Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing PWA 2006 – spaning…

• s

Medlem
    11 januari, 2006 vid 10:29
    manno wrote:
    ”Om jag får gissa lite själv så handlar det mest om antal. Om lika många tjejer som killar vindsurfade, skulle de bästa killarna och tjejerna antagligen vara ungefär lika bra.”

Nej nu tror jag du är ute och cyklar! En högre muskelmassa/kroppsvikt är en otroligt orättvis fördel för män, oavsett om du freestylar eller vågrider. När man leker lite i hemmaviken kan motivation/talang/balans mm. göra att du dominerar men på elitnivå så måste du har rätt fysikaliska förutsättningar. Det funkar inte som i Tekken 2!

Undrar om damerna inte hade tjänat på att ha sina egna evenemang, många företag brukar ju vara pigga på att sponsra sånt för att visa lite goodwill, dessutom är det kanske roligare för de som tävlar att slippa stå i skymundan..

ps/ jag gillar tjejer
    Jag gillar också tjejer 😀 Men jag tror tyvärr du har lite rätt Rasmus, att tjejerna har det motigt i vindsurfing (i vissa moment i alla fall) då det gäller muskelstyrka. Eller min teori är snarare explosivitet i musklerna.

Ofta jämför vi dock lite orättvist. När jag satt och kollade på PWA tävlingen på Hookipa i våras så var det en markant skillnad i fart i vågorna och höjd i hoppen. Men då sitter man ju och kollar på Daida jämfört med Matt Pritchard… Och Matt är ju biffigare än värsta styrketräningsbrudarna, så den jämförelsen är väldigt orättvis!

Men jag har reflekterat över detta mer än en gång, dels då jag åkte mycket snowboard men även nu i vindsurfingen.
    För det verkar som att just farten mot, och höjden i hoppen är den största skillnaden mellan killar och tjejer. Även om snowboardtjejerna hade stabila lårmuskler och var starka så hade de ingen fart eller tryckte inte av i halfpipen. Och det är likadant i vindsurfingen, det är i hoppen man ser störst skillnad. Vågridningen är betydligt mer jämlik. Tex så rippar Karin Jaggi vågorna betydligt fetare på Hookipa jämfört med många killar!

Men min teori är att spänst, eller explosiviteten i musklerna i förhållande till muskelmassa gör skillnaden i hoppandet – inte själva styrkan.
    Jag tror att alla (oavsett kön) som håller på med vindsurfing, snowboard, wakeboard etc skulle ha nytta av att träna spänst som en höjdhoppare. Och det får man nog göra på landbacken. Trist!

Jag själv märkte en klar skillnad på min hoppning då jag åkte snowboard samtidigt som jag spelade volleyboll. Jag spelade boll tre dagar i veckan (division tre) och där tränade vi massa spänst och upphopp. Det kombinerat med den sega styrka jag fick då jag åkte bräda fyra-fem dagar i veckan gjorde att jag stampade av betydligt mer i hoppen. Jag kunde också tajma hoppen bättre och styrkan och förmågan att landa efter ett hopp gjorde också att jag vågade mer. Så det blir trippelt upp. Jag kan inte säga att jag hade så mycket högre fart inför hoppen än andra, för ofta är det ojämnheter i runway inför ett hopp som begränsar farten. Men det är klart att med mer styrka så håller man högre fart. Så även i vindsurfing.
    Numera har jag tappat en hel del av detta eftersom jag slutade spela volleyboll för sex år sedan (pga trasiga ledband i höger tumme). Jag borde nog gå på gymmet mer och hoppa med vikter, som jag gjorde förr… Gud så tråkigt! :crazy:

Det vore intressant att se en kort volleyboll- eller baskettjej vindsurfa, de brukar ha en jäkla explosivitet i upphoppen. De långa tjejerna har det dock sällan, de klarar sig nämligen bra på plan utan att hoppa pga längden. Mental inställning hos mänskligheten, latheten hos oss alla… jag gör inte mer än vad som krävs. :crazy:

Det var väl kanske inte det som denna tråd skulle mynna i, men ändå en lite intressant diskussion – hur man får bättre fart och höjd. För det är ju roligare än lågt och långsamt! 😀

