in lättheten i lyftena
    Kolla prylarna….. det står 1995 på videofodralet.

Det verkligt intressanta med dom här två sekvenserna är att dom här förhållandena finns överallt hos oss när det blåser tex 12-15 eller mer. Det här kan man köra på Roxen, Hjälmarn, Mälaren,Vättern, Storsjön… + runt hela Sveriges kust och visst det finns svenska surfare som ligger i den här regionen men dom är inte många i alla fall inte dom jag sett sen ca 1979 och framåt här hemma eller utomlands på olika hotta spots.

Mao
    Prylarna kanske inte är så viktiga som vi ibland tycks tro ett visst mått av tex gymnastisk träning kan också ha en viss betydelse typ Robby N. mfl.

Däremot vill man ligga på topp i race så är man fast i prylträsket så det stänker om det speciellt kanske för vindområden 4 – 8 eller nåt liknande. Det är precis lika dant som i segling jolle/båt, är man inte där prylarna testas och utvecklas och teamen testar och övar så riskerar man att tappa.

Men visst är det kul me nya prylar.
    /B

• anonym-anvandare

Medlem
    2 november, 2000 vid 11:40

jag skulle faktsikt vilja säga att den önödiga prylhysterin är större i jollesegling än i windsurfing.

Om man tänker efter, en racebräda från 95, haha säger man åt den, den har ju verkligen ingen chans hur fin i skicket den än är. Då måste man helt enkelt ha en ny(are).
    Men i jollesegling spelar det inte så himla stor roll. man kan komma till VM med en båt från 95. eller kanske till och men äldre.
    Men ändå köper alla sig -01 båtar

varför? jo för att man tror att de är lite mjukare i skrovet.

alltså i segling är prylhysterin önödig
    men i surfing finns det i alla fall belägg för hysterin,
    så jag säger fortsätt att dräggla över allt nytt material som kommer.

Det man skulle kunna göra i stället är att man försöker få ner priserna,
    hur vet jag inte. men man kan ju alltid hoppas att dollarn går ner.

• anonym-anvandare

Medlem
    2 november, 2000 vid 12:10

Jag håller med om att det är ett otroligt prylhysteri i denna sport.
    Jag tror dock att man genom att vara lite förnuftig kan klara sig ganska billigt undan och ändå ha bra grejor.

1)Köp inte all marknadsföring som går ut på att den nya modellen ger så mycket bättre egenskaper. Avvakta och låt någon rik snubbe köpa dess först för att se om det verkligen är så stor skillnad.

2) Kolla vilka märken som är stora i andra länder, kanske finns det bra märken som inte är särskilt inne i Sverige och därför säljs relativt billigt både nya och begagnade.

3)Ett annat sätt att minska sina utgifter är att köpa från vissa av de mindre surfbutikerna som oftast har lägre utgifter och därför inte tar ut sån stor vinst på sina grejor.

4) På den utrustning som det visar sig att de nya grejorna inte är bättre köp nåt år gammalt eller behåll det du har.

I Racing kan det vara svårt att ha alltför gamla grejor, men här gäller det också att fundera på vad som behövs. Blåser det hårdvind så spelar riggen mindre roll, då är det din segelteknik som avgör. Se till att ha en bra stor rigg så räcker det. De nya Formula brädorna är klart snabbare än de från 1900-talet, så här blir man tvungen att slanta ut för åtminstone en 00-bräda, men det kan det nog vara värt då du säkerligen kan surfa dubbelt så mycket som tidigare(då vindar runt 4-7 m/s är väldigt vanliga).

• anonym-anvandare

Medlem
    2 november, 2000 vid 13:35

Håller fullständigt med , har själv prylar mellan 93-97 och märker att det
    kommer att ta flera år innan mina teknikframsteg hämmas av materialet.

• kopargladje

Medlem
    2 november, 2000 vid 17:19

är gärna med i några tävlingar. gärna både slalom, freestyle eller vad det kan vara som kan köras här uppe i stockholm eller runt i landet. grejen är att vi inte vet när det blåser. kan vi inte ha ”allokerbara tävlingar” som inträffar nästa gång det blåser kuling eller nästa helgdag det blåser kuling på den plats där det blåser bäst. det vore så himla enkelt. varför ska det vara förutbestämt vilket ställe som ska köras?? surfshopparna borde köra såna här tävlingar. gärna lite mer oseriösa för skojs skull med en fena eller ett litet minipresentkort som pris. ska det vara så svårt att organisera sig??!?

• anonym-anvandare

Medlem
    2 november, 2000 vid 20:08

Trots att rätt så många individualistiska IT proffs i den nya ekonomin av någon underlig anledning plösligt fått en helvetes fart till SIF mfl så upplever vi sen några år en nörd-individualism som bla gör att organisera sig i någon form suger. Som individer är vi kommersiella torskar och det är ju liksom grundförutsättningen för den nya ekonomin.
    Fast givetvis kommer det här att vända som vanligt. Lång inledning men kontentan just nu är: Nån eller några måste sätta ner klacken och ta ett initiativ. Man ska inte tro att folk/surfare kommer att ”välla in” men lägger man bara kvalitetsribban tillräckligt högt så kommer det att bli en mindre entusiastisk skara som sluter upp och som hänger i. Det är testat i många andra sammanhang och det fungerar klockrent under en förutsättning: Riktigt hög kvalitet på arrangemang mm.
    Några slugingar bjuder på fri öl och fri pasta och får en och annan deltagare (se sid 96 Surf Nov/Dez. ; spana in bilden överst vänster på sid 28 också, huuuh) det kan vara ett tips.
    Sen tror jag att ordet kuling är olyckligt för redan vid 9 -12 kan man få upp en osannolikt hög fart med ett 9.5 – 10 race eller race/freeride segel + en slalombräda.
    Men som sagt nån/några måste ta (orka ta) ett initiativ.
    Och tex runt Stockholm är antalet ställen ändå rätt begränsade så det är ju inte helt omöjligt.

• anonym-anvandare

Medlem
    2 november, 2000 vid 22:55

Håller helt med,
    Jag har nog inte ens lagt ut 10000kr på min windsurfingutrustning.
    Och då har jag ingenting äldre än 94. Prylar från 95-96 är ju princip gratis.
    Om man tittar på t.ex: fartrekordet på windsurfing så är ju det skitgammalt, och säkert med prylar man skulle tycka var kass idag. Men ändå så har ingen slagit rekordet!

• anonym-anvandare

Medlem
    2 november, 2000 vid 23:28

Apropå Stockholm så finns det minst två klubbar med aktiviteter. Stockholmsregionen har dessutom säkert flest lokala race i Sverige. Nog finns det aktivitet… 🙂

Logga in för att svara.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.