Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing PWA Gran Canaria Formula 42

• rasmus_w

Medlem
    18 juli, 2007 vid 23:10

Själv är jag inte helt förvånad över att en freestylare placerar sig hyfsat i slalom, jag har snarast väntat på att det ska hända. Förr brukade sporten domineras av generalister som Dunken och Robby och nu när slalom är tillbaka så misstänker jag att det kan bli så igen. Mycket av ”gubbdominansen” inom slalom skulle kunna bero på att det seglats så lite slalom de senaste tio åren eller så.

• Oregistrerad

Gäst
    19 juli, 2007 vid 12:18

@Rasmus_W 398351 wrote:

Själv är jag inte helt förvånad över att en freestylare placerar sig hyfsat i slalom, jag har snarast väntat på att det ska hända. Förr brukade sporten domineras av generalister som Dunken och Robby och nu när slalom är tillbaka så misstänker jag att det kan bli så igen. Mycket av ”gubbdominansen” inom slalom skulle kunna bero på att det seglats så lite slalom de senaste tio åren eller så.

Inte jag heller:
    Jag tror det krävs en bättre seglare med bättre fysik för att sätta ett
    antal freestylemoves på 3 minuter än det krävs för att rejsa 500 meter
    och sätta en gipp sex gånger om.

Hoppas att jag inte sårar någon nu..
    Är man gud på manövrar så kan man nog sätta rejsgippar i tuffa förhållanden
    och om man aldrig sumpar gippen så har man kanske vunnit len del av det
    man förlorat på rakan?

• klang

Medlem
    19 juli, 2007 vid 13:08

Är man en jäkel på att vindsurfa så är väl allt möjligt. Albeau vann freestyle VM 2001…

Tror också att man inte behöver vara snabbast på rakan om man sätter starten perfekt, kör taktiskt, och gippar som en gud. Ska man placera sig i toppen får man nog vara jäkligt snabb på rakan också…

/Klang

• jester

Medlem
    19 juli, 2007 vid 14:08

man sätter starten perfekt, kör taktiskt,

Där har du en stor del av framgångsreceptet inom all typ av racing.

Njae… Kolla på slalomgubbarna i topp. Dom är ju ganska vältränade hela högen. När Dunken var på topp var det väl ingen som tränade lika mycket som honom, skulle jag gissa.

Som vanligt så är det inte en faktor som avgör om man är bra på något, eller ej. Utan snarare helheten.

• kinetic

Medlem
    19 juli, 2007 vid 14:16

@Oregistrerad 398488 wrote:

Har du nånsin testat att köra 3min så ”överriggat” som de gör i Världscupen? Isf tror jag inte att du hade trott som du gör…
    Däremot så behöver man inte vara lika ”rörlig” i speed/slalom som i Freestyle. Oftast har ju mindre/slankare personer bättre rörlighet än dito större….

• filipl

Medlem
    19 juli, 2007 vid 19:12

@kinetic 398540 wrote:

Har du nånsin testat att köra 3min så ”överriggat” som de gör i Världscupen? Isf tror jag inte att du hade trott som du gör…
    Däremot så behöver man inte vara lika ”rörlig” i speed/slalom som i Freestyle. Oftast har ju mindre/slankare personer bättre rörlighet än dito större….

Själv så har jag mycket stor respekt för dem som kör slalom i sådana förhållanden.

Jag seglade själv igår onsdags toköverriggad med mitt 5.5-segel på Nämdöfjärden i dryga en-meters svallvågor uppblandade med rätt rejäla ”chops” som ibland gick 90 grader mot vågorna.

Jag var tvungen att hålla igen rejält, men det var ändå stundtals skrämmande. Att försöka sig på en vanlig gipp i hög fart var inte att tänka på för min del.

Tanken på att, i de förhållandena, lägga på ytterligare 1 kvm på seglet, gasa på för fullt, samtidigt som man har massor av andra seglare tätt in på sig, känns rätt så läskig, och för att våga det behöver man nog rätt så mycket mod…

För mig är det mer imponerande med seglare som klarar av ”såna förhållanden” än att göra mycket avancerade manövrar (som ändå de flesta inte förstår) med ett litet segel på ganska platt vatten (alltså ”freestyle”).

Hursomhelst är det kul att vindsurfingen är så ”mångfacetterad” och att det finns plats för både slalom, speed, formula, våg, freestyle osv…

Filip

• jester

Medlem
    19 juli, 2007 vid 19:19

Hursomhelst är det kul att vindsurfingen är så ”mångfacetterad” och att det finns plats för både slalom, speed, formula, våg, freestyle osv…

Dagens sanning!

• rasmus_w

Medlem
    19 juli, 2007 vid 19:36

@Oregistrerad 398488 wrote:

Inte jag heller:

Vem som är mest vältränad kan man spekulera om i all evighet, men speed är inte ointressant för en freestylare heller. Visst, ingen freestyleplanka lär plocka hem några speedrekord (och freestylare kör inte toköverrigade) men att få freestyleplankan att gå så fort som möjligt underlättar i en hel del moves, skulle jag tro.

