Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing PWA 2006 – spaning…

• PWA 2006 – spaning…

Publicerad av adde på 10 januari, 2006 vid 11:15

Nytt år, nya tävlingar!

Ledning
    Phil McGain avgår efter 12 år som boss över PWA (han måste väl ha suttit där sen PBA övergick i PWA?). Ny hövding blir Jimmy Diaz, fd chefstestare på NP, numera på North Sails. Ytterligare en racinggubbe mao 😀
    Vad tror ni detta kommer betyda för PWA – mera slalom42? (ännu) Mera Europa?

Mycket vågor detta vågår!
    2005 var ett lyckat tävlingsår, kanske främst för vågseglarna. Inte mindre än 3 kompletta tävlingar (Hawaii Pro, Guincho och Pozo) samt ytterligare en tävling med resultat (Sylt, första omgången fullständig). Jämför detta med en fullständig stege i Pozo och två omgångar i Sylt för 2004!!
    Tyvärr fick inte damerna segla Guincho och deras första omgång i Sylt blev inte klar så det resultatet räknades inte. Det som saknas nu är att Hawaii Pro kan finansieras ordentligt och kan uppgraderas från qualifier till world cup status!
    För 2006 sker lite ändringar, Israel står för nytillskottet. En qualifier (mindre prispengar och lägre poäng) nu i februari – ingen aning om vilka förhållanden som det kan bjudas på. Hawaii som ännu inte bekräftad, sen har vi Guincho, Pozo och Sylt. 5 möjliga tävlingar! Tyvärr gäller det återigen att damerna inte får segla Guincho (eller Israel).

Freestyle
    2005 var inte lika bra freestyleår som vågår, ingen segling i Bonarie (som 2005 gick i maj istf december). Titlarna fick alltså delas ut efter två tävlingar, Pozo och Lanzarote.
    2006 är den stora tävlingen på EFPT i Podersdorf en PWA tävling! Däremot verkar Pozo enbart vara vågor i år?! Nästa stopp är Lanzarote och sedan Sotavento och Sylt! Man skall alltså prata tyska för att klara sig på PWA freestyle touren i år, den går bara på tyskställen och bara i Europa. Igen så tycker jag synd om damerna som bara får Sotavento och Sylt!! Illa!!

SuperX
    Skall Matt Pritchard vinna igen? I så fall får han flytta till Europa, där alla SuperX tävlingar går iår (igen). Costa Brava och Lanzarote som förra året och sen årets tredje nyhet – Ryssland! I Ryssland är det också damernas enda möjlighet att köra cross…

Slalom 42
    Både damer och herrar får 3 slalom tävlingar i år. Teneriffa, Sotavento och Sylt!

Summa summarum blir det 12!! tävlingstillfällen (inkl. London Indoor som börjar idag 10/1). Flera tävlingar blir dedikerade, det är bara på Lanzarote, Sotavento och Sylt som det tävlas i flera dicipliner. Man undrar ju varför det bara är våg i Pozo tex. det brukar ju bli mera freestyle än vågor normalt sett.
    Men känns det inte som om det är på väg åt rätt håll igen?

/adde

jester svarade 19 år, 9 månader sedan 12 Medlemmar · 32 Svar
  • 32 Svar
  • rasmus_w

Medlem
    10 januari, 2006 vid 11:36

Visst går det lite grann åt rätt håll, men att använda tre tävlingar som utgångspunkt för titeln känns fortfarande tunt av en världscup som gör anspråk på att kora världens bästa vindsurfare.

• flikka

Medlem
    10 januari, 2006 vid 11:42

Håller med dig i att totalt ser det ju ut att bli många olika tävlingar och på många olika ställen, ett steg i rätt riktning men samtidigt ett steg tillbaka. Splittar man upp det gren för gren så ser det inget skoj ut för oss tjejer i alla fall, om man inte som Karin Jaggi är multitalang och kör alla discipliner. Kör man som jag helst freestyle, men kan även tänka sig lite super-x och eventuellt våg på inte alltför svåra ställen (Hawaii tänker jag med andra ord inte ens över…). London är bara för de allra högst rankade. I så fall blir det ju inte så mycket kvar tyvärr. Tycker ärligt talat att det är skandal för att vara en världscup. För ett rättvist resultat känns det som att det bör vara i alla fall 3 tävlingar i varje disciplin. Kan inte alls förstå varför tex Podersdorf inte kan få vara för tjejer också. ”The Austrian organizer had a womens fleet once back in 1999 or 2000 I think, but was not very satisfied with the ”performance”. ” Hmmm, -99 eller -00, då hade jag inte ens börjat vindsurfa, hur kan man grunda ett beslut på resultat från ”medeltiden”.
    /Lite lätt upprörd 🙂

• adde

Medlem
    10 januari, 2006 vid 11:55
    Rasmus_W wrote:
    Visst går det lite grann åt rätt håll, men att använda tre tävlingar som utgångspunkt för titeln känns fortfarande tunt av en världscup som gör anspråk på att kora världens bästa vindsurfare.

Slalom 42 SuperX och freestyle hade 2 godkända tävlingar (var) förra året! Visserligen med flera omgångar.

I vågorna var det en dubbelstege i Hawaii (som viserligen bara gav 1638p), enkelstege och 3/4 av loosers i både Guincho och Pozo samt 8 som delade 1:a platsen (ger då 1985p) i Sylt.
    Vinnaren Kauli kom (2:a), 2:a, 1:a, delad 1:a,
    Tvåan Nik Baker kom (-), 9:a, 2:a, delad 1:a
    Trean Robby Swift kom (25:a), 7:a, 7:a, delad 1:a
    Med facit i hand tycker jag att det är en värdig vinnare med bra resultat i både side- (även om poängen inte räknas) och onshore.

Jämför detta med tex 2004 då det var en enkelstege i Pozo och 16 som delade på förstaplatsen på Sylt!

/adde

• rasmus_w

Medlem
    10 januari, 2006 vid 12:20

Personligen tycker jag att det skulle behövas resultat från nåt tiotal tävlingar per disciplin för att det skulle kunna kallas en värdig segrare. Hur hade det sett ut om Anja Pärson hade vunnit alpina världscupen genom att ställa upp i två slalomåk, ett storslalom och tre störtloppsåk varav ett avbröts p.g.a. skyfall?

Om vi specifikt ska prata om damsidan så är det ju flera snäpp värre på den sidan. Det märks att vindsurfing är mansdominerat och man ser ofta många av de tendenser som brukar hålla kvinnor borta från sånt. Alla vindsurfande tjejer är så kassa, så vi ordnar inte ens en tävling för dem. Titta i en godtyclig surffilm och räkna antalet minuter med surfande killar respektive tjejer (Wet and Salty är förresten en förbättring på den punkten), räkna antalet bilder på tjejer respektive killar som ligger på stranden och solar, och så vidare.

Finns det förresten nåt som hindrar tjejer från att ställa upp i herrklassen? Annars kunde ju ni som inte är nöjda visa det genom att anmäla er till den i de tävlingar som inte har en damklass. Kanske åker ni på storstryk eller inte ens blir insläppta, men ni kanske också visar att ni finns.

Förresten, flikkan, medeltiden? Betyder det att jag började vattenstarta när Romulus och hans bländvita ko fastslog roms gränser? 🙂

• adde

Medlem
    10 januari, 2006 vid 13:19

Jovisst vore det bra med flera tävlingar, absolut, men sporten har inte råd med det idag. Men jag tycker det känns som om det går åt rätt håll iaf med antalet arrangörer. Det som behövs är en stor sponsor som kan gå in och säkra ett antal tävlingar över en längre tidperiod (typ New West för oss som var med på 90-talets början, typ järnåldern enligt flikkas tideräkning :D).

Kanske bör man sänka ambitionsnivån lite och köra flera tävlingar – EFPT har väl närmare 10 events? Eller skall man snegla på ASP som kör på superglassiga ställen med stora prispengar – men med bara ett fåtal surfare?

Samtidigt handlar det väl mindre om att vinna tävlingar idag? Jämför med snowboard, där man gör sig ett namn i WC som ”ung” för att sedan leva på att spela in filmer… Går det inte åt samma håll i seglingen tror ni?

Damerna är ju ett kapitel för sig och 2006 ser ju tunt ut på tävlingsfronten, dessutom är det illa planerat, det håller jag absolut med om!

För övrigt så tävlade Daida Moreno mot herrarna – i Pozo tror jag det var.

/adde

• dr-masse

Medlem
    10 januari, 2006 vid 13:24

Jag vet inte jag. Själv tycker jag att PWA präglas av en hel hög feltänk. Både seglarna, publiken och sporten mår bra av bra events. Jag förstår att PWA främst handlar om att skapa tävlingar som med prispengar kan försörja sina seglare (PWA är ju typ en fackförening för profisurfers), men det blir ju galet också.

Kollar man exempelvis på årets vågresultat så fick ju Jeep Hawaii väldigt liten betydelse i sammanräkningen pga mindre prispengar. Känns ju helsnett, snudd på den enda riktiga vågtävlingen i redigt bra förhållanden räknas knappt (Guincho var oxå grymmebra, men man hann väl inte klart båda stegarna?).

Den exponering som pwa lyckas få är ju obefintlig utanför den närmast sörjande kretsen. Med tanke på sportens potential är det snudd på en bedrift. Näe, jag tycker att det känns som om det finns ett gäng gubbar som inte lyckats släppa tiden med trailers, partytält och depåer i formel ett-klass, trots att det snart är tjugo år sedan.

Jag tycker att PWA borde ägna sig mer åt att ordna bra, roliga och attraktiva tävlingar på BRA SPOTS – då kommer det att bli exponering och riktiga världsmästare. Scotty Mac var ju väldigt värd en titel, men sättet han ”vann” på, jösses. Och varför inte köra lite clinics och lektioner med publiken? Kanske BJUDA PÅ SIG SJÄLVA, rentav? Det är inte mycket sådant på ett PWA-event…

Den senaste gången en värdig världsmästare kröntes var väl typ 97 eller 98… Freestyle är väl fasen nästan den enda klassen som haft en riktig mästare de senaste åren.

Men lite bättre är det. Å en lång bit kvar. EFPT känns ju nästan roligare ibland… 🙂

• adde

Medlem
    10 januari, 2006 vid 13:49
    dr Masse wrote:
    Jag vet inte jag. Själv tycker jag att PWA präglas av en hel hög feltänk. Både seglarna, publiken och sporten mår bra av bra events. Jag förstår att PWA främst handlar om att skapa tävlingar som med prispengar kan försörja sina seglare (PWA är ju typ en fackförening för profisurfers), men det blir ju galet också.

Den exponering som pwa lyckas få är ju obefintlig utanför den närmast sörjande kretsen. Med tanke på sportens potential är det snudd på en bedrift. Näe, jag tycker att det känns som om det finns ett gäng gubbar som inte lyckats släppa tiden med trailers, partytält och depåer i formel ett-klass, trots att det snart är tjugo år sedan.

Det var egentligen detta jag tänkte skriva om, men jag villade bort mig i allt tabellgnagande…

Så, varför präglas PWA av detta? Visserligen har det styrts av en gammal racingräv – men det har ju inte varit varesig Formula, race eller slalom i någon större utsträckning? Den mesta exponeringen är ju på de unga freestyleseglarna – utan rötter i PBA och dess megasurfindustri? Jag får inte ihop det riktigt. Kanske kan en ny ordförande röra om lite.

/adde (Nej det var typ 4 heat kvar i loosers i Guincho)

• oscar

Medlem
    10 januari, 2006 vid 14:10

De har väl även sänkt priset för arrangörerna att anordna tävlingar?

• manno

Medlem
    10 januari, 2006 vid 14:47

Om det inte var så dyrt och omständigt borde det väl rimligen poppa upp fler tävlingar? Eller vill inte industrin ha fler mindre tävlingar eftersom det blir för dyrt att skicka runt sina seglare på tävlingar som kanske inte får lika mycket uppmärksamhet?
    Fler tävlingar borde ju totalt kunna ge lika mycket pengar till seglarna och en chans för sporten att visa upp sig och växa => mer pengar

Drömmen: PWA freestyle på hagapark!! Sponsrat av SonyEricsson
    Men då måste man ragga up 30000€ i prispengar verkar det som..

• flikka

Medlem
    10 januari, 2006 vid 15:19
    adde wrote:
    Jovisst vore det bra med flera tävlingar, absolut, men sporten har inte råd med det idag. Men jag tycker det känns som om det går åt rätt håll iaf med antalet arrangörer. Det som behövs är en stor sponsor som kan gå in och säkra ett antal tävlingar över en längre tidperiod (typ New West för oss som var med på 90-talets början, typ järnåldern enligt flikkas tideräkning :D).

Kanske bör man sänka ambitionsnivån lite och köra flera tävlingar – EFPT har väl närmare 10 events? Eller skall man snegla på ASP som kör på superglassiga ställen med stora prispengar – men med bara ett fåtal surfare?

Samtidigt handlar det väl mindre om att vinna tävlingar idag? Jämför med snowboard, där man gör sig ett namn i WC som ”ung” för att sedan leva på att spela in filmer… Går det inte åt samma håll i seglingen tror ni?

Damerna är ju ett kapitel för sig och 2006 ser ju tunt ut på tävlingsfronten, dessutom är det illa planerat, det håller jag absolut med om!

För övrigt så tävlade Daida Moreno mot herrarna – i Pozo tror jag det var.

/adde

Hmmm, nja, vet inte riktigt om jag håller med om att sporten inte har råd att ha fler tävlingar.
    Det borde inte vara så svårt att bara apa efter efpt som jag tycker håller bra mycket bättre standard och gör tävlingar till så mycket mer än bara en tävling.
    Det skulle ju inte bli lika mkt prispengar på varje enskild tävling, men ett rättvisare resultat och en värdigare vinnare. Visst de gjorde väl ett litet försök när de nu drar in Podersdorf i touren, men återigen, varför tjejerna inte kan få vara med där retar mig något fruktansvärt. Det känns inte som att det borde vara en pengafråga heller eftersom tjejernas prispengar ibland inte varit mer än 1/6 (!!!) av killarnas.

Nja, att göra ”en Daida” och tävla med killarna tror jag inte skulle gå vägen om man inte seglar just så bra som hon gör och inte ens det räckte ju. Det känns inte heller särskilt motiverande att åka runt och betala för att tävla mot grabbarna om de sista platserna. Jag betvivlar att man ens skulle få vara med om man ville…

• flikka

Medlem
    10 januari, 2006 vid 15:24
    manno wrote:
    Om det inte var så dyrt och omständigt borde det väl rimligen poppa upp fler tävlingar? Eller vill inte industrin ha fler mindre tävlingar eftersom det blir för dyrt att skicka runt sina seglare på tävlingar som kanske inte får lika mycket uppmärksamhet?
    Fler tävlingar borde ju totalt kunna ge lika mycket pengar till seglarna och en chans för sporten att visa upp sig och växa => mer pengar

Drömmen: PWA freestyle på hagapark!! Sponsrat av SonyEricsson
    Men då måste man ragga up 30000€ i prispengar verkar det som..

pratade med en av pwa-arrangörerna i somras som faktiskt föreslog en pwa-tävling i Varberg!!! tror att vissa praktiska saker kan vara lättare där såsom flyg m.m även om det ju är mer vindsäkert här på Haga och grymmare såklart!! 🙂

• rasmus_w

Medlem
    10 januari, 2006 vid 18:00
    flikka wrote:
    Nja, att göra ”en Daida” och tävla med killarna tror jag inte skulle gå vägen om man inte seglar just så bra som hon gör och inte ens det räckte ju. Det känns inte heller särskilt motiverande att åka runt och betala för att tävla mot grabbarna om de sista platserna.

Det här har jag lite svårt att fatta. Vad är det som gör tjejerna så mycket sämre än killarna i vindsurfing? Visst, gäller det speed och fartgrenar så lär ni ju inte ha så mycket att sätta emot 115 kilo Finian Maynard (men kunde 70 kilo Eric Beale komma över 40 knop så borde rätt många tjejer också kunna det), men i övrigt?

Vad gör killar så mycket bättre än tjejer i vågsegling, och framförallt freestyle? Många av de bästa killarna i de grenarna är ju små flugviktare, och även de som väger mer än jag verkar utan problem plana med två kvadrat mindre än jag i samma vind. Framförallt freestyle handlar ju mest om smidighet, koordination och balans och det är ju sånt tjejer brukar vara bättre än killar på. Vågsegling handlar för den i viss mån om mod, men det finns ju trots allt tjejer som åker störtlopp, så det borde ju inte vara nåt hinder. I en tabletop vrider man ju ryggen i snart sagt alla riktningar, så det borde tjejer med sin större smidighet vara bättre på än killarna.

Om jag får gissa lite själv så handlar det mest om antal. Om lika många tjejer som killar vindsurfade, skulle de bästa killarna och tjejerna antagligen vara ungefär lika bra.

• manno

Medlem
    10 januari, 2006 vid 19:01

”Om jag får gissa lite själv så handlar det mest om antal. Om lika många tjejer som killar vindsurfade, skulle de bästa killarna och tjejerna antagligen vara ungefär lika bra.”

Nej nu tror jag du är ute och cyklar! En högre muskelmassa/kroppsvikt är en otroligt orättvis fördel för män, oavsett om du freestylar eller vågrider. När man leker lite i hemmaviken kan motivation/talang/balans mm. göra att du dominerar men på elitnivå så måste du har rätt fysikaliska förutsättningar. Det funkar inte som i Tekken 2!

Undrar om damerna inte hade tjänat på att ha sina egna evenemang, många företag brukar ju vara pigga på att sponsra sånt för att visa lite goodwill, dessutom är det kanske roligare för de som tävlar att slippa stå i skymundan..

ps/ jag gillar tjejer

• rasmus_w

Medlem
    10 januari, 2006 vid 19:12
    manno wrote:
    Nej nu tror jag du är ute och cyklar! En högre muskelmassa/kroppsvikt är en otroligt orättvis fördel för män, oavsett om du freestylar eller vågrider. När man leker lite i hemmaviken kan motivation/talang/balans mm. göra att du dominerar men på elitnivå så måste du har rätt fysikaliska förutsättningar. Det funkar inte som i Tekken 2!

Visst måste du ha rätt fysikaliska förutsättningar på elitnivå men jag nämnde också några såna, och som sagt, tjejer är bättre än killar i rätt många sporter av det akrobatiska slaget. I många av grenarna inom gymnastiken brukar tjejerna vara betydligt bättre än killarna, och som jag ser det så borde freestyle kräva ungefär samma fysikaliska förutsättningar som några av gymnastikgrenarna.

• flikka

Medlem
    10 januari, 2006 vid 19:26
    Rasmus_W wrote:
    Det här har jag lite svårt att fatta. Vad är det som gör tjejerna så mycket sämre än killarna i vindsurfing? Visst, gäller det speed och fartgrenar så lär ni ju inte ha så mycket att sätta emot 115 kilo Finian Maynard (men kunde 70 kilo Eric Beale komma över 40 knop så borde rätt många tjejer också kunna det), men i övrigt?

Vad gör killar så mycket bättre än tjejer i vågsegling, och framförallt freestyle? Många av de bästa killarna i de grenarna är ju små flugviktare, och även de som väger mer än jag verkar utan problem plana med två kvadrat mindre än jag i samma vind. Framförallt freestyle handlar ju mest om smidighet, koordination och balans och det är ju sånt tjejer brukar vara bättre än killar på. Vågsegling handlar för den i viss mån om mod, men det finns ju trots allt tjejer som åker störtlopp, så det borde ju inte vara nåt hinder. I en tabletop vrider man ju ryggen i snart sagt alla riktningar, så det borde tjejer med sin större smidighet vara bättre på än killarna.

Om jag får gissa lite själv så handlar det mest om antal. Om lika många tjejer som killar vindsurfade, skulle de bästa killarna och tjejerna antagligen vara ungefär lika bra.

Jadu, det där har jag väl inget riktigt svar på, men kan ju försöka. Jag tror att det säkerligen kan handla lite om antal. ganska lite dock. Som du säger är flera av de duktigaste freestyle grabbarna små, unga o rätt klena. Nu kommer det ju fler o fler kvinnliga motsvarigheter, Sara Quita 14 år från Aruba som i somras slog sig upp till 3:e plats på Lanzarote med switch moves på grabbarnas nivå. Hur som helst…

…jag tror att det många gånger handlar om att män generellt är starkare än oss chix. Om du kollar på de duktigaste tjejerna i pwa så är de flesta av dem rätt bra vältrimmade, inte stora men i väldigt bra form. En och annan sponsrad av gym och har tränare. Det gäller ju även många av grabbarna.

Jag har flera gånger upplevt att killkompisar som varit samma nivå som mig i seglingen utvecklats snabbare och lärt sig tricken före, när man har tävlat om vem som lär sig ett trick snabbast. Allihopa även mycket starkare än mig själv. Har svurit över detta ett par ggr och fått höra att ”deras muskler kan ju komplettera i trick när inte tekniken räcker hela vägen och de orkar träna på vattnet längre och effektivare”. Har även fått höra ”skämt” av en vän: ”dina armar är ju hälften av mina, men så är du ju bara hälften så duktig” 🙂 hehe

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications