Senaste nytt Forums pwa pozo wave finals 2003 – extrem vind?

• pwa pozo wave finals 2003 – extrem vind?

Publicerad av oskie på 11 augusti, 2003 vid 16:41

Såg lite av vågfinalen i Pozo 2003 på high.tv nyss… I en intervju med Robby Swift säger han att han hade bra tryck i 3.3an, och senare nämner kommentatorerna att det blåser 60 knop, dvs. (31 m/s). Den ena säger: ”…they [Anné-Marie och Karin Jaggi] are absolutely fully powered up, and probably wished they’ve rigged a smaller sail as well”, sen den andra ”probably wishing that they made a smaller sail”… smile.gif Helt sjukt alltså, är detta möjligt? Vad krävs av en för att kunna segla i sånna vindar med de vågorna (i och för sig inte så stora, max 1-2 meter)? 15 m/s medel 20 m/s topp är det värsta jag varit med om under mina två säsonger, och då seglade inte jag för mina minsta grejor var för stora!

zehlertz svarade 22 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • voodoo

Medlem
    11 augusti, 2003 vid 17:30

var dår såg det live och kan bara säga…det blåste: )
    finns en videosnutt på hemsidan under filmer om du inte redan sett den?

• Knatte

Gäst
    11 augusti, 2003 vid 17:47

Det krävs mod, skicklighet och de minsta seglet du har.. grin.gif

Men när det blåser över 20 m/s, så är det ingen njutbar segling längre. tongue.gif

Oftast blåser vinden ner vågorna efter 16-18 m/s, så de blir mindre och vinden är stundtals så ojämn att det ofta blir kastfall och andra vurpor.

Men du får säkert svar, från andra som säger något helt annat..

• anonym-anvandare

Medlem
    11 augusti, 2003 vid 18:48

vad är high.tv?? var kan man se det??

• ola_p

Medlem
    11 augusti, 2003 vid 18:49
  • dannew

Medlem
    12 augusti, 2003 vid 08:17

Tjenare! Var nere i Marocko i sommar och seglade mjuk alt. gravt överriggad 3.7 (då var det ändå ett stabilt EZZY segel) 12 av 20 dagar, resten av 4.2.Vad skall man säga, man vänjer sig. Marockanerna är grymma i hårda vindar eftersom de seglar i det hela tiden. Det blåste väl oftast kring 16-22 m/s i medelvind. Sista dagen blåste det 22 m/s och det kändes bekvämt så jag började öva på Vulcans för första gången.

31 m/s är dock ej VÄLDIG skillnad. Man kan vänja sig vid hård vind men små skulle tro att segel kring 3.3 blir jobbiga att segla med massa drag eller inget drag, väldigt ”on/off”. Problem uppstår troligtvis med brädan också, när det brallar i så mkt så gäller det nog att ha en kort, tunn och smal bräda som blir som seglet, planar i fart eller sjunker väldigt snabbt.

Men som sagt, åk till ett sådant ställe och testa, det kan vara väldigt kul. Jag hade en av minas bästa dagar när det blåste 22 i medelvind, så det går.

Här: http://www.apelviken.nu/vvk.index.html finns en reseberättelse från en resa till vindens land Marocko. Finns en del bilder och text som beskriver hårdvindssegling när den är som bäst.

Lycka Till!

• anonym-anvandare

Medlem
    12 augusti, 2003 vid 09:21

Kan bara säga:

Livet börjar vid 25 M/S, våld är fränt.
    Nollkontroll är mäktigt.

Har varit ute i 38m/s i byarna, rekomenderas inte då
    det är svårt att andas emellanåt.

Grisöverriggad 2.9:a är roligare än vad man tror. grin.gif

Må bra!

• ola-h

Medlem
    12 augusti, 2003 vid 09:38

Jag håller med om att man vänjer sig.

I Guincho i Juli var det några dagar med bra drag i 3.5. Även om Guincho brukar bjuda på vind trodde jag innan att jag kanske inte skulle få användning för 3.5:an. En modern 4.0:a klarar ju trots allt grymt mycket vind om trimmar den för det. I själva verket hade 4.0 varit någonstans mellan jobbigt och tråkigt och helt omöjligt de tre dagarna jag körde 3.5. Det är heöt enkelt väldigt stor skillnad på 3.5 och 4.0.

Guincho i år var dock inte så tokblåsigt som det brukar vara. Sista dagen jag var där var det i och för sig mycket vind och då var även 3.5:an rejält stor. Antagligen det mesta jag seglat i. Förhållandena kräver då en del vilket märks av den enorma mängden prylar som ligger och väntar på stranden relativt de 10-15 som är på vattnet. Även i Guincho visade localsen i de här vindarna vad de är bäst på med bl.a. rejält höga pushloopar.

När det gäller segel är en av mina käpphästar att det gäller att ha rätt mast. I år hade jag en 340 till 3.5:an. Rätt riggat och med rätt mast kan små segel kännas nästan lika balanserade som stora, faktiskt.

Segling i de här förhållanden är verkligen roligt. I alla fall någon dag. Givetvis tar jag hellre en dag med 4.5-5.3, bra drag i vågorna och sidvind, men den här 3.5-brottningen är som sagt även den en upplevelse på sitt sätt.

• oskie

Medlem
    12 augusti, 2003 vid 10:21

Jag läste Marocko-resan och efteråt funderade jag på hur länge man måste ha seglat för att klara av de förhållandena. Kanske är det dessa vindar och vågor som gör att vindsurfing klassas som extremsport?

Och hur förbereder man sig? Här i Sverige blåser det ju sällan kuling. Kanske max 10-15 dagar om året (mar-okt)?

• anonym-anvandare

Medlem
    12 augusti, 2003 vid 10:40

varit förbi guincho som tågluffare några gånger, jämt då jag
    varit där så har det blåst 3.0, och stora vågor rullat in säkert 7 meter.
    Bara localsen seglat turisterna har inte vågat sig ut.
    Dock var detta i tidigt nittiotal.
    Guicho var ju en av PWA vågtävlingställen förr och många
    seglare tycket det var bland det bästa stället i världen.
    Varit i MargaretRiver och kan bara säga att Guincho är klockrent mycket
    bättre, dock betydligt svårare att segla.
    Guicho är ju mest beachbreak, så vågorna bryter olika hela tiden,
    men det går ju iallafall att hoppa på vägen ut.
    Dock när jag var där så vet jag inte vad det var men såg ut
    som en sjukhussoptipp, fullt med blodiga bandage, och sprutor med kanyler
    inte långt från stranden, nära campingen faktiskt.
    Lite avsmak bara.
    Förövrigt så satt jag och min bror där i Guincho på badstranden ca
    50 meter från vattnet, och plötsligt kommer en 70cm våg
    och sköljde över oss, ryggsäckarna blev våta och kläderna, maten flöt
    omkring i vattnet och brorsan tappade en Seiko, dyr, klocka, försvann
    någonstans i sanden.

Kanske dock Margaret River är mer konsistent, levererar faktiskt
    mer än 4 meters vågor varje dag under säsongen faktiskt.

• anonym-anvandare

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 11:23

vem klassar windsurfing som extremsport?

• dannew

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 11:27

Jag tror det är som med vågsurfing (med bara bräda) att man får vänja sig när man är där. En bra början är att vara i god fysisk kondition och allmänt stark och smidig genom t ex löpning & styrketräning.

Mina brister var att bicep + underarmar inte orkade med. Blev även stel i ryggslutet. Till nästa resa kommer detta att fixas!

• zehlertz

Medlem
    13 augusti, 2003 vid 13:05

själv har jag inte upplvet vindar upp mot 30s/m, men en höstdag förra hösten när vi var ute i björlanda då blåste det strax över 25 i byarna.

Visst är björlanda fömodligen det snällaste stället man kan segla på men just med tanke på mkt tryck i seglet.

Jag seglade 3,5…o med mina 60kg så var jag extremt överrrigad, men som d andra säger, man vänjer sig.

O förmodligen (förutsatt att man överlever) så lär man vänja sig även på ställen där du har vindar upp mot 30 + feta vågor, även om det tar lite längre tid!

kan tillägga att jag körde på en 90L gammal mistral edge m 30cm fena…

kraften i vinden känndes helt sjukt…och brädan var ett helvete att hålla ner i vattnet…men satan va kul d va!

när man satt o vila på stranden o vila så var det svårt att sitta still pga vinden….

*snälla, ge oss svenskar MEEER sånt!!!*

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera våran app genom att klicka på delningsikonen och välj sedan "Lägg till på hemskärmen". I MacOS väljer du, "Lägg till i Dock". Klicka sedan på ikonen på hemskärmen/dockan och logga in som vanligt.

Hantera pushnotiser

notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications
notification icon
Vill du få notiser om nya inlägg, händelser och nyheter?
notification icon
You are subscribed to notifications

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums pwa pozo wave finals 2003 – extrem vind?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.