• rasmus_w

Medlem
    19 juli, 2007 vid 19:52

@filipl 398621 wrote:

Tanken på att, i de förhållandena, lägga på ytterligare 1 kvm på seglet, gasa på för fullt, samtidigt som man har massor av andra seglare tätt in på sig, känns rätt så läskig, och för att våga det behöver man nog rätt så mycket mod…

För mig är det mer imponerande med seglare som klarar av ”såna förhållanden” än att göra mycket avancerade manövrar (som ändå de flesta inte förstår) med ett litet segel på ganska platt vatten (alltså ”freestyle”).

I princip tycker jag det är lite vanskligt att jämföra elitidrottare med varandra. Är en spjutkastare mer vältränad än en maratonlöpare? Elitidrottare tränar i allmänhet så hårt de tror kroppen tål och på ett sätt de tror är ändamålsenligt för den sport de tränar. Man har kört både slalom och freestyle i 25-30 m/s i pozo. Möjligen har pwa inte kört freestyle i Omaezaki i Japan, den tävlingen hade ju rykte om sig att erbjuda sällsynt håriga förhållanden, med masthöga dyningar och stormvindar. Jag har för mig att seglarna riggade så de hade hyfsat drag i vågdalarna och på vågtopparna körde alla med öppen dörr. Ingen vattenstartade…

• filipl

Medlem
    19 juli, 2007 vid 20:53

Att jämföra slalom med freestyle är väl lite som att jämföra äpplen och päron, och det var därför som jag skrev om vad som är mest imponerande ”för mig”.

Men om man nu skall jämföra ”läskighetsfaktorn” mellan slalom och freestyle, och det mod som krävs i respektive gren, menar jag själv att slalom i överriggade förhållanden ligger på en helt annan nivå än freestyle. Att köra slalom i överriggade och besvärliga förhållanden är väl lite som att köra störtlopp i puckelpist.

I freestyle har man ju – gissar jag – större möjlighet att hela tiden anpassa seglingen och de tricks man gör efter förhållandena och vad man för ögonblicket tror sig klara av. -I slalom har man inget annat val än att gå på ”för fullt” hela tiden om man skall vinna. Detta säger jag dock med reservation för att jag inte tävlat i någon av grenarna alls :).

Det var en kul diskussion, även om det känns lite som när jag var mycket yngre: ”vad är bäst: hårdrock eller synth?”

Filip

• jester

Medlem
    19 juli, 2007 vid 20:55

”vad är bäst: hårdrock eller synth?”

Hårdrock, såklart!

• filipl

Medlem
    19 juli, 2007 vid 21:36

Synth såklart!

(Även om jag i och för sig nu behöver alla de vänner jag kan få här på speedforumet och får hålla mig borta från freestyle/vågforumet ett tag framöver!)

Filip

• markforce-f-d-markram

Medlem
    20 juli, 2007 vid 10:11

@filipl 398621 wrote:

Själv så har jag mycket stor respekt för dem som kör slalom i sådana förhållanden.

Jag seglade själv igår onsdags toköverriggad med mitt 5.5-segel på Nämdöfjärden i dryga en-meters svallvågor uppblandade med rätt rejäla ”chops” som ibland gick 90 grader mot vågorna.

Jag var tvungen att hålla igen rejält, men det var ändå stundtals skrämmande. Att försöka sig på en vanlig gipp i hög fart var inte att tänka på för min del.

Filip

Jag med.
    Det är bara det att jag inte kunde låta bli att lägga in ett par anonyma
    posts (#16 & #18) för att få lite fart på tråden:grin:

Som alltid i alla elitsammanhang så är de i toppen oerhört vältränade och
    tränar ofta så mycket/hårt (eller mer) som kroppen pallar.

Hoppas dock att andra håller med mig om att det vore ballt med ett
    eller två heat superslalom i TT vid F2 Speed Challenge.
    Det är något speciellt med slalom som inte finns i speed:
    -Första bojjen som jag lärde mig hata/älska på 80-talet.

Ngn som håller med om att det vore ballt med ett par heat på en lite längre bana?
    Som lite säsongsavslutning.
    Hela logistiken med bojjar och allt krävs ju ändå för speed-tävlingen
    och lite gippaction måste saknas av andra än mig?

Hoppas inga arrangörer blir sura på mig nu..

I TT kan man ju köra beach-start idet grunda vattnet och vända ute vid speedbanans startboj och gippa inne vid en boj som ligger på halvvind
    och sedan ha ett målsnöre på land för max action:grin:
    Tror att det skulle kunna bli kul!

Hårdrock givetvis

• filipl

Medlem
    21 juli, 2007 vid 06:42

Jag håller med om att slalomtävlingar i Sverige vore himla kul, och att det skulle vara en god idé att lägga dessa lite ”opretentiöst” och inte alltför ”allvarligt” i samband med speedtävlingarna. Jag tror också att det skulle kunna vara publikdragande.

Filip

• klang

Medlem
    21 juli, 2007 vid 11:17

@filipl 398993 wrote:

Jag håller med om att slalomtävlingar i Sverige vore himla kul, och att det skulle vara en god idé att lägga dessa lite ”opretentiöst” och inte alltför ”allvarligt” i samband med speedtävlingarna. Jag tror också att det skulle kunna vara publikdragande.

Filip

Det enda som saknas är någon som arrangerar tror jag…

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing PWA Gran Canaria Formula 42

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.