/Staffan

• s

Medlem
    11 januari, 2006 vid 10:39
    manno wrote:
    Om det inte var så dyrt och omständigt borde det väl rimligen poppa upp fler tävlingar? Eller vill inte industrin ha fler mindre tävlingar eftersom det blir för dyrt att skicka runt sina seglare på tävlingar som kanske inte får lika mycket uppmärksamhet?
    Fler tävlingar borde ju totalt kunna ge lika mycket pengar till seglarna och en chans för sporten att visa upp sig och växa => mer pengar

Drömmen: PWA freestyle på hagapark!! Sponsrat av SonyEricsson
    Men då måste man ragga up 30000€ i prispengar verkar det som..

Det är ju klart att pengar lockar de bästa, men det känns ju riktigt korkat att kravet på pengar begränsar antalet tävlingar och därmed underlaget till att rättvist utse världens bästa vindsurfare.

I min värld känns det som att PWA snarare än seglarna ställer kravet på pengar. Seglarna lever väl mer på exponering och sponsorkontrakt än på prispengarna? Eller har jag fel?
    Mer exponering borde i alla fall ge andra och kanske fetare sponsorer som ”köper” seglare just för att de exponeras. Om tävlingarna är många och exponeringen även sker utanför vår lilla ”vindsurfingvärld” så kommer nog dessa sponsorer lättare. Om tävlingarna är få och dyra så försvinner de…
    Har någon månne hört uttrycket ”Många bäckar små ger en stor å!” :smirk:

Och de seriösa seglarna borde ju vilja ha fler tävlingar för att då blir bedömningen rättvisare och då ökar ju också prestigen för att vinna hela cupen!

Bra startad tråd Adde, intressant!

/Staffan

• adde

Medlem
    11 januari, 2006 vid 11:29
    S.. wrote:
    Det är ju klart att pengar lockar de bästa, men det känns ju riktigt korkat att kravet på pengar begränsar antalet tävlingar och därmed underlaget till att rättvist utse världens bästa vindsurfare.

I min värld känns det som att PWA snarare än seglarna ställer kravet på pengar. Seglarna lever väl mer på exponering och sponsorkontrakt än på prispengarna? Eller har jag fel?
    Mer exponering borde i alla fall ge andra och kanske fetare sponsorer som ”köper” seglare just för att de exponeras. Om tävlingarna är många och exponeringen även sker utanför vår lilla ”vindsurfingvärld” så kommer nog dessa sponsorer lättare. Om tävlingarna är få och dyra så försvinner de…
    Har någon månne hört uttrycket ”Många bäckar små ger en stor å!” :smirk:

Och de seriösa seglarna borde ju vilja ha fler tävlingar för att då blir bedömningen rättvisare och då ökar ju också prestigen för att vinna hela cupen!

Bra startad tråd Adde, intressant!

/Staffan

Hmm, trotts år av slit på gymmet och volleybollspel i min ungdom 😀 så seglar jag som en kratta… Har någon månne hört uttrycket ”Undantaget som bekräftar regeln!”

Nåja. Jag är inte säker på att flera tävlingar med ”lägre status” ger bättre exponering åt tänkbara sponsorer. Idag når man ju bara de redan frälsta via vindsurftidningar och webben (som masse redan noterat). Kolla på Volvo som köpte Whitbred tävlingen och får massor med ”gratis” exponering i alla olika medier… Det är ju ett moment 22 – inga pengar-> inga tävlingar-> ingen exponering-> inga nya pengar…

Samtidigt är ju världskuppen, det SKA vara lite exotiskt. Vilken bild vill man sälja in till sponsorer? Hawaii i shorts och sol eller Tyskland i grått och kallt? (Ja, nu är det ju Sylt som får pengarna – vilket är obegriplighet för mig). Problemet ligger ju på alla plan. Tjejerna tvingas ju gå från SWT till PWA direkt! Det måste finnas flera mellanled och flera lokala små tävlingar, EFPT är ju rätt tycker jag. Det är ju inte bara PWA som har svårt att få sponsorer. Det jag menar är att det är synd om PWA devalveras (även om det måste omorganiseras).

Jag vill i alla fall hävda att det faller frammåt, tänk om man kunde få tillbaka Irland (var väl 2004 som det senast fanns med på schemat?) och kanske en tävling i Japan (vågor) och sen uttöka kanarietävlingarna så att de alla innehöll superX, freestyle och Slalom 42. Sist men inte minst släpp in tjejerna på EFPT!

Hur många tävlingar behövs för att få en värdig vinnare? Är Pernilla Wiberg en mindre värdig vinnare av en OS medalj (två åk i slalom) än Stefan Holm? Är en OSvinnare mindre värld en den som vinner Golden Leage?

Som en liten notis tycker jag att EFPTs rankingsystem är lika illa som PWA.

/adde

• jonatan

Medlem
    11 januari, 2006 vid 13:42

Äh, lägg ner alla bedömningstävlingar som våg, freeestyle och andra ”skönhetstävlingar”..
    Vill man tävla så kör slalom/race/super x där man faktiskt kan se vem som vinner. 😀

• adde

Medlem
    11 januari, 2006 vid 14:53
    flikka wrote:
    …jag tror att det många gånger handlar om att män generellt är starkare än oss chix. Om du kollar på de duktigaste tjejerna i pwa så är de flesta av dem rätt bra vältrimmade, inte stora men i väldigt bra form. En och annan sponsrad av gym och har tränare. Det gäller ju även många av grabbarna.

Jag har flera gånger upplevt att killkompisar som varit samma nivå som mig i seglingen utvecklats snabbare och lärt sig tricken före, när man har tävlat om vem som lär sig ett trick snabbast. Allihopa även mycket starkare än mig själv. Har svurit över detta ett par ggr och fått höra att ”deras muskler kan ju komplettera i trick när inte tekniken räcker hela vägen och de orkar träna på vattnet längre och effektivare”. Har även fått höra ”skämt” av en vän: ”dina armar är ju hälften av mina, men så är du ju bara hälften så duktig” 🙂 hehe

Spons från gym och kosttillskott vore nog inte så svårt att skaffa i sverige (möjligtvis även en PT) faktiskt. BigPete har ju spons från Eiselt tex.

/adde

• mag

Medlem
    11 januari, 2006 vid 21:41

Fler funderingar…

Klart att sporten är på väg mot rätt riktning!!! Om än lite långsamt.

Jag tror som många andra här att problemet är att de som säljer in världscupen är usla säljare!! Plus att vindsurfingen fått konkurrens av en hel massa andra trendsporter. Utan bra säljare inga pengar, utan pengar inga priser, utan priser inga toppseglare, utan toppseglare inga åskådare, utan åskådare inga sponsorer osv osv. Att världscupen såg ut som den gjorde på ”stenåldern eller så” berodde nog på att någon god säljare förstått dessa krassa dollarsamband.

Världens största ws-marknad? Tyskland=Sylt
    Världens näst största ws-marknad? Frankrike=La Torche
    Världens tredje största ws-marknad? Japan=Omezaki
    Världens häftigaste segling med snyggaste bilder, värsta trix och flärd? =Hawaii
    plus någon mer tävling på stor ws-marknad.
    etc.

Nu fattas bara den skickliga säljaren! Som kan visa att vi kan konkurrera i mediadjungeln med alla de andra 100 äventyr/lifestylesporterna! Det krävs nog mer än en gamma bilförsäljare till det skulle jag tro!

Låter ju bra, eller hur?
    Nu återstår bara för seglarna att skaffa pengar/sponsorer eftersom annars ingen amatör har råd att ställa upp/resa dit med all utrustning. Samt att det finns prispengar när de väl kommer dit!

Någon som vill bli nästa säljare?

/Magnus

• philippos

Medlem
    11 januari, 2006 vid 23:48

Någon som vet något om den svenska tävlingskalendern för år 2006? SBF:s hemsida är ju lika tråkig som PWA:s.

• pure

Medlem
    12 januari, 2006 vid 08:56

Här finns real media videos med indoor vindsurfing:
    http://www.londonboatshow.com/attractions/pwa_indoor_windsurfing_championships.htm

• Oregistrerade

Gäst
    12 januari, 2006 vid 13:31
    jonatan wrote:
    Äh, lägg ner alla bedömningstävlingar som våg, freeestyle och andra ”skönhetstävlingar”..
    Vill man tävla så kör slalom/race/super x där man faktiskt kan se vem som vinner. 😀

Tänkte ungefär likadant. Kanske det stora antalet brudar är för smarta för att tävla. Dom är helt enkelt inte lika hårt drillade av sina farsor att tävla i allt från knattefotboll till big business. Nej tjejerna lyckas komma undan denna urtrista tävlingshaus pga anna uppfostran. Sedan är det väl både paradoxalt och sexuellt helfestligt att matchokillarna i vindsurfing tävlar i skönhetstävling iklädda svart gummi!

Tacka vet jag surfing före -70, då var det inga sponsorer eller knappt några tävlingar alls. Nu kan man knappt hålla på med någon nutida friluftsaktivitet utan att Nike och Red Bull ska förstöra all soul med kommersiell ”action sport”.

Jesper B, vars inlägg ska läsas med dubbel (minst) ironi

• s

Medlem
    12 januari, 2006 vid 13:44
    Oregistrerade wrote:
    Tacka vet jag surfing före -70, då var det inga sponsorer eller knappt några tävlingar alls. Nu kan man knappt hålla på med någon nutida friluftsaktivitet utan att Nike och Red Bull ska förstöra all soul med kommersiell ”action sport”.

Back to the roots!
    Mer segling, mindre kommersiellt – mer action!

Ska vi maila PWA och säga att vi ordnar en tävling i Sverige. Då de förundrat (eller förargat) söker upp oss och vill att vi ska hosta upp 30.000euro så gör vi bara hang loose :santa: Back to the roots!

/S..

• Oregistrerade

Gäst
    12 januari, 2006 vid 14:38

Det är ju tack vare komersialiseringen som så många kan hålla på med sin favorit sport på heltid. Eller iaf en del som slitit för det. Komersialiseringe gör ju oxå att alla vindsurfings bolag sliter sitt hår för att få fram det bästa på marknaden så att dom kan tjäna mycket pengar. Resultatet av detta är att vi får fin och ny utrustning som planar så tidigt som bara möjligt och har extrema topphastigheter och väger nada.

Tävlings instinkten är ju en kick i sig.. Det får en att kämpa lite extra.. och när man inte vill tävla så gör man inte det. Så det är ju bra att det finns val här i livet.

Tråkigt om det var som i kina där det bara finns ett märke av vindsurfings brädor som alla har och som planar så sent som möjligt och nästan sjunker när man tittar på dom 😉

• jester

Medlem
    12 januari, 2006 vid 15:10

Tråkigt om det var som i kina där det bara finns ett märke av vindsurfings brädor som alla har och som planar så sent som möjligt och nästan sjunker när man tittar på dom

Tillverkas inte över hälften av alla brädor i Kina? … 😉

• Oregistrerade

Gäst
    12 januari, 2006 vid 15:13

@Jester]Tillverkas inte över hälften av alla brädor i Kina? … )[/QUOTE wrote:

Jo fast dom exporteras till västvärlden.. den modellen som är tillåten i kina är av plywood med bly fena 🙂

• mag

Medlem
    12 januari, 2006 vid 21:35
    Oregistrerade wrote:

Jo det vore en mysig värld. Fast du hade nog aldrig kommit till Hawaii, eller ens hört talas om det utan Aloha Classic. Och inte hade du haft så coola prylar heller, eller är det stekheta dem är!?! 😉
    /Magnus

• adde

Medlem
    19 januari, 2006 vid 14:42

I senaste Boardseekerman (dagens favoritlänkningsobjekt) intervjuas Jimmy Diaz:

What change would you like to see at the PWA under your Chairmanship?

There are several things that I would like to see happen within the PWA whether I am Chairman or not. The first is to get more events on the Tour. I would like to see a minimum of 8 events per discipline. If you look at sports like tennis, football, they have a lot of events per year and I think windsurfing needs to have that also. Then below that we would have a qualifying tour of a similar amount of events. Then something is happening all the time in terms of competitive windsurfing.

Läs hela intervjun Här

Vidare skriver Josh Angulo om sin ”drömtour”, där Cape Verde, Maui, Mauritius och Gnarloo ingår…

Och det står här.

/adde

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications